Ontwikkelaars blijken vaak de vorige generatie consoles nog een tijdje te ondersteunen, ook al is de nieuwe generatie al op de markt. De PS360 generatie werd nog lang ondersteund, al was het maar door onder andere FIFA. De Wii U was een veel korter leven gegeven en werd vrijwel gelijk afgedankt toen de Switch uit kwam. Indie ontwikkelaar Edrox Interactive liet het apparaat echter niet vallen.
Daar de Wii U technisch meer overeenkomsten had met de vorige generatie dan de generatie waar het tegen op moest nemen (De PlayStation 4 en Xbox One) zijn er maar weinig ontwikkelaars geweest die de Wii U ten volle hebben benut. Toch is er een studio die juist dit voor ogen heeft. Jaren nadat de productie is stopgezet en Nintendo middels de Switch een imagotechnisch veel sterker apparaat op de markt heeft gebracht werkt het kleine Duitse Edrox Interactive al sinds 2015 namelijk aan een Wii U exclusieve titel onder de naam Bizerta: Silent Evil.

De game vertelt het verhaal van Ash Lightheart, een vijftienjarige jongen die om nog onverklaarbare redenen op een dag ontwaakt als een dertigjarige man. Ook zijn vertrouwde omgeving is verdwenen en aldoende bevindt Ash zich in een groots maar duister gebouw in een even duistere wereld. Het doel is achter te komen wat er nu gebeurd is waardoor je van jongen naar man bent getransformeerd en wat deze plek voor Lightheart lijkt te verbergen, welke gesitueerd is in de mythische stad Bizerta. De game kent duidelijk invloeden uit de verschillende Resident Evil titels, maar zijn er ook flashbacks in de vorm van levels waarbij de game zich als een first-person shooter presenteert. In deze uiting heeft Bizerta veel weg van Doom 3 of een Crysis 3 wanneer je de indoor omgevingen verkent. Alles is gedrenkt in een subtiel lugubere sfeer, waar kilheid de boventoon voert.
Ondanks dat het een indie titel betreft heeft Edrox aardig wat semi-bekende acteurs en actrices weten te strikken. Zo wordt Ash Lightheart vertolkt door Max MacKenzie, bekend van de TV serie Evil Lives Here en Just Say Goodbye. Andere rollen zijn weggelegd voor Rae Varela (Breakout Kings, RedBand Society, Jack Reacher: Never Go Back) en Ernest Anemone (Anything It Takes, The Beast with a Thousand Faces en The Finest Hours) waarmee aardig wat bekendheid werd binnengehaald. Op het gebied van presentatie is Bizerta echter een verborgen diamant. Doordat de focus van de industrie nu naar de Switch is verschoven is het des te meer bijzonder om een titel te zien die gebouwd is rondom de Wii U hardware, en dat merk je. Bizerta: Silent Evil is een visueel genot, met prachtige schaduwen, reflecties en hoge kwaliteit partikels en texturen. De game draait aan dertig frames per seconde op 720p beeldresolutie en zou zo door kunnen gaan voor een current-gen titel, wat onderstreept waar de Wii U toe in staat is. Ook de Gamepad wordt uitstekend benut, via minigames op het scherm kan je sloten ontsluiten, kluizen openen en minipuzzels oplossen middels hacking.

Hoewel de game exclusief voor de Wii U is begon Bizerta als een PlayStation Vita titel, deze versie zal niet uitkomen maar diende vooral als springplank naar de huidige versie. Mocht de game door Nintendo’s releasebeleid op Wii U (Deze wordt nog maar beperkt ondersteund, al stelt de ontwikkelaar dat zij een overeenkomst hebben met Nintendo) niet op diens console verschijnen dan kan de game nog op Xbox One worden overgezet, zo stelt Edrox Interactive. Deze laatste optie wordt het worst case scenario genoemd, mocht de ontwikkeling onverhoopt alsnog fout gaan. Tot het zover is blijft Silent Evil een titel om in de gaten te houden, al is het maar omdat Bizerta goed de spierballen toont die de Wii U weldegelijk bezit, maar waar helaas te vroeg afscheid van moest worden genomen. Wellicht dat Edrox de publieke opinie met hun game kan verschuiven. Er is nog geen duidelijke releasedate gegeven, maar men mikt op begin 2020 als uitgangspunt.
|