Levine: "Judas lijkt op BioShock, maar is ook radicaal anders"
Door Rene Groen op 03-10-2025 om 14:40
Designer en schrijver Ken Levine werd bekend door zijn werk aan System Shock 2 en BioShock, en momenteel werkte hij aan een nieuwe game onder de naam Judas. Er werden al gelijkenissen getrokken met BioShock en volgens Ken Levine klopt dit wel. Althans, deels.
In een interview met YouTuber MrMattyPlays zegt hij dat beide games overeenkomsten hebben, zoals het gebruik van speciale krachten en wapens, en tegelijkertijd zijn de games ook radicaal anders. Volgens hem ligt Judas tussen de eerste System Shock en BioShock in, waarbij het meer complex is en diepgang bevat dan de meest recente BioShock games.
quote:"Er zijn delen van Judas die meer op BioShock lijken, en er zijn delen van Judas die echt radicaal anders zijn. Het is fijn om een ​​aantal dingen te hebben waar je bekend mee bent. Ik weet zeker dat mensen hebben opgemerkt dat je in de ene hand een pistool hebt en in de andere hand krachten. We hebben een extra hackfunctie die we nog niet veel hebben laten zien, maar de manier waarop de game werkt, hoe de game is bevolkt en hoe je tussen deze relaties kiest, is iets wat we nog nooit eerder hebben gedaan. De manier waarop de wereld is ingericht, hoe ontmoetingen plaatsvinden, hoe je paden in de game kiest, dat is allemaal zo radicaal anders. De manier waarop het verhaal wordt gebracht, ook. Het was goed om met een basis te beginnen, maar dit is waarschijnlijk de grootste radicale afwijking die we hebben gemaakt sinds, weet je, sinds ik BioShock heb gemaakt. Dit is in sommige opzichten meer een afwijking dan BioShock van System Shock 2.
Judas zit qua diepgang ergens tussen BioShock en System Shock in, niet tussen BioShock en System Shock 2. Het is gewoon een grotere game en een complexere game, maar het dient iets wat we in BioShock Infinite zijn begonnen: hoe je een relatie opbouwt met personages in games die veel gedetailleerder aanvoelt dan je normaal ziet in games waarin je eigenlijk alleen maar een paar grote keuzes maakt, maar ook heel oppervlakkig reageert en commentaar levert, mensen tegen elkaar uit kunt spelen en kunt voelen dat ze boos op je worden, en ze dan van de rand van die woede kunt afhouden en misschien tegelijkertijd iemand kwaad kunt maken. Dat was waar we het meest in geďnteresseerd waren. Bovendien vond ik Infinite wat minder expressief voor de spelers, dus zijn we wat meer teruggegaan naar de expressie van de spelers en het opbouwen van diepgang."
Afgelopen augustus kregen we een eerste developer log waarin we leerden over het Villainy-systeem. Daar waar er in de BioShock één slechterik is waar het om draait zullen je acties van de Big 3 in Judas juist vrienden aantrekken. Negeer je ze echter te lang, dan zullen ze zich als schurken gaan gedragen.