Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Column:

Microsoft trekt zich terug?


Door Joni Philips op 21-09-2008 om 09:29
Bron: Gamed

Met Microsoft kregen Sony en Nintendo stevige concurrentie. Blijft Microsoft na zeven jaar echter een stevige concurrent? Is het bedrijf sindsdien veranderd of blijft het een stevige concurrent?

Sinds 2001 hoopt Microsoft de game-industrie te veroveren met de Xbox. In de jaren '90 werd de Xbox divisie opgericht in opdracht van Bill Gates zelf. Op dat moment veroverde elektronicagigant Sony de woonkamers met de PlayStation spelcomputer, op het eerste zicht vormde deze geen bedreiging voor Microsoft, maar Ken Kutaragi probeerde de PlayStation serie wel steeds om te vormen tot de centrale computer van de woonkamer. Hierdoor zou Sony in het vaarwater van Microsoft komen en de visionair Bill Gates liet Microsoft zelf een spelcomputer ontwikkelen om de opmars van Sony te stuiten. Men probeerde zelfs Nintendo over te nemen voor een slordige $25 miljard zodat Microsoft de nodige ontwikkelstudio's zou hebben. Nintendo moest simpelweg de GameCube dumpen en de Xbox accepteren, maar Yamauchi stopte de overname. Uiteindelijk strooide Microsoft met geld om onder andere Bungie, Ensemble Studios, Rare, Digital Anvil, FASA, Indie Built en Lionhead te kopen. Men richtte daarnaast ook intern Turn 10, Wingnut Interactive en Carbonated Games op. Tussen 1999 en 2006 dreef Microsoft hun aantal studio's dus duidelijk op.

Met deze studio's verzekerde Microsoft zich van de nodige titels, maar Nintendo en Sony bleven een groter arsenaal ontwikkelaars bezitten. Door een zwak Nintendo haalde Microsoft onverwacht de tweede plaats in de vorige consolestrijd, maar de divisie had een andere doelstelling. De Xbox was maar de eerste schakel in een proces waarbij de Xbox 360 de hoofdrol zou spelen. Met deze console zou Microsoft de game-industrie definitief veroveren en Sony verstoten. Een buitengewoon sterk Nintendo en interne fouten hebben deze doelstelling nu echter onmogelijk gemaakt. Zelfs de zwak gestarte PlayStation 3 heeft ondanks de kritiek, de hoge prijs en het kleinere aantal games de achterstand van tien miljoen tot vijf miljoen gehalveerd. De Xbox 360 lijkt voorlopig zijn voorsprong te behouden, maar zelfs zonder de vele exclusieve titels die Microsoft aantrekt en zonder een lagere prijs weet Sony wekelijks de achterstand lichtjes te verkleinen. Het is dus niet onrealistisch dat Microsoft zelfs een plek verliest en daarmee derde wordt in de strijd, hoewel de nieuwste serie prijsdalingen sterk kan helpen om dit te vermijden.

Microsoft beweert reeds enige tijd dat hun doelstelling winstgevendheid is, maar sinds het vertrek van Bill Gates en Peter Moore lijkt Microsoft Game Studios minder strijdvaardig. Japan bijvoorbeeld heeft men schijnbaar opgegeven wat gedemonstreerd werd door de Tales of Vesperia tekorten. Men overtuigt Namco Bandai om de game naar de Xbox 360 te brengen en heeft daarna te weinig consoles in voorraad om het succes van de game op te vangen. De console werd amper 25.000 maal verkocht in de week van Tales of Vesperia launch en toch waren er tekorten. Een strijdvaardig Microsoft had meer consoles voorzien zoals bij Blue Dragon en de andere RPGs. Nu leken ze een flop te verwachten. Bij Infinite Undiscovery hebben ze gelukkig hun fout reeds rechtgezet, de game verkocht slechter dan Tales of Vesperia, maar de Xbox 360 zelf verkocht beter. Een ander opvallend feit is dat Peter Moore meer aanvallende taal blijft lanceren dan de werknemers van Microsoft. Sommige mensen zullen de afwezigheid daarvan verademend vinden, maar het toont een verandering bij Microsoft aan.

Achter de schermen lijkt men zelfs een plan B voor te bereiden voor de derde Xbox. Microsoft lijkt zich te willen toe te leggen op deze console, maar tegelijkertijd lijkt men ook een vertrek uit de game-industrie voor te bereiden. Sinds 2007 kent de game-industrie een golf van overnames en fusies, de overname van Taito door Square-Enix en Evolution en BigBig door Sony kon iedereen voorspellen, maar de overname van Bioware en Pandemic door EA en van Bizarre door Activision waren complete verrassingen. De fusie tussen Activision en Vivendi Games, de pogingen tot fusie van EA en Take Two, en Tecmo en Koei waren echte mokerslagen. Elke reus in de game-industrie wil momenteel goede bedrijven overnemen, zelfs het conservatieve Nintendo kocht een studio met Monolith Software. Microsoft aan de andere kant heeft in deze periode de ene studio na de andere gesloten. Hired Gun en FASA Interactive waren verwachte slachtoffers van een mislukte Vista launch, ze ontwikkelden respectievelijk de PC versie van Halo 2 en Shadowrun.

Deze sluitingen zijn vergelijkbaar met de sluiting van Digital Anvil en de verkoop van Indie Built, deze studio's leverden simpelweg niet de nodige kwaliteit. Het sluiten van Carbonated Games, de casual studio achter tientallen MSN Games en Fable II Pub Games, was geen groot nieuws, maar hiermee sneuvelde opnieuw een Microsoft studio. Het afstoten van Bungie en het sluiten van Ensemble Studios was toch eerder verrassend. Bungie blijft natuurlijk nauw samenwerken met Microsoft en de werknemers van Ensemble richten een second-party studio op, maar ze zijn geen onderdeel meer van Microsoft zelf. Ze kunnen dus gemakkelijk gekocht worden door een andere uitgever. Bizarre bijvoorbeeld leek jarenlang een belangrijke second-party studio voor Microsoft, maar werd plots opgekocht door Activision. Hetzelfde gaat op voor Bioware dat Sony en Nintendo negeerde in het voordeel van Microsoft. Twee belangrijke second-party studio's zijn plots onderdeel van bedrijven die geen exclusieve titels maken. Microsoft heeft hierbij geluk dat Sony en Nintendo de laatste jaren enkel hun eigen second-party studio's kopen. Zij zouden gemakkelijk een bedrijf als Bungie kunnen wegkapen om Microsoft te verzwakken. Microsoft deed ooit hetzelfde met Rare, dat überhaupt voor 49% eigendom was van Nintendo.

In twee jaar tijd heeft Microsoft de helft van hun studio's gesloten of afgestoten en in de plaats daarvan hebben ze amper één studio geopend met Xbox Live Productions, de studio die nu aan South Park werkt. Ze hebben dus Rare, Lionhead, Xbox Live Productions, Wingnut, Turn10 en ACES. Wingnut en Xbox Live Productions hebben zich nog niet bewezen want hun debuuttitel is nog niet afgewerkt. Turn10 en Lionhead hebben twee jaar nodig om een titel te ontwikkelen en ACES ontwikkelt de Flight Simulator serie waardoor enkel Rare de Xbox 360 echt blijft verzorgen. Bij de huidige studio's van Microsoft heeft enkel Rare meer dan één titel afgeleverd. Perfect Dark Zero, Kameo, Viva Piñata, Jetpac en Trouble in Paradise scoren gemiddeld 80,5% zonder uitschieters. Kwalitatief zit Rare dus niet in zijn beste periode, iets wat Peter Moore ook al aanhaalde. Hiermee presteert Rare slechter dan Ensemble of Bungie. Ook qua verkoopcijfers breekt Rare geen potten. Volgens de financiële rapporten heeft enkel Perfect Dark Zero meer dan een miljoen exemplaren verkocht. Zonder het Free Radical team en de Stamper broers heeft Rare aan populariteit ingeboet.

Microsoft lijkt plots een zeer zwak arsenaal te hebben, ondanks de reputatie van Rare, en dat moeten ze toch weten. Na het sluiten van Ensemble moest Phil Spencer zelfs in het persbericht melden dat Microsoft blijft geloven in de game-industrie en dat men blijft investeren, maar waarom stoten ze dan studio's af in plaats van studio's te kopen? Ik denk persoonlijk dat de verliezen van de Xbox en de Xbox 360 divisie blijven wegen op de divisie. Een derde financieel gat kan, of wil, men niet dichten. Momenteel is de divisie winstgevend, maar volgens de rapporten heeft Microsoft al minstens vijf miljard verloren op de divisie. De originele Xbox alleen al kostte $4 miljard. Een derde Xbox moet goed starten om zulke financiële put te vermijden, maar hoe groot is de kans dat de derde Xbox onmiddellijk een succes is? Men lijkt daarom rekening te houden met een rampscenario waarbij alle gamegerelateerde studio's zo snel mogelijk kunnen verkocht worden. First Party studio's lijken voorlopig niet te passen in het scenario.

Bij een first-party studio moet je continu lonen betalen en volgt er een ontslagvergoeding, maar bij een second-party studio heb je zulke lasten niet. Je kunt de studio dus gemakkelijk afstoten. Microsoft Game Studios is ook een pak aantrekkelijker om over te nemen zonder de extra last van een groot aantal werknemers. Potentiële overnemers willen simpelweg Halo en Age of Empires, ze hebben de teams achter de game niet nodig. Het merk is krachtiger dan het team, Guitar Hero is hier een sterk voorbeeld van. Harmonix heeft de serie reeds jaren geleden in de steek gelaten, maar de serie presteert heus niet slechter. Enkel in gevallen waarbij de nieuwe ontwikkelaar duidelijk slechter is dan de oude (Crash en Spyro) is er een verschil. De organisatie is dus gestroomlijnd en aantrekkelijker voor overnemers. Het excuus dat je op deze manier kosten drukt, klopt echter niet. Onafhankelijke studio's rekenen namelijk meer per project aan om werkzekerheid te garanderen. Een interne ontwikkelaar is dus goedkoper dan een onafhankelijke ontwikkelaar indien ze alleen voor jou werken. Als ze ook projecten maken voor andere uitgevers, zijn ze wel goedkoper.

Dit blijft natuurlijk speculatie over een rampscenario dat waarschijnlijk nooit tot uiting komt, maar kan het uitkomen? Microsoft is toch dat bedrijf met miljarden winst, waarom moet men dan besparen? Waarom zou men dan een project van Bill Gates dumpen? Microsoft heeft natuurlijk een goede reden om zulke maatregelen te nemen: Google. Sony werkt in vele gebieden samen met Microsoft en Apple legt weinig focus op hun software. Google aan de andere kant lijkt elk stuk van Microsoft aan te vallen. Google telt een verbazende 20.000 werknemers en ze spelen elk een rol in de concurrentie met Microsoft. Met de zoekmachine Google heeft men MSN Search belachelijk gemaakt, met GMail dwingt men Hotmail tot het uiterste, met Google Docs biedt men een gratis en online alternatief voor Office en met Chrome zet men de aanval in op Internet Explorer. Intern telt Google zelfs een pak voormalige Microsoft werknemers, bijna het volledige Google Chrome team bijvoorbeeld werkte voor Microsoft aan Internet Explorer. Google lijkt zich resoluut in de strijd tegen Microsoft te werpen door elk facet van Microsoft te ondermijnen.

Google spaart Microsoft voorlopig op twee gebieden, het gamefacet en het Operating System facet. Er zijn echter voldoende geruchten dat Google ook op deze twee gebieden wil strijden. Enkele dagen geleden was er bijvoorbeeld het gerucht over de overname van Valve en Steam door Google, maar dat is het probleem niet. Microsoft ziet waarschijnlijk geen graten in de overname. Ze hebben meer problemen met de geruchten over Google OS. De Google OS zou een Linux variant zijn die rechtstreeks de concurrentie start met Windows, de primaire inkomstenbron van Microsoft. Linux en Apple vormden nooit een serieuze bedreiging voor Microsoft, maar Google is een bekend merk. Wie kent Google en Youtube niet? Indien Google een OS zou maken en deze zou geleverd worden met PCs, dan zouden de inkomsten van Microsoft snel kunnen slinken. Zelfs zonder echte concurrentie presteert Vista slechter dan verwacht. Met echte concurrentie zou Windows 7 nog slechter kunnen presteren en dan zou een verlieslatende afdeling niet wenselijk zijn. Microsoft heeft dus in ieder geval voldoende reden om voorzichtig te zijn.

Gaan wij er echter ooit iets van merken? Waarschijnlijk niet. Buiten schijnbaar rare beslissingen over de verkoop van first-party studio's zal Microsoft wel zich zoals normaal blijven gedragen. Zelfs schijnbaar rare beslissingen zijn deel van Microsofts strategie, de overname van Nintendo's Rare en het relatief onbekende Bungie was ook geen logische strategie. Misschien zal de Xbox 360 ook iets langer dan gepland op de markt blijven om te blijven profiteren van diens winstgevendheid. Als Google echter ooit een OS aankondigt, pas dan maar op voor de manieren waarop Microsoft gaat besparen. En anders spelen we Halo maar op onze PlayStation 360 en Age of Empires op onze Wii2. Ondertussen mag Microsoft gerust mijn fout bewijzen door nieuwe studio's te openen of te kopen. Ik zou daar zelfs blij mee zijn want het houdt de spanning in de game-industrie.



09:35  Nieuwe screens voor Blue Dragon Plus
21:06  Bungie komt met nieuwe teaser
 Reacties (53)
 Pagina: 1 | 2 | 3
Gast (82.74.142.xxx) op 22-09-2008 om 21:03
OT: leuke collumn
OfT: ik denk dat MS en Sony beiden gewoon organisaties zijn met het oogmerk op winst. Dat gezegd hebbende, zowel de ps3 als de x360 leuk vindende vind ik het nogal een gezeur van de meeste mensen :P

Gast (82.169.236.xxx) op 23-09-2008 om 16:18
@hierboven: trust me, ELKE particuliere organisatie heeft een oogmerk op winst.

Ik hoop eerlijk gezegd niet dat microsoft de game industrie verlaat.
Goed, ik mag dan wel pro ps3 zijn, maar het is juist de concurentie die jezelf scherp houdt.

btw, mensen onderschatten google, neem nu google earth.... neem google adsense, google search en google desktop, allemaal winstgevende programmas die heel erg populair zijn (behalve misschien desktop :P) Believe me, als google in de problemen zou komen, kunnen ze makkelijk voor miljoenen euros aan advertenties voor die software binnenhalen (imagine de kosten voor 1 regel tekst onder de google zoekmachine...als advertentie..)

Sony zal de game industrie niet verlaten, daar is hun ps3 gewoon nu teveel future proof voor, microsoft is alweer bezig met een nieuwe xbox... ik ga me afvragen wat ze daarmee willen doen...
misschien is MS een keer inovatief en geven ze dat ding niet eens een blu ray, maar dat je alles moet downloaden, dan ben je nog meer toekomstgericht bezig.


-Q

Darko Marco op 25-09-2008 om 17:22 [Niv: 12 / Exp: 577]
Bullshit, alsof de 360 slecht gaat

 Pagina: 1 | 2 | 3

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden