Review: Tales of Symphonia
Door Gideon op 07-10-2004 om 11:32
|
|
Tales of Symphonia is de eerste RPG van Namco op de Nintendo Gamecube. Ik zeg expres eerste, aangezien we ook nog mogen gaan genieten van Baten Kaitos, maar dat is een ander verhaal.
Laten we beginnen bij het vechtsysteem, een belangrijk aspect in een RPG. In Tales of Symphonia is dit systeem realtime. Dit houdt in dat jij als speler zelf vecht en dat je dus niet hoeft te wachten op je beurt, zoals in vele andere RPG's. Je start een gevecht met vier karakters uit je groep. Één van deze karakters bestuur jij. Dit hoeft dus niet persé Lloyd te zijn, aangezien je ook iemand anders kunt kiezen. Tijdens het vechten sta jij op een lijn met je tegenstander (net als in 2D vechtspellen). Je kunt dus alleen springen, naar voren en naar achteren. Met een druk op de R-knop schakel je over naar een andere tegenstander. Met de A-knop val je aan en met de B-knop en de C-stick doe je speciale aanvallen. Ook dit gaat net als in een vechtspel, wat betekend dat als je op A drukt en naar voren inhoudt, je een andere aanval doet dan dat als je bijv. A indrukt en naar boven inhoudt. Naarmate je meer aanvallen leert kun je ook meer aanvallen instellen onder verschillende knoppen. Het klinkt misschien allemaal wat ingewikkeld, maar als je het eenmaal in de vingers hebt speelt het heerlijk.
Vechten zonder magie.
Het voordeel is dat je zelf meer bezig bent tijdens gevechten, dat tactiek toch aanwezig blijft en dat de gevechten niet te lang duren. Regelmatig ben je na een seconde of 10/15 al weer klaar met vechten en kun je door met de game. Het vechtsysteem zit dus gewoon erg goed in elkaar en speelt lekker weg. Met alleen buttonsmashen (het drukken op alleen de A-knop) komt je er niet, aangezien je ook regelmatig moet blokken. De AI van je medespelers is zeer goed. Dit komt ook, omdat je zelf instelt hoe zij vechten. Je stelt in waar ze lopen, welke aanvallen ze doen en op wie. Dit klinkt heel ingewikkeld, maar met een paar klikken op de knop heb je zo een mooie strategie opgesteld. Deze strategie kun je onder het spelen gewoon veranderen, iets wat je vast wel een paar keer zult doen, omdat elke vijand een andere tactiek vereist. Ode aan Namco voor dit verfrissende, nieuwe vechtsysteem.
Vechten met magie!
Naast het vechten moet je ook de nodige kerkers doorkruisen. Deze kerkers bestaan vaak uit één of twee grote puzzels. De eerste kerkers zul je dus al gauw doorzijn, maar naarmate je verder komt in de game wordt het niveau langzaam aan steeds hoger. Op het eind zitten er zelfs een aantal hersenkrakers in. Het is leuk dat je in kerkers telkens een speciaal soort magie kunt gebruiken om puzzels op te lossen. Dit houdt geeft het puzzelen toch weer een nieuw soort diepgang. Eerlijk is eerlijk, het systeem van kleine kerkers met grote puzzles werkt verbazingwekkend goed. Je raakt niet snel de weg kwijt en toch bieden de kerkers de 'tegenstand', zodat het niet te makkelijk wordt. Een groot pluspunt in Tales of Symphonia is het feit dat de game geen Random Encounters bevat. Je wordt dus niet 'ineens' aangevallen door een onzichtbare vijand. Je ziet vijanden lopen en als je ze aanraakt begint het gevecht.
Een van de dungeons in Tales of Symphonia.
Tja, je ontkomt er in RPG's niet aan: het rondlopen en praten. In Tales of Symphonia ben je hier ook veel mee bezig. De dorpjes en steden zijn volgepropt met interessante en minder interessante NPC's (Non Playing Character). Deze hebben allemaal een kort stukje tekst, die jou soms verder helpen in het verhaal. Het lopen door deze dorpjes is een waar genot, maar daar komen we zo meteen tijdens het grafische gedeelte wel op terug. Om van dorpje naar dorpje te komen loop je over een wereldkaart. Ook op deze wereldkaart zie je vijanden gewoon lopen, waardoor je dus niet zomaar wordt aangevallen.
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
Beoordeling
Gameplay |
92 |
Sound |
83 |
Graphics |
94 |
Replay |
85 |
Een top RPG voor de GameCube en een musthave voor fans van het genre!
|
92 |
|
|
|
12:50 [HOT] Flash Filmpje van wat DS spellen
10:56 Meer spellen aangekondigd!
|
Reacties (306) |
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
|
MasterStyle
op 19-12-2004 om 00:14
[Niv: 44 / Exp: 2184]
|
oh dan moet je ff naar Heimdall gaan
|
|
lloyd
op 19-12-2004 om 16:32
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
daar ben ik al geweest.... is niets hoor volgens mij, kreeg daar wel een gesprek over noish en ik heb meteorstorm gekregen maar dat heeft allemaal neits met dat vage boek te maken
Gewijzigd door lloyd op 19-12-2004 om 19:54
|
|
lloyd
op 19-12-2004 om 16:33
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
wel gaaf dat het colosseum eindelijk open is  kan eindelijk leuk vechten in dat gebouw
|
|
MasterStyle
op 19-12-2004 om 23:47
[Niv: 44 / Exp: 2184]
|
lol was al een tijdje open bij mij.... toen ik er heen ging was het best klote  .
Ik vind trouwens dat er een nieuwe Tales game op de CUbe moet uitkomen want de PS2 heeft er nu 2 en wij nog maar 1!!!! klote namco
|
|
lloyd
op 20-12-2004 om 16:26
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
k vind dat vet genaaid altijd de ps2 krijgt veel meer als de gamecube terwijl Tales een cube-exclusive zou worden heeft de ps2 er zelfs al meer
|
|
lloyd
op 21-12-2004 om 10:01
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
maarre.... wat is er dan in Heimdall voor de rest want dat boek kan ik nog steeds niet pakken
|
|
MasterStyle
op 21-12-2004 om 17:23
[Niv: 44 / Exp: 2184]
|
lol in Heimdall moet je met elf praten en die lult dan wat oiver een Sacred Stone, die stone moet je hebben gevonden in Mithos' Castle, en daarmee kan je het boek in.
|
|
lloyd
op 21-12-2004 om 17:38
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
hmm ik heb die steen geloof ik nog niet gevonden
|
|
lloyd
op 21-12-2004 om 17:41
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
weet je nog waar in het kasteel
|
|
MasterStyle
op 21-12-2004 om 19:29
[Niv: 44 / Exp: 2184]
|
lol ja op het einde... als je de Stone of Past en Future hebt gevonden komen er blokken in de main chamber van da kasteel... Dan moet je die zo teleporten en goed leggen op een ander gebied en uiteindelijk vind je de Sacred Stone dan.
|
|
lloyd
op 22-12-2004 om 12:17
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
ok het is aan het lukken ik wist eerst niet dat je ook nog naar links en rechts kon voor de eindbaas (bij die grote deur)
Gewijzigd door lloyd op 22-12-2004 om 12:53
|
|
MasterStyle
op 22-12-2004 om 13:12
[Niv: 44 / Exp: 2184]
|
lol... dat is een zwaar lang gedoe en hij vergeet dat ff zeg
|
|
lloyd
op 22-12-2004 om 15:43
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
haha ja wist ik veel dat ik daar ook nog heen kon  maar nu gaat het helemaal goed komen hoor
|
|
MasterStyle
op 22-12-2004 om 17:57
[Niv: 44 / Exp: 2184]
|
lol mooi
Ik heb zelf da boek nog nie gehaald, heb het 2x geprobeerd, 1e keer snapte ik er geen fuck van, 2e keer had ik geen zin meer op een gegeven moment omdat het irri wordt na tijdje -_-"
|
|
lloyd
op 23-12-2004 om 18:43
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
nou ja ik zie wel ... weet jij trouwens een manier om die rare schatkisten te openen (als je die probeert te openen zegt genis iets van "ziet er gevaarlijk uit, ik zou er maar van af blijven"  en dan kan ik ze dus niet open maken.. heb jij enig idee hoe je dat dan meot oplossen
|
|
MasterStyle
op 24-12-2004 om 13:18
[Niv: 44 / Exp: 2184]
|
lol dat zijn de Devil's Arms schatkisten...
De Devil's Arms zijn uber wapens als je hun krachten unlocked door Abyssion te verlsaan. maar om te beginnen met collecten moet je eerst Abyssion in Flanoir tegenkomen en een sleutel krijgen voor de kistjes...
Maar die gast was er eerst bij mij ook niet, verscheen later pas, weet niet meer precies wanneer.
|
|
lloyd
op 24-12-2004 om 14:49
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
ok dan ga ik daar nog ff naar zoeken. thanks enne dat gesodemieter met soulfire is inderdaad erg moeilijk en niet eens heel leuk
|
|
lloyd
op 24-12-2004 om 16:40
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
en ik kan geen ventje vinden in flanoir met een sleutel voor die k*t kistjes
|
|
MasterStyle
op 24-12-2004 om 18:31
[Niv: 44 / Exp: 2184]
|
lol... ja das klote.... Hij staat voor een kerk ofzo in eerste scherm.... Maar dat is alleen als je hele party bij een is en je iets gedaan hebt ofzo, weet niet meer zeker wat... Zou je even op forum moete vragen of een faq raadplegen.
Maja, Soulfire is idd kut en niet leuk, vooral niet op lag level...
|
|
lloyd
op 24-12-2004 om 21:03
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
haha dat lage level heb ik geen last van (level 80 intussen) tis alleen dat ik de weg niet weet op floor5 en dan raakt m'n soulfire maar ik moet maar ff zoeken voor dat ventje in flanoir
|
|
lloyd
op 25-12-2004 om 13:58
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
ik weet dat ik lastig ben hoor maar... hoe kom ik in het afgesloten gedeelte van de Toize valley mine?
|
|
MasterStyle
op 26-12-2004 om 11:59
[Niv: 44 / Exp: 2184]
|
lol, volgens mij benk daar ook nog niet geweest...
Maar goed, je hebt 3 soorten stages: blauw, groen, rood.
Groen is je maat, je moet gewoon de weg zoeken naar de warp, blauw is muah, je mot de bruggen met de Sorcerings Ring zelf tevoorschijn tovere.
Rood is je vijand, je moet iedere enemie verslaan voordat de warp verschijnt...
Oh en de kaarsen moet je aansteken met Soulfire en daarna checken, krijg je altijd dikke shit van  .
En ik was geen level 80 daar :p Ik was 70 en dan is het best kut.
|
|
lloyd
op 26-12-2004 om 21:38
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
o je moet iedereen verslagen hebben voordat je verder kan aha thanks dan kan ik weer wat verder geloof ik
|
|
lloyd
op 26-12-2004 om 21:38
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
maar wat bedoel je met stages???
|
|
MasterStyle
op 27-12-2004 om 02:26
[Niv: 44 / Exp: 2184]
|
floors 
op het begin van elke floor wordt er random volgens mij 1 van die 3 kleuren gekozen.... Maar je hebt fucking 1000 SoulFire nodig op het einde... ik had maar 750 en toen moest ik gvd ergens terug opnieuw beginnen... eenmaal back op het einde gign het zo kut dak nog maar 300 over had  dus benk maar gestopt.
|
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
|
|
|