Games rond superhelden zijn in grote mate verkrijgbaar. Goede games rond superhelden daarentegen niet. Met inFamous introduceerde Sucker Punch Studios een nieuwe held: Cole McGrath. Een fietskoerier die door een enorme explosie de kracht krijgt om elektriciteit te controleren. De game schetst een realistischer beeld van een superheld en dat pakte erg goed uit. inFamous ging vlot over de toonbank en een sequel was dus niet meer dan logisch.
inFamous 2 gaat verder waar zijn voorganger ophield. Omdat het verhaal best belangrijk is in de reeks ga ik geen vermelding maken van de gebeurtenissen uit deel 1. Waar wel een woordje over gezegd mag worden, is het begin van de sequel. Als je helemaal verrast wil worden door het spel, kan je best even wat regels overslaan. inFamous 2 opent met het gevecht tussen Cole en het gevaarte dat gekend staat als 'the Beast'. Cole wordt echter verslagen en besluit hierdoor naar New Marais te trekken om krachtiger te worden. Deze stad is echter geen vakantieoord want de stad is overspoeld met The Militia, een groepering die zich verzet tegen de speciale mensen zoals onze held. Cole zal zijn handen dus vol hebben om de orde te houden.
De stad New Marais waarin inFamous 2 zich afspeelt verschilt erg van de stad waarin het eerste deel plaatsvond. Het is geïnspireerd door New Orleans en daardoor is het nu iets kleurrijker dan voorheen. Ook de architectuur is wat aangepast en biedt interessante manieren om al klimmend de stad te verkennen. De manier waarop Cole zich kan voortbewegen met behulp van zijn krachten is ook uitgebreid. Niet alleen de zweefkracht is krachtiger, ook zal je de mogelijkheid krijgen om kabels te gebruiken die bevestigd zijn aan gebouwen. De stad is dus niet alleen leuker voor het oog maar eveneens leuker om te doorkruisen. Liefhebbers van exploratie zullen niet teleurgesteld worden in deze sequel.
Elk goed vervolg heeft natuurlijk meer in zijn mars dan enkel een nieuwe stad en dus zal ook Cole een hele lading nieuwe krachten ter beschikking krijgen. Eentje daarvan is het afvuren van een tornado die elektrische ladingen met zich meedraagt zoals we reeds konden zien in de vrijgegeven filmpjes. Destructie gegarandeerd! Het melee systeem werd ook gewijzigd en Cole draagt nu een heus wapen met zich mee dat aanleunt bij zijn elektrische krachten. Hierdoor zal de combat een heel stuk vloeiender verlopen en meer voldoening geven aan de speler als hij beslist om op de vuist te gaan. De game gaat zelfs nog verder en op een bepaald punt zal Cole de mogelijkheid krijgen om ijs te beheren, al is hier verder weinig over bekend gemaakt.
Waar inFamous ook goed in slaagde, was het karma-systeem. Je acties hadden namelijk invloed op de ontwikkeling van je personage en zijn krachten. Als de speler ervoor koos om als een echte held op te treden, evolueerden je krachten zich op een manier zodat ze eerder de vijanden bewusteloos of onschadelijk maakten terwijl je aan de andere kant van het karma-systeem bijvoorbeeld alles kon vernietigen met een clustergranaat van bliksems of vijanden die explodeerden bij een shot in het hoofd. Later kreeg men dan ook de keuze tussen twee speciale krachten voor de goede en de slechte kant. Nou ja, slecht? Zoals de game het voorstelde waren de 'evil' acties nog niet eens onlogisch. Voorlopig is het nog niet duidelijk of je verzamelde karma in deel 1 effect zal hebben in inFamous 2. Wat wel zeker is, is dat je acties nogmaals invloed zal hebben op je karakter.
Grafisch staat de game zijn mannetje en vooral de physics laten een goede indruk na. Het detail werd opgevoerd en de nieuwe stad ziet er ook prachtig uit. Hopelijk zal dit alles aan een vloeiende framerate afspelen en zal de pop-up tot een minimum beperkt worden. inFamous 2 zal een interessante titel worden en mits er verbeteringen zijn doorgebracht op het vlak van zijmissies zal de game deze keer ook langer meegaan. Het zal echter nog een tijdje duren voordat de game in de winkelrekken verschijnt. Voorlopig is er nog geen releasedatum vrijgegeven maar vermoedelijk zal dit pas volgend jaar zijn. In ieder geval heeft Sucker Punch nog genoeg tijd om de game af te werken en te perfectioneren.
|