Microsoft wilde Uncharted-game voor Xbox One maken
Door Rene Groen op 06-10-2025 om 16:32
Tegenover iedere game die verschijnt staan er misschien wel tien die in een vroegtijdig stadium zijn afgeschoten. Zo is het ook voor Project Ranger, een Xbox One game die tijdens de E3 van 2013 werd gepresenteerd, maar er uiteindelijk nooit zou komen.
De uiteindelijk geannuleerde game was in ontwikkeling bij Black Tusk Studios, dat later werd omgedoopt tot The Coalition, de studio die de Gears of War franchise op zich nam. Een nieuwe video van DidYouKnowGaming duikt wat dieper in op dit mysterieuze project, en daaruit leren we dat het plan was om de strijd met Uncharted aan te gaan. Onderzoeker Liam Robertson vertelt:
quote:"In het kort was het idee voor deze game dat het Uncharted met spionnen zou worden. Een actievolle third-person shooter waar je als een geheim agent speelt en missies onderneemt in diverse steden over de hele wereld."
De pre-productie van Project Ranger startte begin 2012 en de Mission Impossible films zouden een sterke invloed vormen voor de richting van de ontwikkeling. In de game sou je spelen als een mannelijke protagonist, die gebruikt maakt van gadgets in de stijl van James Bond om vijanden af te leiden en elementen te hacken. Ook zou er Kinect niet vergeten zijn, onder andere voor het vragen van tips door tegen de sensor te praten.
De E3 teaser was gemaakt op de Unreal Engine en zou zich afspelen in Shanghai. Het doel aldaar was om een kantorenpand te infiltreren dat bezet was door terroristen. Uiteindelijk werd er een streep door de plannen gezet toen Microsoft de Gears of War franchise van Epic Games verkreeg en ze Black Tusk als de ideale studio zagen om hiermee verder te gaan. Begin 2014 werd tijdens een meeting besloten om Project Ranger te annuleren zodat alle hulpmiddelen voor Gears of War gebruikt konden worden. Kort hierna kreeg de studio een nieuwe naam, The Coalition.