Al meer dan twee decennia lang is Super Mario een begrip onder gamers en niet gamers. De herkenbare elementen zijn te vinden in alle Mario games sindsdien. Misschien heb je zelf wel eens op ruitjespapier een ideaal Mario level geschetst, achteraf balend dat je dit level niet zelf kon bewerkstelligen. Het zal echter niet lang meer duren voordat je je fantasie tot leven kan brengen.
In Mario Maker krijg je de bouwset voorgeschoteld waarmee het Nintendo personeel waarschijnlijk zelf ook aan de slag gaat om levels te creëren. Je eigen fantasie moet de limiet gaan vormen in je creaties, alhoewel de demo die ik speelde nog heel wat beperkingen in mogelijkheden en objecten had. Zo kon ik bijvoorbeeld nog geen pijp-systemen op elkaar aansluiten om geheime schachten in het level te verstoppen. De grootste limiet in deze demo was nog wel de lengte die levels konden zijn, een speedrun van een tiental seconden is vrij kort. Aan de andere kant, er was ook een tijdslimiet van tien minuten waardoor ik er vrij zeker van ben dat de releaseversie veel uitgebreider zal worden. Toch wilde ik dit alvast kwijt, alvorens ik over mijn ervaring met deze game ga vertellen.

Al spelende ontdekte ik al snel dat deze beperkingen in eerste instantie nog geen probleem vormden. De Wii U GamePad is je werkblad, ingedeeld in een vast rooster. Zo zie je meteen welke sprongen voor Mario wel en niet haalbaar zijn. Je selecteert welk object je wilt plaatsen en met één tik op het scherm bepaal je waar je onderdeel terecht komt. Het is enorm simpel, maar dat maakt het niet minder efficiënt. Door nog eens op je onderdeel te klikken, bepaal je de richting of vorm. Wil je een Koopa met of zonder vleugels, met één tik is dit te veranderen. Kinderen zullen Mario levels kunnen maken alvorens ze de tafels van één tot en met tien uit hun hoofd zullen leren.
Creativiteit is hierbij wel een must. Wil je een level dat zichzelf na één beweging op een miraculeuze wijze oplost, of wil je een uitdaging creëren die je pas na tientallen keren herspelen kan voltooien? Al snel had ik zelf een doorsnee Mario level gecreëerd. Een reeks aan Goomba's die je enkel kon uitschakelen door de eerste Koopa juist uit te schakelen om het schild hiervan te gebruiken om de Goomba's omver te werpen. Daar tussenin wat bewegende platformen, een power-up en een trampoline om zo hoog mogelijk de paal in te klimmen. Ik was trots, ondanks dat mijn level weinig voorstelde. De game gaat grotendeels ook scoren op het community gedeelte. Wat zullen andere gamers gaan maken? Ga ik meer plezier beleven aan deze levels dan dat ik heb beleefd aan de levels uit die goede oude tijd? Het is nog afwachten, maar er is genoeg potentieel.

Mario Maker kan de Mario game gaan worden die alle andere Mario games overbodig maakt. Met één druk op de knop schakel je tussen de old-skool SNES graphics en de Wii U graphics, geen laadtijden, gewoon een simpele transitie. Als Nintendo echter genoeg toevoegt om je creatieve geest helemaal los te laten gaan dan zal de community nog eens kunnen gaan verbazen. Ik kijk alvast erg uit naar deze game, de enige valkuil is voorlopig de hoeveelheid content die Nintendo aan de game toe gaat voegen. We moeten echter nog even wachten voordat we hier achter gaan komen, pas in 2015 zal de game exclusief voor de Nintendo Wii U verschijnen.
|