Bloomberg's Jason Schreier is een journalist die met zijn verhalen en boeken veel achtergrondinformatie heeft vrijgegeven over uiteenlopende zaken binnen de game-industrie. Ditmaal is het Dragon Age: The Veilguard waar hij meer over weet te vertellen.
Toen Dragon Age: The Veilguard afgelopen oktober verscheen waren lang niet alle gamers tevreden over het eindresultaat. Er was met name veel kritiek op het verhaal, terwijl ontwikkelaar BioWare zich juist lange tijd een koning mocht wanen op dit vlak. Ook uitgever Electronic Arts was niet tevreden, hun verkoopverwachting moest namelijk gehalveerd worden toen er afgelopen januari anderhalf miljoen gamers waren bereikt. Het deed ze besluiten om diverse ontwikkelaars bij BioWare te ontslaan.
Jason Schreier geeft nu wat meer inzicht en zegt dat het zelfs een wonder is dat de game uiteindelijk werd uitgebracht. Toen de ontwikkeling namelijk werd gestart betrof het een live-service project met de focus op multiplayer, en pas in de laatste jaren kwam het besluit om er een singleplayer game van te maken.
De eerste beslissing van Electronic Arts om er een live-service game van te maken deed Mike Laidlaw, creative director van de Dragon Age serie, en enkele van andere belangrijke mensen besluiten om de studio te verlaten. Uiteindelijk werd weliswaar besloten om toch terug te keren naar de singleplayer, waarover huidige studiohoofd Gary McKay zegt dat dit "een terugkeer was naar waar BioWare goed in is", maar Electronic Arts gaf de studio slechts een jaar om de game compleet opnieuw te voren, nadat het al jarenlang gericht was op de multiplayer.
Dit onredelijke doel resulteerde in een uitstel van de game, maar niet voordat BioWare een jaar lang in 'crunch' was, een term die aangeeft dat er vele overuren werden gemaakt om aan de game te blijven werken. Andere elementen van de multiplayer-oorsprong van The Veilguard, zoals de naar verluidt zeer sarcastische dialoogtoon, werden in allerijl gewijzigd, met name als reactie op de negatieve ontvangst van de dialogen die Forspoken kreeg.
Uiteindelijk moesten de paar belangrijke, verhalende keuzes die spelers in de game konden maken "er in worden gepropt", want de jaren ervoor waren ze bezig geweest met een multiplayergame waarin het helemaal niet de bedoeling was dat spelers keuzes zouden maken die de ervaring drastisch zouden veranderen.
In juli 2024, enkele maanden voor de release, liet BioWare weten dat de game zo lang in ontwikkeling was omdat de studio "het goed wilde doen." Dat hier blijkbaar veel meer achter zat was op dat moment niet duidelijk.
Analist Doug Creutz van TD Cowen geeft zelfs aan dat het hem niet zou verbazen als Electronic Arts had besloten om BioWare te sluiten: "Als ze morgen de deuren sluiten, zou het me niet verbazen. Het is meer dan tien jaar geleden dat ze een hit produceerden."
|