Metroid: Zero Mission is een remake van de allereerste Metroid. Deze game zette een hele reeks op gang, en kent nu nog vele fans. Onlangs was de game ook met succes naar drie dimensies omgezet, en wel in Metroid Prime. Nu komt er dus weer een Metroid naar de Game Boy Advance. Ik bespreek hem hier in een uitgebreide review.
Replay: 78/100
De replay is het zwakste punt van het spel. Het spel is namelijk erg kort. De eindbazen zijn nooit echt moeilijk, en moeilijke puzzels zijn ook niet aanwezig. Toch kun je de game zeker wel een keer opnieuw spelen. Bijvoorbeeld als je echt álle power-ups wilt verzamelen. Dit is een heel moeilijke taak, maar voor de die-hards moet het te doen zijn. En als je de game hebt uitgespeeld, kun je hem ook nog een keer opnieuw spelen op een hogere moeilijkheidsgraad. In het begin kon je alleen maar kiezen tussen Easy en Normal, maar als je die uitspeelt kun je de game ook nog op Hard uitspelen. In deze hogere moeilijkheidsgraden zijn je wapens zwakker, en de vijanden sterker.
Ook is de originele NES versie te spelen. Dat spel is stukken moeilijker dan Zero Mission. Deze versie is een ‘straight port’, dat wil zeggen dat het spel exact gekopieerd is van de NES af. Dus hier zijn geen mooie graphics of vernieuwingen, het spel is exact hetzelfde als de originele versie.
Conclusie: 84/100
Metroid: Zero Mission is zeker de moeite waard om te kopen. Het is ook een goede manier om kennis te maken met het fenomeen Metroid, voor diegenen die nog nooit een Metroid game hebben gespeeld. Ook de plotwending van het verhaal, wat niet in het originele deel zat, moeten de fans meegemaakt hebben. Het grootste nadeel van de game blijft de replay-factor, het liefst had je nog veel meer levels willen doorlopen met Samus. Toch is de game zeker de moeite waard.
|