Namen als Mario en Crash Bandicoot maakte het platformgenre groot, waardoor de weg werd geplaveid voor franchises als Spyro en Ratchet & Clank. Ontwikkelaar Zockrates Laboratories wil zich graag tussen deze grootheden nestelen met Ruffy and the Riverside en doet dit met een uniek gameplay element.
Het verhaal zelf is alleen iets minder uniek. De kwaadaardige kubus Groll is uit zijn gevangenis ontsnapt en bij zijn uitbraak moet ook de World Core het ontgelden. Deze bescherming voor het plaatsje Riverside kwam voort uit de gelijknamige letters – een leuke knipoog naar Hollywood – en het is aan Ruffy om de letters terug te halen en uiteindelijk Groll weer op te sluiten. De kleine beer staat niet alleen in deze opdracht en krijgt hulp van de bij Pip die hem kortstondig laat zweven en de mol Sir Eddler die hem van informatie voorziet. Ondanks de simpele opzet van het verhaal vond de ontwikkelaar het toch nodig om je te overspoelen met dialogen. Je kunt niemand spreken of ze hebben allemaal wel iets wat ze blijkbaar graag me je willen delen. Een probleem is dit niet, gesprekken zijn namelijk ook over te slaan.
Zoals het een platformer betaamt kan Ruffy rennen, springen en een simpele aanval uitvoeren. Als jonge, enthousiaste beer vertrouwt hij vooral op zijn snelheid en iets minder op precisie, wat gelukkig nooit echt problemen oplevert. Sowieso is de moeilijkheidsgraad op dit vlak niet erg hoog, met vijanden en bazen die je makkelijk verslaat en een vergevend systeem als je dood gaat. Toch is er één element wat de game uniek maakt, en dat is de mogelijkheid om texturen van het ene element tijdelijk te plakken op het andere.
Hoe dit werkt laat zich het beste omschrijven met enkele voorbeelden. Stel dat er in het water een stalen balk recht omhoog staat, waardoor je niet verder kunt. Door de textuur van een nabije boom hierop te plakken verliest de balk gewicht, valt het horizontaal in het water en kun je het als een brug gebruiken. En als een waterval je de doorgang belemmert om hogerop te komen? Plak dan de eigenschappen van een klimop op deze waterval en je hebt een manier om omhoog te klimmen. Dit zogeheten Swappen zorgt ervoor dat je net even anders moet denken om verder te komen. Helaas heb je na enkele uren het gros van de mogelijkheden wel gezien en weet de ontwikkelaar dan slechts op enkele momenten nog te verrassen en zul je goed na moeten denken hoe je verder komt.
Ze vertrouwen zelfs zo erg op dit systeem dat andere elementen wat minder aandacht gekregen hebben. Er zijn weliswaar vele collectibles, alleen ontbreekt het aan een uitleg en beloning waarom je hier moeite in zou willen stoppen. Dit had opgevangen kunnen worden door het te verbinden aan het verkrijgen van extra hartjes of vergroten van statistieken als je uithoudingsvermogen. In plaats daarvan moet je de extra hartjes kopen met gevonden muntjes en heb je deze zelfde muntjes ook nodig voor een gokautomaat waar je de extra statistieken uit haalt. En dan worden ze ook nog eens toegekend aan één van je drie capes, die verder niet van elkaar verschillen.
Ook op ander vlak laten ze wat steken vallen. De camera kan op momenten het overzicht niet goed bewaren, in de gespeelde Xbox-versie is de framerate niet altijd stabiel en visueel wordt je heen en weer geslingerd tussen levendige stukken en ruimtes die als opvulling lijken te dienen. De grootste frustratie zit hem echter bij de ladders die je precies in het midden moet beklimmen. Zit je net iets teveel naar de zijkant? Dan zul je weer naar beneden vallen en moet je het opnieuw proberen. Tegelijkertijd moeten we niet vergeten dat we hier te maken hebben met een kleinere studio die ook een hoop charme weet te realiseren. De opzet van 2D sprites in een 3D wereld doen niet onder voor Paper Mario en de muziek mag zich meten met de grootheden in het genre. Er is nog wel wat werk aan de winkel om op ieder vlak in één zin genoemd te mogen worden met deze namen, en gezien het einde lijkt het erop dat Zockrates Laboratories in ieder geval nog niet klaar is met Ruffy.
Beoordeling
65
Het unieke gameplay element in Ruffy and the Riverside is het kopiëren en plakken van textures, om puzzels in de wereld mee op te lossen. De ontwikkelaar vertrouwt zoveel op dit uitgangspunt dat ze op andere vlakken wat tekort schieten, toch doet dit niets af aan de charme en is het te hopen dat ze in een vervolg een meer samenhangend geheel kunnen maken.