GTA schrijver Dan Houser laat weten waarom Agent nooit verscheen
Door Rene Groen op 03-11-2025 om 17:28
Bij de E3 van 2009 leerden we dat Rockstar aan een exclusieve PlayStation 3 titel werkte onder de naam Agent. De game kreeg een teaserwebsite, werd 'spectaculair' genoemd door Rockstar zelf en zou bij de E3 van 2012 zijn gezicht laten zien. Maar tot een release kwam het uiteindelijk nooit.
Dan Houser, schrijver van Grand Theft Auto en Red Dead Redemption, geeft in een interview met Lex Fridman wat meer duidelijkheid over waarom de game nooit een release kreeg. De belangrijkste reden is dat Agent weliswaar meerdere iteraties kreeg, alleen vonden ze geen enkele hiervan goed aansluiten op de gameplay binnen een open wereld waar Rockstar bekend om staat.
quote:"Het had ongeveer vijf verschillende versies. Ik denk niet dat het werkt, concludeerde ik – en ik blijf er soms over nadenken, ik lig er soms in bed over na te denken – en ik ben tot de conclusie gekomen dat wat ze echt goed maakt als filmverhalen, ze niet geschikt maakt als videogame. We moeten nadenken over hoe we het op een andere manier kunnen doen als videogame."
Rockstar liet naar buiten toe weten dat Agent zich in de zeventiger jaren af zou spelen, ten tijde van de Koude Oorlog. Houser geeft nu echter aan dat dit geen vaststaand gegeven was en dat er ook een versie was die zich hedendaags afspeelde. Tot een fatsoenlijk verhaal kwam het nooit omdat ze nooit tot deze fase gekomen waren. Het idee dat een spionagefilm, waar Agent op gebaseerd zou worden, rondom een geheim agent zich af afspelen binnen een strakke verhaallijn zou niet binnen een open wereld te realiseren zijn.
quote:Die films zijn heel, heel hectisch en ze volgen elkaar op de voet op. Je moet hierheen gaan en de wereld redden. Je moet daarheen gaan en voorkomen dat die persoon wordt vermoord, en dan de wereld redden. Een openwereldgame heeft zulke momenten wanneer het verhaal samenkomt.
Maar voor grote delen is het een stuk losser, en je hangt gewoon wat rond en doet wat je wilt. Ik wil vrijheid, ik wil hierheen gaan en doen wat ik wil, en ik wil hierheen gaan en doen wat jij wilt, en daarom werkt het zo goed om een crimineel te zijn, omdat je in principe niemand hebt die je vertelt wat je moet doen.
We proberen wel externe invloed te creëren via deze mensen die je soms dwingen het verhaal in te gaan. Maar als spion werkt dat niet echt, omdat je tegen de klok moet racen. Dus ik vraag me af of je überhaupt een goede openwereldspionagegame kunt maken."