Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Might and Magic: Clash of Heroes


Door Simon op 22-01-2010 om 16:07
Bron: Gamed

De Might and Magic serie bestaat al meer dan twintig jaar, maar is in die tijd nog nooit op de DS verschenen. Met Might and Magic: Clash of Heroes komt hier verandering in. Op het eerste gezicht lijkt Clash of Heroes misschien een zwakke game die alleen bedoeld is om snel geld binnen te halen, maar niets is minder waar!

Might and Magic: Clash of Heroes begint op een clichématige wijze. Met een herkenbaar hoofdpersonage reis je door een clichématige wereld. Op het moment dat jij de stad wilt verlaten, gebeurt er echter een weinig verrassend feit: demonen nemen de stad over en je vader wordt vermoord. Vanaf dat moment houdt het echter op met de clichés. Je wordt aangevallen door een demoon en je krijgt te maken met het gevechtssysteem van Clash of Heroes, dé troef van de game. Zoals gezegd lijkt Clash of Heroes op het eerste gezicht op een traditionele en simpele RPG, maar eens je de kans krijgt om de eerste vijanden te verslaan, valt je mond open door de diepgang van deze game. We bespreken het gevechtssysteem hier beknopt en als je het niet begrijpt, vrees niet: de game legt het middels tutorials namelijk tot in de puntjes uit.

Wanneer je een gevecht betreedt, zie je jouw units op het onderste scherm, terwijl de vijand het bovenste scherm in beslag neemt. Er zijn grofweg drie type units: Core, Elite en Champion. De Core eenheden zul je het meest gebruiken. In het avontuur krijg je steeds meer eenheden tot je beschikking, maar je kan maar drie verschillende Core types kiezen. Elite en Champion eenheden kunnen in de gevechten sterven waarna je nieuwe moet kopen, maar daar gaan we later op in. Stel dat je als Core eenheden beren, soldaten en boogschutters tot je beschikking hebt. Je hebt dan drie ‘slots’ die je kunt vullen met deze eenheden, en het maakt niet uit welke je kiest: of je nou drie keer de beren neemt of de eenheden juist mengt, het is aan jou. Uiteraard heeft elke eenheid wel een eigen specialiteit: zo zijn beren erg krachtig, maar duurt het lang voordat ze aan kunnen vallen (bij boogschutters is het juist het omgekeerde). Elke slot heeft zijn eigen kleur, wit, blauw en oranje.


In de gevechten is het de bedoeling dat je formaties van drie eenheden vormt. Een verticale formatie betekent dat je eenheden zullen aanvallen, en bij een horizontale formatie worden de drie eenheden een muur die dienen als verdediging. Wanneer je een verticale formatie gemaakt hebt, zullen de eenheden een bepaalde tijd moeten opladen voor ze aanvallen. In één rij kunnen maximaal zes eenheden staan, maar het probleem is dat je alleen de onderste daarvan kunt verplaatsen. Aangezien je maar een beperkt aantal zetten per beurt hebt, zul je goed moeten nadenken. Gelukkig is daar de ‘delete’ optie, misschien wel de belangrijkste optie van de game. Met een simpele druk op de B knop verwijder je een eenheid (je kunt zelf weten welke, het hoeft dus niet de onderste te zijn in een rij van zes). Stel dat je vier beren achter elkaar hebt staan, vooraan twee blauwe, daartussen een witte en achteraan weer een blauwe. Wanneer je de witte verwijdert, betekent dit dat er drie blauwe beren achter elkaar staan en dat je dus een aanval gevormd hebt. Wat nog mooier is, is dat je hiervoor een extra beurt gekregen hebt! Je moet er dus altijd goed op letten of je eenheden tactisch kunt verwijderen (eenheden kun je later gewoon weer terug roepen).

Dacht je dat je hiervoor tactisch inzicht nodig had? Dan zit je mis, Clash of Heroes is namelijk nog veel dieper. Zo is het mogelijk om eenheden aan elkaar te ‘linken’: wanneer je twee eenheden van dezelfde kleur in dezelfde beurt laat opladen, zullen ze gelinkt worden, waardoor hun aanval tweemaal zo sterk wordt. Je kunt eindeloos linken, en als je dus goed te werk gaat kun je zo een enorme aanval creëren. Daarnaast kun je eenheden ook ‘fusen’. Stel dat rechts op je scherm drie blauwe beren aan het opladen zijn (dit duurt drie beurten). Wanneer je binnen die drie beurten nog eens drie blauwe beren erachter laat opladen, zullen deze eenheden met elkaar fusen: de aanval wordt nu ook dubbel zo sterk. In combinatie met linken kun je op deze manier ontzettend sterke aanvallen maken. En hoe sterker je aanvallen, hoe sneller je de vijand verslagen hebt.


Dan zijn er nog de Elite en Champion units. Deze bieden namelijk nog een laag met diepgang. Onder de Elite units vallen eenheden die ‘ontzettend sterk (ook vaak met een speciale vaardigheid)zijn’, maar ze bereiken nog net niet de status van heilig. Dat kopje is namelijk weggelegd voor Champion. Allereerst Elite units, bijvoorbeeld een hert. Om een hert op te kunnen laden, heb je twee Core eenheden van dezelfde kleur nodig, die positioneer je dan achter het hert. Het duurt dan vier beurten voordat het hert kan aanvallen, maar gelukkig is het het wachten waard: een hert kan namelijk zo over de verdediging van de vijand springen. Met een beetje geluk breng je dan veel schade toe aan de vijand, maar het wordt nog mooier met de Champion units. Neem de vogel, zet hem op een goede plek neer en plaats vier Core eenheden van dezelfde kleur achter hem. Daarna moet je zes (!) beurten wachten voordat het zover is voor hij kan aanvallen, maar dan heb je ook wat: de vijand zal van goeden huize moeten komen wil hij het overleven. Zoals gezegd moet je Elite en Champion units opnieuw kopen wanneer ze doodgaan, met het geld dat je door vechten verdient.

Waarschijnlijk kijk je nu verward om je heen door al deze opties, maar maak je geen zorgen: de game legt ze één voor één rustig uit, en binnen de kortste keren voel je je een meester op het slagveld. De gevechten van Clash of Heroes zijn ontzettend intens en kunnen soms wel een halfuur duren. Denk niet dat je goed bent in de game door alleen de regels goed te leren. De vijanden kunnen namelijk een enorme kluif vormen. Overigens moet gezegd worden dat de kunstmatige intelligentie perfect is: je hebt nooit het gevoel dat de vijand oneerlijk goed is (iets wat wel vaak voorkomt bij dit soort spellen) en de vijand zal, net als jij, af en toe fouten maken die in jouw voordeel zijn.


Heeft het spel nog meer te bieden dan een ontzettend diep en verslavend gevechtssysteem? Jazeker, neem bijvoorbeeld de RPG-elementen. Het zijn de standaard metertjes die het hem doen. Al je eenheden verdienen XP na een succesvol gevecht, net als je Hero (het personage waar je mee speelt). Als ze genoeg XP verdiend hebben, worden ze sterker. Wanneer je Hero een level omhoog gaat, krijgt hij meer HP, worden de muren van eenheden sterker en kun je meer eenheden per keer oproepen. Af en toe is het nodig om je eenheden wat te trainen, maar gelukkig irriteert het niet. Dankzij het gevechtssysteem wordt de game nooit repetitief, en je kunt altijd zelf weten wanneer je gaat trainen. Naast het hoofdverhaal kent de game ook tal van side-quests, waarvan de speciale ‘puzzel gevechten’ toch wel het leukst zijn. In deze gevechten moet je de vijand in één beurt proberen te verslaan. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Je moet al je kennis inzetten om de puzzels op te lossen. Ik overdrijf niet als ik meer dan een uur over een puzzel gedaan heb! Gelukkig is dat het ook waard, je krijgt namelijk vaak een speciaal voorwerp waardoor bepaalde eenheden sterker worden.

Ook grafisch staat de game zijn mannetje. Prachtige 2D-werelden met net zulke prachtige personages staan je te wachten. Tussen de gevechten door reis je door de wereld over ‘nodes’: je pad staat vast (tenzij je afwijkt om een side-quest te doen). Dit voelt misschien beperkt aan maar het past perfect bij een game als Clash of Heroes. Voor de soundtrack hebben we geen woorden. Epische liedjes in de gevechten worden afgewisseld door rustige melodieën tijdens je reis door de wereld. Prachtig. Enig minpuntje is dat je de liedjes na een uurtje of tien wel gehoord hebt.

Zo, tientallen superlatieven en loofwoorden verder zijn we beland bij de conclusie. Het is je misschien opgevallen dat we niks over het verhaal verteld hebben, want wij denken dat het leuker is wanneer je het zelf ontdekt. Geloof ons maar dat het verhaal interessant genoeg is om door te blijven spelen (zo is het wisselen tussen hoofdpersonages in het verhaal erg leuk gedaan). Might and Magic: Clash of Heroes is een topgame geworden. Elk gevecht vormt een puzzel op zich en de game is lekker uitdagend. Daarnaast biedt de game ontzettend veel content: naast een erg lange singleplayer is er ook nog een vermakelijke multiplayer mode. Dit is de eerste (en misschien wel de beste!) DS-topper van 2010.
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   84
Graphics   86
Replay   85

De eerste DS topper van 2010.
89


10:17  Nieuwe gameplayvideo Mass Effect 2
15:36  PSP leidt in Japanse charts
 Reacties (9)
 Pagina: 1
Gast (62.131.115.xxx) op 22-01-2010 om 16:13
pspversie dan maar

Simon op 22-01-2010 om 16:15 [Niv: 112 / Exp: 5600]
Eh, die is er niet.

Gast (62.131.115.xxx) op 22-01-2010 om 16:20
simon venneman, is er wel een in de planning?

Simon op 22-01-2010 om 16:25 [Niv: 112 / Exp: 5600]
Niet dat ik weet.

Gast (62.163.240.xxx) op 22-01-2010 om 16:48
Dan maar de DS versie he ;)

mja ziet er goed uit! die ga ik misschien wel halen

Goof op 22-01-2010 om 17:31 [Niv: 96 / Exp: 4793]
Ziet er best grappig uit. Misschien eens proberen.

Velqor op 22-01-2010 om 20:10 [Niv: 191 / Exp: 9548]
ziet er vet uit

Wii gamer op 23-01-2010 om 01:05 [Niv: 290 / Exp: 14517]
Begrijp het gevechtssysteem niet helemaal, maar goed... even proberen dan. Als gamed.nl een 89 geeft, dan kan 't geen slecht spel zijn.

Gast (86.87.29.xxx) op 25-01-2010 om 11:05
Heroes of Might and Magic III = BESTE SPEL OOIT
helaas lijkt dit er voor geen meter op.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Might and Magic: Clash of Heroes
Type:
Game
Releasedatum:
05-02-2010
Ontwikkelaar:
Ubisoft
Uitgever:
Ubisoft
Media:








Meer media