Kunstmatige intelligentie, oftewel AI, duikt in steeds meer industrieën op en heeft zowel zijn voor- als zijn tegenstanders. Binnen de game-industrie is dit niet anders en nadat er veel geluiden naar buiten kwamen dat Electronic Arts inzet op het gebruik en de implementatie van AI komt Take-Two met een tegengeluid.
CEO Strauss Zelnick laat namelijk weten dat AI weliswaar goed gebruikt kan worden om een ontwikkelproces te stroomlijnen, het zal alleen nooit in staat zijn om een goede Grand Theft Auto game te creëren. Hij deed deze uitspraken tijdens de CNBC's Technology Executive Council Summit in New York:
quote: "Kunnen we morgen op een knop drukken en een equivalent van het marketingplan voor 'Grand Theft Auto' creëren? Het antwoord is nee. A, dat kun je nog niet, en B, ik ben van mening dat je er niets goeds mee zult bereiken. Je eindigt met iets dat er nogal van afstamt."
Als één van de belangrijkste redenen dat het niet zal slagen ziet hij een gebrek aan creativiteit, wat volgens hem een kritisch punt is van alle AI modellen. Deze voorspellende modellen zijn voornamelijk gebaseerd op datasets met oude informatie, en hoewel dit op bepaalde gebieden relatief goed kan werken, is dit niet het geval bij het creëren van "de veelgelaagde universums waar de videogames van Take-Two bekend om zijn geworden."
Zelnick roemt ontwikkelaar Rockstar Games in het creëren van iets dat de perfectie benadert. Creativiteit kan volgens hem alleen niet in een AI-model bestaan, juist omdat het uit gaat van data.
|