Enter The Matrix, Path of Neo en The Matrix Online. Het zijn drie games gebaseerd op The Matrix, maar als het aan de Wachowski's lag hadden we hier nog zeker een game bij op kunnen tellen.
[Update] Niet alleen wij waren verrast door uitspraken van de Wachowski's, Kojima zelf zegt ook van niets te weten. Via X laat hij weten dat er in 1999 inderdaad e-mail wisselingen geweest zijn met de regisseurs, en dat hij ze later meerdere keren hebben ontmoet. Tijdens deze gesprekken kwam het idee voor een game alleen nooit naar voren. Op dat moment was hij drukdoende met Metal Gear Solid 2 en kon hij dit waarschijnlijk niet combineren met een Matrix game, maar als hem het idee was voorgelegd zouden er mogelijk manieren geweest zijn om het toch mogelijk te maken.
[Eerder bericht] De laatste keer dat we iets van The Matrix vernamen was middels The Matrix Awakens, alleen betrof dit geen game, maar een techdemo voor de Unreal Engine 5. Toen de film echter 26 jaar geleden verscheen hadden de makers veel grotere plannen, zij zagen in Hideo Kojima (Metal Gear, Death Stranding) de ideale persoon om een The Matrix videogame te maken. Dit nieuws komt naar buiten via Christopher Bergstresser, n van de topmannen bij Konami tussen 1996 en 2002. De uitgever waartoe Hideo Kojima behoorde was echter ook de partij die ervoor zorgde dat het niet door ging, met dank aan CEO Kazumi Kitaue.
quote: "De Wachowski's waren grote fans van Kojima, dus Kazumi Kitaue, Kojima, Aki Saito (die nog steeds bij Kojima werkt) en ik waren op het hoofdkantoor van Konami en we kregen een telefoontje van de Wachowski's, die Kojima wilden ontmoeten. En dat deden ze! Ze kwamen samen met hun concept artist en zeiden in feite tegen Kojima: 'We willen echt dat jij de Matrix-game maakt. Kun je dat doen?' Aki vertaalde dit in het Japans voor meneer Kitaue, en Kitaue keek hen alleen maar aan en zei ronduit: 'Nee.' We konden wel nog genieten van de Japanse premire van Matrix en het afterparty."
|