Preview: Shattered Union
Door Ruben Meintema op 05-10-2005 om 00:07
|
|
De Verenigde Staten van Amerika zijn gebroken en van vereniging is geen sprake meer in het aankomende PC en Xbox spel Shattered Union. Het Amerika van de nabije toekomst zal opgedeeld zijn in verschillende facties die een militaire strijd met elkaar voeren. Met andere woorden: de tweede burgeroorlog is uitgebroken!
Turned Based Strategy Games
Uitgever 2K Games komt in oktober met de release van het spel Shattered Union. In ongeveer dezelfde periode brengt 2K Games ook een ander spel van een vergelijkbare categorie uit: Civilization IV, waarvan ook een preview op Gamed is te vinden.
Beide spellen hebben ten eerste gemeen dat het beide strategiespellen zijn, en dat het spelverloop zich turn-based ontvouwt, oftewel om de beurt. Eerst doe jij als speler een zet, en doe je wat je goed lijkt, waarna je tegenspeler aan zet is. Naast Shattered Union en Civilization is een dergelijke manier van spelen terug te zien in Advance Wars, Fire Emblem en Final Fantasy Tactics Advance. Ik noem hier bewust allemaal console spellen, aangezien Shattered Union ook voor de Xbox zal worden uitgebracht, en dus een betrekkelijk zwak genre op de console zal gaan versterken.
De speelwijze is ook vergelijkbaar met genoemde consolespellen. Het speelveld is verdeeld in allemaal vakjes, zeshoekig bij Shattered Union in plaats van het geijkte vierkant. Op dit speelveld, dat een slagveld voorstelt, kun jij als generaal een deel van je totale leger inzetten om het gebied te veroveren. Om dat te bewerkstelligen kun je de eenheden per beurt een bepaald aantal vakjes laten bewegen om vervolgens een actie te ondernemen, meestal een aanval. De speler moet zich toeleggen op zowel strategische als tactische beslissingen. Welke regimenten van het totaal men naar een bepaald slagveld stuurt, en welke regimenten men in de bezette gebieden houdt ter verdediging, is een strategisch probleem. Die beslissing eenmaal genomen en op het slagveld aangekomen, moet de speler besluiten welke bewegingen en acties de ingezette troepen zullen doen, wat dus een tactische denkwijze is.

De tweede overeenkomst tussen Shattered Union en Civilization is dat beide spellen zich toeleggen op grootschalige wereldpolitiek.
Politieke inhoud van strategische spellen
Hierin zit dan ook weer het grootste verschil tussen beide spellen. Bij Civilization ligt namelijk de nadruk op de geschiedenis, en speel je de wereldgeschiedenis van 4000 voor Christus tot 2050 na. Je geeft dus de wereldpolitiek van het verleden vorm. Bij Shattered Union is het zicht op de wereldpolitiek kleiner, en richt de schijnwerper zich vooral op de Verenigde Staten. Bovendien speelt het spel zich af in de toekomst, die niet zo heel ver weg ligt. Dat geeft het spel een extra spanning mee, want het toekomstbeeld dat naar voren komt in Shattered Union is wel degelijk gebaseerd op de hedendaagse mondiale politieke situatie, maar daar kom ik nog op terug.
De verschillen zijn begrijpelijk, want Civilization IV wordt door Firaxis gemaakt, en Shattered Union is van Poptop Software. Poptop is ook bekend van het ontwikkelen van de spellen Railroad Tycoon 2 en 3. De politieke inhoud komt in Shattered Union veel explicieter naar voren dan in de voorgaande spellen, maar ook Railroad Tycoon is niet helemaal schoon van impliciete oordelen. Wij in Europa merken dat misschien niet zo op met onze zogenaamde "gemengde economieën", maar in het principieel economisch-liberale Amerika is de tweedeling tussen liberalisme en socialisme veel scherper. Dat komt door het diepgewortelde anti-communisme, dat zich zeer sterk uitte in de heksenjacht op communisme in de jaren '50, maar dat over een veel langere periode onder de oppervlakte aanwezig is geweest en nog steeds aanwezig is. Iedere neiging naar sociaal beleid wordt angstig overschreeuwd en veroordeeld als het oprukken van socialisme en als een eerste stap naar uiteindelijk het communisme. In de Koude Oorlog was de verspreiding van pure markteconomie het speerpunt van Amerika's buitenlands beleid. Railroad Tycoon is een door en door kapitalistisch spel, en laat zien hoe het kapitalistisch systeem werkt. En wat nog belangrijker is; het laat zien dat het kapitalistisch systeem het beste systeem is dat er bestaat.
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
|
|
08:50 Nieuwe beelden Poker Championship
21:49 Zeven screenshots Kameo
|
Reacties (6) |
|
Pagina:
1
|
|
DiDa_DoeDa
op 05-10-2005 om 08:45
[Niv: 140 / Exp: 6989]
|
Ziet er wel goed uit..
|
|
Roderick
op 05-10-2005 om 13:48
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Ik ga deze wel even in de gaten houden denk ik  Je hebt me er iig warm voor gemaakt Ruben
|
|
Gast (62.131.9.xxx)
op 05-10-2005 om 19:07
|
Jammer dat de tanks 3x groter zijn dan de rest van de omgeving... ziet er erg nep uit. :'(
|
|
Ruben Meintema
op 06-10-2005 om 14:18
[Niv: 16 / Exp: 796]
|
ja dat is disproportie naar belang van object. Dat doe jij vast ook wel eens
|
|
Gast (83.118.85.xxx)
op 07-10-2005 om 15:53
|
lijmt me wel cool
|
|
Gast (80.61.231.xxx)
op 18-10-2005 om 15:21
|
:P _O_ :) :D *D ;) :9
Ik geloof dat de smilies mijn mening wel goed weergeven!
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|