Ontwikkelaar Bloober Team is bekend van games die je ongemakkelijk laat voelen en Cronos: The New Dawn moet hier een nieuw voorbeeld van vormen. In het verhaal onderneem je een beklemmende reis door tijd en terreur, wat zich afspeelt in twee tijdperken.
Enerzijds is er de vervallende toekomst en anderzijds het Polen uit de jaren tachtig. Als speler worden we ondergedompeld in een wereld dat is geïnspireerd door de wijk Nowa Huta in Krakau, waar je alleen kunt overleven door de tijd te verbuigen.
Je speelt als een reiziger, een agent van het mysterieuze Collective, die uit een dystopische toekomst tevoorschijn komt om terug in de tijd te duiken en mensen te bevrijden voordat ze omkomen in de apocalyps. Terwijl je een wereld verkent die op de rand van de ondergang staat, kom je groteske vijanden tegen die bekendstaan ​​als de Orphans.
Een nieuwe gameplaytrailer onthult overlevingsmomenten in het nest van de Orphans en biedt een nadere blik op deze angstaanjagende wezens. Orphans zijn gestoorde monsters, geboren uit de donkerste nachtmerries van de mensheid. De trailer toont hun gedrag – uitzonderlijk agressief en meedogenloos – waardoor elke confrontatie verandert in een wanhopige strijd om te overleven. Het allerbelangrijkste is dat spelers moeten voorkomen dat ze samensmelten. Zoals eerder getoond, moeten verslagen vijanden onmiddellijk verbrand worden. Zo niet, dan lopen ze het risico door andere vijanden te worden geabsorbeerd, wat een samensmelting in gang zet die een nog sterkere en snellere vijand creëert.
Bovendien onthult de nieuwe trailer een deel van het verhaal van een mysterieuze voorganger – reiziger ND 3500 – en hun cryptische reisverslag. Spelers reizen door verontrustende post-apocalyptische omgevingen, geïnspireerd door de bestaande Poolse wijk Nowa Huta, waar vervallen brutalistische architectuur wordt vervormd door realiteitsvervormende anomalieën.
Cronos: The New Dawn moet later dit jaar verschijnen op PC, PlayStation 5 en Xbox Series.