Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
27 Oktober 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Oktober 2025 
(0) 
(4) 
24 Oktober 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 Oktober 2025 
(0) 
(7) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Oktober 2025 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Oktober 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
16 Oktober 2025 
(0) 
(3) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
15 Oktober 2025 
(0) 
(3) 
(0) 
14 Oktober 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
13 Oktober 2025 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Oktober 2025 
(0) 
11 Oktober 2025 
(4) 
10 Oktober 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(4) 
(0) 
09 Oktober 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
08 Oktober 2025 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Oktober 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(3) 
06 Oktober 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(1) 
05 Oktober 2025 
(0) 
04 Oktober 2025 
(1) 
03 Oktober 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 Oktober 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Oktober 2025 
(4) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
30 September 2025 
(0) 
(0) 
(12) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
29 September 2025 
(6) 
(0) 
(0) 
28 September 2025 
(0) 
27 September 2025 
(4) 
(0) 
(0) 
(1) 
26 September 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
25 September 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Pokémon Legends: Z-A
The Lonesome Guild
Bye Sweet Carole
Yooka-Replaylee
Review:

Pokémon Legends: Z-A


Door Joni Philips op 27-10-2025 om 15:54
Bron: Gamed

Ontwikkelstudio Game Freak werkt ondertussen al dertig jaar aan de Pokémon-franchise, waarbij hun standaard aanpak sinds de originele Red en Blue weinig veranderd is. De studio wist desondanks te verrassen met Pokémon Legends Arceus, waarin de standaard gameplay flink werd aangepakt. Het succes van Arceus inspireerde ze om verder te gaan, met Pokémon Legends: Z-A als resultaat.

Geen avontuur naar het verleden zoals Arceus, maar een hedendaags avontuur. De protagonist is een bezoeker van Lumiose City in Kalos, die door een toevallige ontmoeting met Taunie wordt meegetrokken in een groots avontuur. Hoewel Taunie initieel alleen hulp wil voor een promotiefilmpje, raak je al snel betrokken in een gevaarlijker geheel. Lumiose mag dan de ideale verblijfplaats lijken voor Pokémon, toch gaat er iets mis. Op regelmatige basis ondergaan Pokémon namelijk ‘Rogue Mega Evolutions’ zonder een trainer om hen te controleren. Aangezien dit zowel pijnlijk als gevaarlijk is, is het dan ook nodig om in te grijpen en dit fenomeen te stoppen. Dit geheel doet natuurlijk denken aan de ‘berserk’ mechaniek van Arceus in combinatie met de ‘Darkest Day’ van Sword en Shield, maar de uitwerking in Z-A is van hoger niveau.


Game Freak besteedt ditmaal namelijk meer aandacht aan de verschillende karakters, waarbij je echt wil ontdekken hoe het afloopt met hen. Dit werd natuurlijk ook al geprobeerd in Arceus, maar daar bleef de cast te weinig betrokken. Taunie en haar vrienden maken nu een veel grotere indruk. Het enige spijtige is dat de Pokémon games nog steeds geen voice acting hebben. In een game als Sword en Shield had dat weinig impact omdat het verhaal eigenlijk niet zo interessant was, maar hier voelt het toch aan als gemis dat we alleen de standaard muziekjes en Pokémon-kreetjes krijgen. De eclectische cast had namelijk echt tot leven kunnen komen met de juiste stemmen. Ook de keuze om interessante momenten in cutscenes – zoals de onstuimige Ivor die een poort vernietigt – simpelweg niet te tonen, is een spijtige keuze.

Het ontwerp van Lumiose is soms eveneens ook een spijtige keuze. Een Pokémon game die zich beperkt tot één stad, lijkt claustrofobisch wanneer andere games ons steeds laten rondreizen door volledige regio’s. Dit gevoel komt echter niet naar voren tijdens het spelen, want Lumiose City voelt zeer ruim aan. Dat komt onder andere door de vele mogelijkheden zoals sidequests, maar vooral omdat Game Freak goed met niveaus werkt. Je moet niet alleen rekening houden met het grondniveau, maar kunt ook over daken en door tunnels bewegen. Gaandeweg evolueert de spelwereld eveneens, met de introductie van nieuwe Wild Zones en de mogelijkheid om nieuwe paden te openen, bijvoorbeeld omdat je boomwortels in brand kunt steken om nieuwe wegen te openen. Wat wel een probleem is, is dat geen enkel gebied van de stad zich visueel weet te onderscheiden. Elk gebied van Lumiose ziet er exact hetzelfde uit. Meer grafische variatie had elke kant van de stad een meer memorabele aanblik kunnen geven.


Pokémon Legends: Arceus was een flinke vernieuwing voor de Pokémon serie: je liep rond in gebieden waar Pokémon vrij leefden. Je kon hen besluipen om hen onverwachts te vangen, maar je kon ook kiezen om hen eerst te verzwakken in een gevecht. Uniek was dat je daarbij steeds onderdeel bleef van dezelfde wereld. Je gevecht konden ook andere naburige Pokémon lokken of wegjagen. Ook in Z-A blijft dat element bewaard. De gebieden waar je Pokémon kunt vangen, zijn nu onderdeel van Lumiose in plaats van aparte regio’s, maar de benadering tot het vangen blijft onveranderd. De enige grote verschillen op dit gebied zijn de grotere variatie in Pokéballs, en de frequentere aanwezigheid van Alpha Pokémon, welke grotere en veel krachtigere exemplaren zijn van bepaalde soorten. Voorzichtigheid is dus geboden om niet per ongeluk in een gevecht met een Alpha te belanden.

Het continu vangen van Pokémon was zeer belangrijk in Arceus. Je verdiende er niet alleen geld mee, maar je vulde ook je Pokédex aan door dezelfde Pokémon tientallen keren te vangen. Het Research systeem zorgde ervoor dat je dezelfde Pokémon tientallen keren moest vangen en evolueren, om te kijken hoe de soort bepaalde moves gebruikt. Je moest dus soort per soort onder handen nemen, waardoor dit nogal omslachtig was. Dat systeem is sterk vereenvoudigd in Z-A waar je simpelweg een aantal Pokémon van een bepaald type moet vangen, een aantal Pokémon moet evolueren etc. Wil je 100 Bellsprout vangen, of ga je voor een mix van verschillende Grass soorten? De keus is volledig aan jou. Ook de beloning is stevig veranderd. Met deze Research verdien je niet langer geld, maar punten waarmee je nieuwe Technical Machines vrijspeelt om je Pokémon nieuwe moves aan te leren. De beloningen zijn ditmaal dus meer betekenisvol, en je moet er tegelijkertijd minder aandacht aan besteden.


Je kunt daardoor ook meer aandacht besteden aan het andere grote concept: vechten. In Arceus werd het traditionele vechtsysteem bewaard, met alleen een verandering in de baasgevechten. In Z-A daarentegen introduceert Game Freak grote veranderingen. Het vechten verloopt nu echt in real-time waarbij je Pokémon én jij vrij rondlopen in een 3D-omgeving. Zoals in de traditionele games heeft je Pokémon vier moves, maar je gebruikt ze niet langer om de beurt. Elk van de moves heeft een eigen cooldown, waarbij ze snel na elkaar kunnen worden gebruikt. Als je kiest voor vier trage moves, kun je dus gemakkelijk in de problemen komen. Het concept van Accuracy is ook verwijderd. Of een aanval de andere Pokémon raakt of niet, hangt nu enkel af van positionering. Zo zijn er bepaalde aanvallen die eerder van dichtbij moeten gebeuren, terwijl er voor andere meer afstand nodig is.

Gevechten verlopen dan ook een pak vlotter dan in andere games. Dat maakt het mogelijk om zeer agressief te werken, waarbij je potentieel al enkele aanvallen kunt lanceren nog voor de tegenstander kans heeft om te reageren. Het is tegelijkertijd ook opletten dat je zelf niet het slachtoffer wordt. Pokémon vallen namelijk niet alleen je Pokémon aan, maar ook jou. Als je niet goed oplet, bestaat de kans dat je verliest terwijl je Pokémon zelf nog allemaal leven. Het maakt gevechten net iets chaotischer, wat lekker verfrissend is. De chaos wordt alleen problematisch wanneer je meerdere Pokémon tegelijk bekampt. Op die momenten is het namelijk te moeilijk om een specifieke Pokémon te targetten. In gewone gevechten is dat geen te groot probleem, maar wanneer je in een gevecht belandt met een Alpha Pokémon of een Rogue Mega Evolved Pokémon wil je dat je sterkste aanvallen de juiste tegenstander raken.


Wat ook interessant is, is hoe de game omgaat met het versterken van Pokémon. Het evolueren van een Pokémon of het aanleren van nieuwe moves verloopt simpelweg via de menu’s. Eens je Pokémon een bepaald level bereikt, kun je deze gewoon evolueren door die optie te kiezen in het menu. Dat gebeurt dus gewoon wanneer je zelf wil. Ook het aanleren van nieuwe moves is gemakkelijk. Eens een move aangeleerd is, kun je deze altijd opnieuw aanleren. Als je voor een gevecht tegen een Ghost Pokémon bijvoorbeeld je Normal-moves wil vervangen, dan kun je deze daarna altijd gemakkelijk terugplaatsen. Op deze manier heb je veel meer controle over wat een Pokémon kan, terwijl in het verleden oude moves echt verloren gingen. Dit systeem geeft dus meer strategische mogelijkheden.
Beoordeling
85
Pokémon Legends: Z-A heeft nog duidelijke verbeterpunten zoals de voice-acting en de doorsnee natuur van Lumiose, maar het is tegelijkertijd een sterke evolutie van Pokémon Legends: Arceus. De Pokémon zijn nu echt in de omgeving ingewerkt, zodat mensen samen lijken te leven met de Pokémon zoals je in een levende wereld zou verwachten. Ook het vechtsysteem klikt echt, omdat Game Freak erin is geslaagd om de traditionele turn-based gevechten nu echt real-time te maken. Het verloopt af en toe nog te chaotisch, maar het werkt zeer verslavend. Pokémon Legends: Z-A is dan ook de meest interessante Pokémon-game op de Switch.


17:32  God of War's Kratos stemacteur heeft voorkeur voor nieuwe setting
15:10  The Lonesome Guild
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Pokemon Legends: Z-A
Type:
Game
Releasedatum:
16-10-2025
Ontwikkelaar:
Game Freak
Uitgever:
Nintendo
Media:






Meer media