Het gaat nog wel even duren voordat we met The Witcher 4 aan de slag kunnen, toch deed een eerste voorproefje tijdens de State of Unreal presentatie ons nu al verlangen naar meer. In navolging van deze presentatie gaat ontwikkelaar CD Projekt Red nog wat dieper in op hun ontwikkelfilosofie.
Charles Tremblay, Vice President of Technology bij de ontwikkelaar, heeft aangegeven dat het team een "console-first" benadering heeft. Hun ambitieuze doel is om een open wereld aan te bieden, alwaar ze op de PlayStation 5 hardware ray tracing kunnen realiseren op zestig frames per seconden. Volgens Tremblay is dit voor de studio makkelijker dan de game later terug te schalen, iets wat ze bij hun voorgaande projecten deden:
quote: "Toen we aan de samenwerking begonnen hadden we superhoge ambities voor dit project. We werken altijd aan PC, pushen en proberen dan te schalen, maar we hadden in het verleden zoveel problemen dat we probeerden te denken: oké, deze keer willen we echt meer een console-first ontwikkeling nastreven. Toen werkten we samen met Unreal en zagen we de uitdaging om de ambitie te realiseren: om te maken wat we wilden, in 60 frames per seconde, op de PlayStation 5."
De ontwikkelaar is zich ervan bewust dat ze nog veel werk voor de boeg hebben en benadrukt nogmaals dat ze een technische demo hebben laten zien. De hele gamemplay-loop is nog niet geïmplementeerd, er zijn gevechten en juist veel dingen die nog niet werken. Volgens Tremblay is het dan ook nog te vroeg om te beoordelen of alles dan ook daadwerkelijk gaat lukken.
Tijdens hun presentatie en ook tijdens interviews spreekt de ontwikkelaar voornamelijk over de PlayStation 5, echter is dit niet de slechtste console van de huidige generatie als het gaat om hardwareprestaties. De Xbox Series S heeft minder kracht en volgens Tremblay zal het dan ook "enorme uitdagend" zijn om de game op dit platform in 60fps te laten draaien.
|