In slechts vier dagen wist de Nintendo Switch wereldwijd al 3,5 miljoen stuks te verkopen. Een indrukwekkend aantal, en als je eenmaal zo'n systeem hebt wil je er natuurlijk ook op gamen. Alleen dan liever geen third-party titels.
Toegegeven, deze stelling is natuurlijk wat kort door de bocht, maar toch horen we geluiden vanuit third-party uitgevers dat de verkopen van hun games toch wat achter blijven op de verwachtingen. The Game Business laat weten dat 62% van de verkochte fysieke games binnen Amerika first-party games van Nintendo waren, waarbij Mario Kart World nog niet eens is meegerekend.
Kijken we naar Groot-Brittannië, dan zien we een lager percentage, namelijk 48%. Tellen we echter Mario Kart World mee in de verkopen, dan zien we ineens een flinke stijging en waren 86% van de fysieke verkopen afkomstig van Nintendo zelf. Natuurlijk zou je kunnen stellen dat het beeld er heel anders uit ziet als je digitale verkopen mee neemt, alleen zegt The Game Business dat tachtig procent van de verkopen fysieke games betrof.
Eén van de third-party uitgevers, die The Game Business zonder naam citeert, stelt dat de verkoopaantallen van hun game "lager liggen dan hun laagste schattingen", gekeken naar wat ze verwacht hadden qua verkopen op de Nintendo Switch 2. Cyberpunk 2077 lijkt een uitzondering te zijn, volgens data zou de game in Amerika op plek drie staan van best verkopende games.
Gelukkig is er ook goed nieuws te melden, volgens Circana analist Mat Piscatella zouden de verkopen van third-party games nu al een stuk hoger liggen in vergelijking met de oorspronkelijke Nintendo Switch. Bovendien zijn de oorspronkelijke cijfers mogelijk nog geen indicatie voor de toekomst, voor nu zijn er voornamelijk games uitgebracht die al eerder op andere systemen zijn verschenen. Mochten releases later gelijktijdig op meerdere platformen plaatsvinden dan kan er mogelijk een heel ander beeld ontstaan.
|