De laatste jaren zagen we Microsoft een andere strategie kiezen voor de Xbox. Niet alleen behoorden exclusieve games tot het verleden, ook bleek de Xbox-console niet het enige platform om de games op te kunnen spelen. Sterker nog, volgens Microsoft is alles een Xbox. En dat valt niet bij iedereen even goed.
Laura Fryer heeft een rijke geschiedenis binnen Xbox, zo behoorde ze als leidinggevende tot het team dat de originele console creëerde en was ze als Executive Producer betrokken bij de eerste twee Gears of War titels. In een videoanalyse, 'The Future of Xbox' genaamd, laat ze nu echter weten dat de Xbox doodverklaard kan worden na de aankondiging van de ASUS handheld.
Volgens haar laat de Xbox-divisie alles achter zich wat ze ooit hebben opgebouwd en is er ook geen reden om een ROG Xbox Ally te kopen aangezien de games ook beschikbaar zijn op andere systemen, of het nu gaat om de PC of rivaliserende consoles.
quote: "Komt er een game die zo aantrekkelijk is dat ik deze nieuwe handheld ga kopen? Nou, hier is het probleem. Xbox maakt geen exclusieve games meer. Zelfs als Xbox een waanzinnig goede game uitbrengt, betekent Xbox Anywhere dat ik die game op elk platform kan spelen. Ik kan hem op Xbox of pc spelen. Misschien zelfs op de PS5 of de Switch. Dus waarom zou ik de ROG Ally kopen?"
Fryer ziet Xbox ook niet als een merk dat momenteel goed is om een geweldige game binnen een redelijk tijdsbestek af te leveren. Ze doelt onder andere op State of Decay 3, Perfect Dark en Fable, games die al meer dan vijf jaar in ontwikkeling zijn, maar die tijdens de showcase amper werden genoemd. Persoonlijk denkt ze dan ook dat de Xbox-hardware dood is en dat het nieuwe plan is om iedereen naar Game Pass te krijgen.
Voormalig Blizzard president Mike Ybarra deelt een soortgelijke mening als het gaat om de Xbox. Hij heeft meer dan twintig jaar voor Microsoft gewerkt en noemt het moeilijk om te zien dat Xbox in de war is over wie het is en wat ze moeten zijn. Volgens hem zitten er nog altijd geweldige mensen, alleen moeten ze snel uitzoeken wat er moet veranderen. Een volger vraagt hem hoe hij dit zelf in zou vullen, en hij ziet in Microsoft meer een rol als uitgever dan van een consolefabrikant.
quote: "Voor mij is het simpel. Xbox zou ernaar moeten streven 's werelds grootste uitgever van entertainmentcontent te worden. Laat alles los en focus je. Wees niet bang om te zeggen wie je bent. Omarm je pad."
|