Peter Molyneux werkt met Masters of Albion aan zijn laatste game
Door Rene Groen op 28-10-2025 om 17:09
Ik heb altijd geleerd dat als je iets belooft, je dit ook na moet komen. Blijkbaar heeft Peter Molyneux deze les in het verleden gemist, want ondanks vele beloftes in verschillende games moest hij regelmatig terugkomen op zijn uitspraken. De game ontwerper erkent nu dat hij teveel beloftes heeft gedaan bij het promoten van zijn vorige games, maar dat Masters of Albion zijn kans is op verlossing.
Vorig jaar verscheen Molyneux ten tonele tijdens Gamescom Opening Night Live om Masters of Albion aan te kondigden. Een game waarvoor hij zelf het budget heeft geregeld, dat elementen van zijn voorgaande games pakt en wat hij omschrijft als een "God game in een open wereld." Deze voorgaande games bestaan onder andere uit Fable, Populous, Dungeon Keeper, Black & White, Theme Park en Curiosity: What’s in the Cube, en Masters of Albion is de laatste titel die we aan deze lijst toe kunnen voegen, het zal namelijk zijn laatste project worden.
De designer staat vooral bekend om één ding: dingen groots presenteren op het moment dat de games in ontwikkeling zijn, om deze claims weer in te trekken op het moment dat de release heeft plaatsgevonden. Hij trekt nu het boetekleed aan en beseft zich dat hij met zijn nieuwste - en tevens dus laatste - game echt iets neer moet gaan zetten.
quote:"Ik vind dat die zin in Fable – 'voor elke keuze een gevolg' – niet goed genoeg is uitgewerkt. Ik vind dat het bezitmechanisme dat we in Dungeon Keeper hadden niet goed genoeg is uitgewerkt. De vrijheid binnen de open wereld die we in Black & White hadden, was in het begin wel goed, maar aan het einde niet. En Masters of Albion biedt een kans om al die dingen te combineren. Ook al is de ene een RTS, de andere een godenspel en de andere een rollenspel, waarom kunnen we die dan niet allemaal combineren?"
Terugkijkend ziet hij zelf ook in dat hij dingen gezegd heeft die hij niet had moeten zeggen. Toch slikt hij deze uitspraak deels weer in door te zeggen dat de uitspraken op dat moment de juiste waren. Vraag is of hij dit voor Masters of Albion ook weer gaat doen, hij ziet het nu namelijk al als "de belangrijkste titel die hij ooit heeft gemaakt" en "verdomd goed gaat werken." Hij zet hoog in door te stellen dat we de game nergens mee kunnen vergelijken, terwijl het tegelijkertijd vertrouwd aanvoelt.
quote:"Het is Black & White, het is Dungeon Keeper en het is Fable, maar het is een compleet nieuw genre. En het zou eigenlijk niet moeten werken, maar dat doet het wel. Ik kan dit geen geweldige game noemen. Dat is niet mijn ding, want als ik in de pers zeg 'Masters of Albion wordt een geweldige game', dan is dat een belofte. Dus dat zeg ik niet. Wat ik zeg, is dat het een unieke ervaring is, die ongelooflijk intiem en vertrouwd is voor iedereen die Fable, Black & White en Dungeon Keeper heeft gespeeld."
Molyneux is inmiddels 66 jaar en werkt, naar eigen zeggen, harder dan hij ooit in zijn leven heeft gewerkt. Hij zegt niet de levensenergie te hebben om dit nog een keer te doen en om die reden zal Masters of Albion echt zijn laatste game worden.