Tijdens Summer Game Fest leerden we dat de nieuwe Resident Evil de ondertitel Requiem heeft en op 27 februari 2026 zal verschijnen. Inmiddels is er wat meer informatie over de game naar buiten gekomen en we hebben alles op een rij gezet.
- Door de geavanceerde RE Engine moet Requiem grafischer nog realistischer ogen dan zijn voorgangers.
- Het gebruik van licht en schaduwen met nog meer spanning creëren.
- Je bent volledig op jezelf aangewezen en zult dan ook geen beroep kunnen doen op HUD-schermen of markeringen.
- Het hoofdpersonage is Grace Ashcroft. Ze is een FBI-analist en geen getrainde vechter, waardoor ze een ongewoon "normaal" hoofdpersoon is voor Resident Evil begrippen. Haar kwetsbaarheid is een centraal onderdeel van de gameplay en sfeer, zo reageert ze emotioneel en hoorbaar op bedreigingen.
- Aan het begin van de game hangt Grace ondersteboven op een medische tafel, alwaar bloed wordt afgenomen. Ze bevrijdt zichzelf en begint de verlaten kliniek te verkennen.
- De klassieke Resident Evil-puzzelmechanismen, zoals kapotte zekeringskasten, afgesloten deuren en verborgen mechanismen, keren allemaal terug.
- De spanning in Requiem zal worden opgebouwd door gevaar te voorspellen en niet alleen door het daadwerkelijk optreden ervan. In de demo was een continue, intense staat van paniek, zonder dat je actie kon ondernemen om dit tegen te gaan.
- Er ligt een focus op verkenning en ontsnapping en in die zin zijn er geen duidelijke missiedoelen.
- De grootste bedreiging in de demo betrof een monsterlijk en toch mensachtig wezen. Vermoedelijk gaat het om een gemuteerd mens die vroeger een verpleegster was. Het monster is enorm en beweegt onheilspellend langzaam, maar bewust. Het deed denken aan Mr. X uit Resident Evil 2 en kan door deuren komen, zich door ventilatieschachten of plafondgaten verplaatsen, actief naar de speler sluipen, diens schuilplaats vernietigen en het licht manipuleren.
- De ontwikkelaar noemt als invloeden Hideo Kojima's P.T. en Alien: Isolation.
- Grace is in staat om een aansteker te gebruiken als lichtpuntje en kan een fles gooien om de vijand bang te maken. Nu zijn dit vrij standaard voorbeelden, maar de game moedigt spelers juist aan om op ontdekking te gaan, waar veel acties op een natuurlijke wijze ontstaan.
- Je even terugtrekken in een veilige zone? Helaas, dat is niet mogelijk. Het eerder omschreven wezen kan veilig gewaande ruimtes manipuleren, waardoor de wereld als een levend, vijandig systeem aanvoelt dat zich tegen de speler keert.
- De getoonde demo eindigt dramatisch: Grace vindt het benodigde veiligheidsmiddel, maar wordt door het wezen gegrepen en de duisternis in gesleurd tijdens haar poging om te ontsnappen. Het blijft onduidelijk of dit segment slechts een geïsoleerd onderdeel is (zoals "House Beneviento" in Resident Evil Village) of een centrale gameplaystijl dat de hele game vertegenwoordigt.
- Je kunt kiezen of je de game vanuit een first- of third-person view wil spelen.










|