Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
27 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Maart 2024 
(0) 
(2) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Gamed Gamekalender Februari 2019
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Gamekalender Januari 2019
Review:

Sword Art Online: Hollow Fragment


Door Joni Philips op 29-08-2014 om 11:35
Bron: Gamed

Auteur Reki Kawahara lanceerde met Sword Art Online een luchtige boekenserie die uitgroeide tot een fenomeen met onder andere een eigen manga en anime. De franchise die volledig draait rond videogames, is nu zelf ook veranderd in een videospel met Sword Art Online: Hollow Fragment.

Het eerste boek van de Sword Art Online serie en de daarvan afgeleide producten draaien allemaal rond de gelijknamige Virtual Reality Massively Multiplayer Online Role-Playing Game. De game wordt na een kleine beta-test waaraan duizend spelers deelnamen, geopend voor een nieuwe testronde waaraan maar liefst 10.000 spelers mogen deelnemen. Het is geen probleem om kandidaten te vinden voor deze nieuwe testronde, maar de kandidaten ontdekken al snel dat game realistischer is dan ze verwacht hadden. Gamebedenker Akihiko Kayaba onthult namelijk dat ze allemaal opgesloten zitten waarbij het uitspelen van de grote dungeon van het spel de enige manier is om te ontsnappen. Ze moeten echter voorzichtig zijn, want een nederlaag betekent de doodstraf voor zowel personage als speler! Protagonist Kirito is één van de 10.000 spelers die opgesloten zit in het spel, maar hij is overtuigd dat hij zal overleven en zijn medespelers zal bevrijden. Hij raakt uiteindelijk samen met zijn gilde tot het 75ste niveau van de grote dungeon waar ze ontdekken dat één van hun medespelers eigenlijk Kayaba is. Het leidt tot een episch gevecht dat resulteert in hun bevrijding.

De PlayStation Vita game Sword Art Online: Hollow Fragment – die gebaseerd is op het PlayStation Portable spel Sword Art Online: Infinity Moment dat nooit buiten Japan verscheen – verandert echter het einde van dit gevecht. Kirito kan Kayaba niet verslaan, want hij verdwijnt plots door een glitch. De spelers zijn zodoende hun enige aanwijzing voor hun bevrijding kwijt, de enige mogelijkheid is doorzetten en de laatste 25 levels van de dungeons te doorstaan. Er is daarnaast een tweede verhaallijn toegevoegd om het onderscheid met Infinity Moment te vergroten. Kirito ontdekt hierin een nieuw gebied binnen Sword Art Online, een soort glitchgebied waar de speler meer kan leren over de achtergrond van de MMORPG. Je start in deze tweede verhaallijn, maar de game schakelt vrij snel over naar het originele verhaal waarna je zelfs kunt wisselen tussen de twee. Het spel zorgt zo voor een dubbele dosis Sword Art Online, ondanks het feit dat beide verhaallijnen apart al vrij lang zijn. Hollow Fragment kan worden uitgespeeld op ongeveer vijftig uur, met een Platinum Trophy waarvoor je maar liefst 120 uur moet spelen.

De dubbele dosis verhaal is uitermate sterk toegespitst op bestaande Sword Art Online fans met vele personages die amper worden geďntroduceerd omdat de kijker ze kent. De game start ook gewoon letterlijk in het midden van het overkoepelende verhaal en het doet weinig moeite om onwetende spelers op de hoogte te brengen. Je zult zonder de nodige achtergrond snel verloren raken in het verhaal, zeker omdat een groot deel ervan neerkomt op pure fanservice. Het is echter een excellente beslissing voor de effectieve aanhangers van de serie die een game krijgen die geen moeite verspilt aan het opnieuw introduceren van een verhaal dat zij door en door kennen. Zij zullen zich ongetwijfeld verheugen over de verschijningen van hun favoriete personages in een verhaal dat de sfeer van het origineel goed weet te vatten. Het is echter spijtig dat ontwikkelstudio Bandai Namco iets minder diligent was met het vertalen van de game. De Engelse ondertiteling – met superbe Japanse voice-acting – is met momenten onleesbaar omwille van de gebrekkige grammatica in hun vertaling. Het is iets wat we niet van hen gewend zijn.


Het valt spijtig genoeg snel op door de manier waarop personages met elkaar praten. Het gaat net zoals in vele andere kleinere RPGs om bijna statische plaatjes met de tekst eronder. Er zijn enkele volledige geanimeerde tussenfilmpjes die er prachtig uitzien, maar de grote meerderheid van de gesprekken – en er zijn er heel veel – komt neer op dit soort statistische gesprekken. De kwaliteit van de prentjes is hier wel hoog, maar het is tegelijkertijd niet echt een eyecatcher. Je kunt ofwel mooi alles netjes lezen, ofwel zo snel mogelijk op het cirkeltje rammen om de conversaties over te slaan. En ja, het is effectief cirkeltje want Bandai Namco is schijnbaar vergeten om de functie van de cirkel- en de kruistoets te vervangen. Je drukt dus op cirkeltje om te bevestigen en op het kruisje om te annuleren. Je zult je in de menu's dan ook vaak vergissen. Het is tegelijkertijd gek dat men dit vergeten is want deze omzetting moet gebeuren in bijna letterlijk elke Japanse PlayStation game die in Europa en Amerika verschijnt. Het valt daardoor sterk op wanneer het niet gebeurt.

Tussen de vele gesprekken door moet er ook gespeeld worden en dan valt het direct op Sword Art Online: Hollow Fragment een MMORPG is. Je moet nooit online zijn terwijl je speelt want het is een volledig singleplayer ervaring, maar de game is volledig opgezet als een MMORPG. Dat betekent dat je een centrale stad hebt waar je kunt gaan praten met andere 'spelers' – eigenlijk AI personages – die je kunt rekruteren voor jouw team. Je wordt namelijk continu vergezeld door één speler die een grote hulp is tijdens gevechten, maar die je eveneens in leven moet houden zodat je geen Game Over scherm krijgt. In deze stad kun je ook quests vinden die je daarna gaat uitvoeren in de grote dungeon van het spel. De etages van deze dungeon bestaan uit een serie kleine omgevingen waarin je gewone monsters moet doden om informatie te verzamelen over de baas die aan het einde wacht. Eens je deze informatie hebt, ga je samen met meerdere NPCs aan de slag om deze bazen te verslaan in grote raids. Het spel is dus echt een singleplayer MMORPG.

Het vechtsysteem is ook duidelijk opgezet naar het evenbeeld van een echte MMORPG met vele vaardigheden die je kunt toewijzen aan één van drie commandobalken. Je hebt steeds toegang tot de vaardigheden van de eerste balk via de faceknoppen en de D-Pad. Je voert bijvoorbeeld een gewone aanval uit met vierkantje. Je kunt daarnaast ook de schouderknoppen gebruiken om één van twee andere commandobalken te openen. Je krijgt op deze manier toegang tot zestien extra vaardigheden die je snel kunt uitvoeren. Je zou dus theoretisch continu kunnen wisselen tussen vaardigheden, maar in praktijk kun je vaak hetzelfde resultaat bereiken door alleen je gewone aanval te gebruiken. Je partner zal je aanmoedigen om specifieke technieken te gebruiken – in welk geval je een bonus zal krijgen – maar dat is in principe niet nodig. Het systeem is namelijk niet te diepgaand, maar het kan wel leuk zijn wanneer je zelf afwisseling inbouwt. Het systeem zal tegelijkertijd niet altijd boeiend zijn, zeker wanneer je voor de zoveelste keer moet grinden of je opnieuw heel wat vooruitgang verliest omdat je partner sterft. Het is op die momenten dat vele spelers zullen afhaken.


Protagonist Kirito start trouwens meteen op level 100 om het idee versterken dat je in het midden van een grote verhaallijn aan jouw avontuur start. Het is verhaalmatig te verklaren, maar het heeft ook nadelen. Het is bijvoorbeeld zeer moeilijk om voldoende ervaringspunten te verdienen om een level te stijgen. De vijanden in de eerste gebieden zijn simpelweg te zwak om veel vooruitgang te boeken terwijl je op level 100 al veel ervaringspunten nodig hebt om één niveau te stijgen. Je zult veel moeten vechten om het maximale level te bereiken. Het hoge startlevel heeft ook een effect op je potentiële kompanen. Je zult regelmatig andere personages ontmoeten die aan level 70 of lager zitten. Zij zijn hierdoor per definitie waardeloos. Je keuze voor medematen wordt op die manier beperkt. Die beperking is ook aanwezig in de wapenkeuze van Kirito. Hij kan technisch gezien meerdere types wapens gebruiken, maar hij heeft heel veel ervaring met dubbele zwaarden. Als je overschakelt naar een ander wapentype, begin je weer op het laagste niveau. Je zou dan ook zot moeten zijn om te veranderen van wapen.

Dat is enigszins spijtig want de game houdt voor zijn visuele presentatie rekening met jouw wapen- of kledijkeuze. Je kunt dus effectief het verschil zien als je de zwaarden gebruikt of bent overgeschakeld naar een bijl. Het spel ziet er over het algemeen sowieso goed uit. De statistische filmpjes zijn zoals eerder genoemd wat spijtig, maar ze zijn mooi getekend. De wereld van Sword Art Online ontbreekt eveneens wat detail in de texturen, maar het weet de sfeer van de anime toch te vatten. Je krijgt echt het gevoel in een levende MMO te zitten met vele monsters die rondlopen op je scherm. Je krijgt hierbij wel last van pop-up – de monsters verschijnen nogal laat op het scherm – en van een lastige camera die te dicht op de actie zit, waardoor je soms moeite hebt om het monster te volgen waarmee je aan het vechten bent. Het is ook opvallend hoe lineair sommige van de omgevingen zijn. De Hollow Area die exclusief in deze Vita game verschijnt, is groots en open; maar de dungeons die overgenomen zijn uit Infinity Moment zijn zeer lineair waarbij je nooit echt van het gekozen pad zult afwijken.

Sword Art Online: Hollow Fragment is dan ook een game met enkele duidelijke zwaktes. Het spel heeft grafische problemen zoals pop-up en een mindere camera, het is allesbehalve toegankelijk voor mensen die Sword Art Online niet kennen, je zult veel moeten grinden, en je moet rekening houden met een slechte lokalisatie. Het is tegelijkertijd een interessant experiment met enkele hoogtepunten. Het vechtsysteem is niet diepgaand, maar het werkt vlot en het leidt tot leuke gevechten, zeker wanneer je samenwerkt met jouw fictieve vrienden om een grote baas aan te pakken. Het duurt even eer je de nuances van het systeem onder de knie hebt omdat je in het midden van de actie start, maar na enkele uren wordt het een gezellige MMORPG die je overal kunt spelen, zelfs ver weg van enige internetconnectie. Dit maakt het vinden van een multiplayerpartner ironisch genoeg voor een MMORPG moeilijker, maar het verhoogt eveneens de toegankelijkheid. Sword Art Online fans die hun fictieve MMO wereld eens echt willen zien, moeten dan ook rekening houden met Hollow Fragment.
Beoordeling
Gameplay   60
Sound   70
Graphics   60
Replay   65

Hollow Fragment zoekt een vergevingsgezinde, Sword Art Online-minnende speler voor uren plezier.
64


16:13  Nintendo 3DS krijgt een nieuw model
11:08  Pokkén Tournament
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Sword Art Online: Hollow Fragment
Type:
Game
Releasedatum:
20-08-2014
Ontwikkelaar:
Aquria
Uitgever:
Bandai Namco
Media:


Meer media