Kunstmatige intelligentie, kortweg AI, is de laatste jaren een veelgehoord onderwerp binnen de samenleving. Zo ook binnen de game-industrie, waar je zowel voor- als tegenstanders hebt.
Iemand die zich nu ook uit laat over dit onderwerp is Hideo Kojima. De man achter Metal Gear en Death Starnding, die tegenwoordig zijn eigen ontwikkelstudio heeft met Kojima Productions, zet AI als "een vriend" die hem zal helpen om in de toekomst een stap voor te blijven.
quote: "Veel mensen zien AI binnen hun creatieve werk als een middel om met ideeën te komen, maar ik zie het meer als een vriend. Omdat ik in de digitale industrie werk, zou ik het creatieve deel leiden en AI gebruiken om de efficiëntie te verhogen. Ik zou graag willen dat AI de saaie taken overneemt. Dat zou de kosten verlagen en de tijd verkorten. Het is meer een kwestie van co-creëren met AI in plaats van het alleen maar te gebruiken. Ik zie een toekomst waarin ik een stap voor blijf; samen met AI creëren."
Voorlopig is er genoeg waar Hideo Kojima het gebruik van kunstmatige intelligentie in kan implementeren. Na het afronden en uitbrengen van Death Stranding 2: On The Beach voor de PlayStation 5 werkt hij aan diverse projecten binnen uiteenlopende media. Zo is hij onder andere een samenwerking aangegaan met Niantic Spatical voor een augmented reality-ervaring dat is geïnspireerd op Death Stranding, werkt hij in samenwerking met Microsoft aan de horrorgame OD en slaat hij wederom de handen ineen met PlayStation Studios voor de actie-spionagetitel Physint. Daarnaast zijn er ook nog de verfilmingen van de Death Stranding IP: een live-actionfilm en een animatiefilm.
|