Op voorhand waren de verwachtingen voor Mindseye hoog. En niet zonder reden, het was namelijk de eerste game van Build A Rocket Boy, de studio van voormalig Grand Theft Auto producer Leslie Benzies. Toch blijken in het verleden behaalde resultaten ook hier geen garantie voor de toekomst.
De debuuttitel van de studio is hard op weg om één van de slechts beoordeelde games van 2025 te gaan worden. Op voorhand waren er al tekenen dat het de verkeerde kant op ging, denk aan previews die geen goede indruk achter lieten en een studio die voorafgaande aan de release maar weinig informatie naar buiten bracht. Toen twee maanden voor de release ook twee topmannen de studio verlieten en er vroege beelden verschenen waarin veel technische mankementen waarneembaar waren leek de chaos compleet.
Toch beloofde Build A Rocket Boy beterschap. Een Day One patch zou de nodige problemen aan gaan pakken en de studio zou aan de game blijven werken. Toen de patch echter verscheen bleken het loze woorden en bleven veel van de problemen bestaan. De ontwikkelaar trok - wederom - het boetekleed aan, liet aan iedereen weten dat hun hart gebroken was en gaf aan dat er nieuwe patches onderweg waren. Ondertussen gaf PlayStation al aan gamers hun geld terug te zullen geven vanwege de technische staat waarin Mindseye verkeerde, en dat doen ze natuurlijk niet zomaar.
Ondertussen liet Leslie Benzies zich horen en hij wees naar interne en externe saboteurs als oorzaak voor de slechte staat van de game. Dit deed hij ook al eerder, toen er negatieve previews online verschenen. Naar wie hij precies wees was onduidelijk, alleen leerden we hierna dat IO Interactive hun taak als uitgever mogelijk neer zou gaan leggen. Dit terwijl Mindseye nog maar hun debuutgame was. Veel van de ontwikkelaars achter Build A Rocket Boy besloten niet langer te zwijgen en leggen de schuld van de slechte staat nu bij de leiders achter de studio. 93 Medewerkers hebben een open brief ondertekend waarin het volgende te lezen is:
quote: "Medewerkers en oud-werknemers van Build a Rocket Boy (BARB), samen met de Game Workers Branch van de Independent Workers of Great Britain (IWGB), schrijven om het aanhoudende gebrek aan respect en de slechte behandeling van uw personeel aan te kaarten.
Jarenlang verwachtten jullie van hen dat ze zich aan al jullie grillen zouden aanpassen, waarbij degenen die het daar niet mee eens waren, werden uitgeschakeld of aan de kant geschoven. We schatten dat een meerderheid van de 250-300 werknemers in het Verenigd Koninkrijk nu hun baan kwijt is. Deze ontslagen vonden plaats omdat jullie herhaaldelijk weigerden te luisteren naar de jarenlange ervaring van jullie personeel, wat resulteerde in een van de slechtste videogamelanceringen van dit decennium."
De brief noemt vervolgens drie belangrijke tekortkomingen in het leiderschap, waaronder "gebrek aan transparantie en communicatie", "ondraaglijke hoeveelheden overwerk" en "rampzalig ontslagbeleid", waarna wordt gesteld dat dit slechts enkele van de meer openbare tekortkomingen zijn.
In de brief stellen de ontwikkelaars een viertal eisen aan het leiderschap:
- Ze willen een publieke verontschuldiging voor de mishandeling van medewerkers en een passende compensatie voor de medewerkers die zijn ontslagen.
- De mogelijkheid voor werknemers met een ontslagvergoeding om hun opzegtermijn uit te zitten, of een vergoeding in plaats van een opzegtermijn te ontvangen.
- Een gezamenlijke, zinvolle en gedocumenteerde inspanning om de omstandigheden en processen binnen het bedrijf te verbeteren, inclusief de verkenning van de IWGB als vakbond.
- Een toezegging om officiële externe partners in te schakelen om toekomstige ontslagen en oneerlijke behandeling te voorkomen.
De medewerkers sluiten de brief af met de volgende tekst: "Mark Gerhard en Leslie Benzies, jullie refereren naar jullie medewerkers als 'familie'. Maar wij vragen u om na te denken: behandelt u uw eigen mensen werkelijk op deze manier?"
|