Sony bespreekt technische toekomst, PlayStation 6 komt in 2027?
Door Rene Groen op 10-10-2025 om 15:33
Mark Cerny is de hoofdarchitect van de PlayStation 5 en in een nieuwe video op het officiële PlayStation YouTube-kanaal gaat hij in gesprek met Jack Huynh, de Senior Vice President en General Manager van AMD's computer- en grafische afdeling. Gezamenlijk bespreken ze de nieuwste ontwikkelingen binnen de samenwerking rondom Project Amethyst en lijkt Cerny te verwijzen naar de toekomstige technologie van de PlayStation 6.
Projecet Amethyst verwijst naar de gezamenlijke toezegging van Sony en AMD om machine learning-technologie te gebruiken voor zowel graphics als gameplay. In de video bespreken ze drie doorbraken in gametechnologie, waarvan zij geloven dat ze voordelen zullen opleveren voor de game-industrie. Hoewel Cerny de PlayStation 6 niet bij naam noemt is de verwijzing naar Sony's nieuwste hardware wel duidelijk in de volgende uitspraak:
quote:"Over het algemeen staan ​​deze technologieën natuurlijk nog in de kinderschoenen. Ze bestaan ​​nu alleen nog in simulatie, maar de resultaten zijn veelbelovend en ik kijk er erg naar uit om ze over een paar jaar naar een toekomstige console te brengen."
De drie doorbraken waar de mannen naar verwijzen zijn Neural Arrays, Radiance Cores en Universal Compression. Een uiteenzetting:
Neural Arrays zijn ontwerpen om problemen van upscale-technologieën aan te pakken, denk aan FSR en PSSR, die eisten stellen aan de GPU. Cerny legt uit dat ze een manier hebben ontwikkeld waarop een heleboel rekeneenheden samenwerken, in plaats van afzonderlijk werken. Op deze manier kunnen ze data delen en "dingen samen verwerken als één gefocuste AI-engine." Cerny voegt toe datze met Neural Arrays een groot deel van het scherm in één keer kunnen verwerken. Hier vloeit efficiëntie uit voort die hij zelf een "gamechanger" noemt als het gaat om de volgende generatie upscaling- en denoisingtechnologieën.
Radiance Cores zijn ontworpen om raytracing minder belastend te maken voor de GPU. Ze doen dit door een nieuw, speciaal hardwareblok te ontwerpen waarin raytracing en path tracing in realtime zal worden afgehandeld. Aangezien dit normaliter een rekenintensief project is kunnen ze met Radiance Cores de volledige controle over laten nemen en de CPU vrijmaken voor geometrie en simulatie, zodat het zich kan richten op waar de GPU het beste in is: shading en belichting.
Het derde punt, Universal Compression, is bedoeld om de bottleneck op te lossen die wordt veroorzaakt door beperkingen in de geheugenbandbreedte van de GPU, waardoor het lastiger is om 4K-texturen en raytracing-maps te verwerken. Huynh omschrijft het als "een systeem dat elk stukje data dat naar het geheugen gaat - en dan niet alleen de texturen - evalueert en waar mogelijk comprimeert. Alleen de essentiële bytes worden verzonden, wat het geheugenbandbreedtegebruik drastisch vermindert. Dat betekent dat de GPU meer details, hogere framesnelheden en een grotere efficiëntie kan leveren."
Huynh impliceert dat deze nieuwe technologieën niet exclusief gebruikt hoeven te worden in de theoretische PlayStation 6. In plaats daarvan gaat het om innovaties die beschikbaar gesteld moeten worden voor ontwikkelaars op elk platform. Wel benadrukt hij dat ze nog maar net begonnen zijn en dat ze samen blijven werken met partners als Sony. Dit alles is gericht op één ding: games voor iedereen verder brengen.
Vraag is natuurlijk wanneer de PlayStation 6 gepland staat en hoewel de mannen hier geen antwoord op geven zegt de betrouwbare insider KeplerL2 meer informatie te hebben. Volgens hem is het huidige plan van Sony om de nieuwe console in 2027 uit te brengen, hoewel dit natuurlijk altijd nog uitgesteld kan worden.