Review: Tales of Symphonia
Door Gideon op 07-10-2004 om 11:32
|
|
Tales of Symphonia is de eerste RPG van Namco op de Nintendo Gamecube. Ik zeg expres eerste, aangezien we ook nog mogen gaan genieten van Baten Kaitos, maar dat is een ander verhaal.
Laten we beginnen bij het vechtsysteem, een belangrijk aspect in een RPG. In Tales of Symphonia is dit systeem realtime. Dit houdt in dat jij als speler zelf vecht en dat je dus niet hoeft te wachten op je beurt, zoals in vele andere RPG's. Je start een gevecht met vier karakters uit je groep. Één van deze karakters bestuur jij. Dit hoeft dus niet persé Lloyd te zijn, aangezien je ook iemand anders kunt kiezen. Tijdens het vechten sta jij op een lijn met je tegenstander (net als in 2D vechtspellen). Je kunt dus alleen springen, naar voren en naar achteren. Met een druk op de R-knop schakel je over naar een andere tegenstander. Met de A-knop val je aan en met de B-knop en de C-stick doe je speciale aanvallen. Ook dit gaat net als in een vechtspel, wat betekend dat als je op A drukt en naar voren inhoudt, je een andere aanval doet dan dat als je bijv. A indrukt en naar boven inhoudt. Naarmate je meer aanvallen leert kun je ook meer aanvallen instellen onder verschillende knoppen. Het klinkt misschien allemaal wat ingewikkeld, maar als je het eenmaal in de vingers hebt speelt het heerlijk.
Vechten zonder magie.
Het voordeel is dat je zelf meer bezig bent tijdens gevechten, dat tactiek toch aanwezig blijft en dat de gevechten niet te lang duren. Regelmatig ben je na een seconde of 10/15 al weer klaar met vechten en kun je door met de game. Het vechtsysteem zit dus gewoon erg goed in elkaar en speelt lekker weg. Met alleen buttonsmashen (het drukken op alleen de A-knop) komt je er niet, aangezien je ook regelmatig moet blokken. De AI van je medespelers is zeer goed. Dit komt ook, omdat je zelf instelt hoe zij vechten. Je stelt in waar ze lopen, welke aanvallen ze doen en op wie. Dit klinkt heel ingewikkeld, maar met een paar klikken op de knop heb je zo een mooie strategie opgesteld. Deze strategie kun je onder het spelen gewoon veranderen, iets wat je vast wel een paar keer zult doen, omdat elke vijand een andere tactiek vereist. Ode aan Namco voor dit verfrissende, nieuwe vechtsysteem.
Vechten met magie!
Naast het vechten moet je ook de nodige kerkers doorkruisen. Deze kerkers bestaan vaak uit één of twee grote puzzels. De eerste kerkers zul je dus al gauw doorzijn, maar naarmate je verder komt in de game wordt het niveau langzaam aan steeds hoger. Op het eind zitten er zelfs een aantal hersenkrakers in. Het is leuk dat je in kerkers telkens een speciaal soort magie kunt gebruiken om puzzels op te lossen. Dit houdt geeft het puzzelen toch weer een nieuw soort diepgang. Eerlijk is eerlijk, het systeem van kleine kerkers met grote puzzles werkt verbazingwekkend goed. Je raakt niet snel de weg kwijt en toch bieden de kerkers de 'tegenstand', zodat het niet te makkelijk wordt. Een groot pluspunt in Tales of Symphonia is het feit dat de game geen Random Encounters bevat. Je wordt dus niet 'ineens' aangevallen door een onzichtbare vijand. Je ziet vijanden lopen en als je ze aanraakt begint het gevecht.
Een van de dungeons in Tales of Symphonia.
Tja, je ontkomt er in RPG's niet aan: het rondlopen en praten. In Tales of Symphonia ben je hier ook veel mee bezig. De dorpjes en steden zijn volgepropt met interessante en minder interessante NPC's (Non Playing Character). Deze hebben allemaal een kort stukje tekst, die jou soms verder helpen in het verhaal. Het lopen door deze dorpjes is een waar genot, maar daar komen we zo meteen tijdens het grafische gedeelte wel op terug. Om van dorpje naar dorpje te komen loop je over een wereldkaart. Ook op deze wereldkaart zie je vijanden gewoon lopen, waardoor je dus niet zomaar wordt aangevallen.
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
Beoordeling
Gameplay |
92 |
Sound |
83 |
Graphics |
94 |
Replay |
85 |
Een top RPG voor de GameCube en een musthave voor fans van het genre!
|
92 |
|
|
|
12:50 [HOT] Flash Filmpje van wat DS spellen
10:56 Meer spellen aangekondigd!
|
Reacties (306) |
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
|
MasterStyle
op 29-11-2004 om 16:21
[Niv: 44 / Exp: 2184]
|
Ja maar zijn probleem is is dat hij niet vanaf de kant van de windseal naar de kant van de water seal kan.. Tenminste dat maak ik op uit zijn verhaal.
Want je kan namelijk een hele omweg maken en uiteindelijk uitkomen bij de wind seal terwijl je in heel Izoold en Palmacosta niet bent geweest... En dan heb je toch de road pass nodig om naar dat andere gebied te gaan. En als die boot in Izoold er dan niet is (wat dus wel hoort) zie ik een probleem ontstaan.
|
|
L!nk
op 29-11-2004 om 17:21
[Niv: 17 / Exp: 848]
|
|
|
skate_for_life
op 29-11-2004 om 21:18
[Niv: 3 / Exp: 135]
|
ik heb de waterseal ook al or die had ik al ererder as die windseal
|
|
skate_for_life
op 29-11-2004 om 21:20
[Niv: 3 / Exp: 135]
|
maar as ik in izoold praat met een kerel aan zon haven die zegt dan dat max is gaan vssen en datrie voorlopig nog niet rug is
|
|
MasterStyle
op 29-11-2004 om 22:41
[Niv: 44 / Exp: 2184]
|
als je de water seal al hebt dan ben je allang in de Thoda Geyser geweest en moet je de Palmacosta ranch kapot maken of je moet naar de laatste seal, daarvoor moet je eerst naar Hima en al. Blijkt dat we allemaal moeilijk zitten te doen terwijl heel die boot niet boeit.
Als je wind en water al gehad hebt dan heb je dus een road pass en kan je dus vrij tussen de gebieden door...
Dus ga nu maar lekker naar Hima en zorg dat je de Unicorn horn krijgt  ..
BTW, mijn max combo has increased... 76!!!!! I swear. Gebeurde in een battle tegen de dragon in earth temple
|
|
skate_for_life
op 30-11-2004 om 14:01
[Niv: 3 / Exp: 135]
|
waar haal je die unicorn ding??
ik heb egt nog geen road pass or want zed zegge telkens dah ik er 1 moe gaan hale
Gewijzigd door skate_for_life op 30-11-2004 om 14:58
|
|
MasterStyle
op 30-11-2004 om 15:32
[Niv: 44 / Exp: 2184]
|
lol als je nog geen road pass hebt kan je nooit allebei de seals hebben gehaald :S:S
Tenminste niet als je die boot niet hebt gevonden. Iets klopt er niet aan jouw verhaal skate for life... kan gewoon niet.
En Lloyd, suc6
|
|
skate_for_life
op 30-11-2004 om 16:04
[Niv: 3 / Exp: 135]
|
o ahah neej lama srry ik heb al1 de windseal
ik dagt dat je de water seal kreeg als je dat beest in de tower of mana had verslage maar dat is dus nie
mare waar is is die palmacosta rance dan
want die kank ook niet vinde
|
|
skate_for_life
op 30-11-2004 om 17:42
[Niv: 3 / Exp: 135]
|
o lama ik ben al weer verder
ik zit nu in de asgard human rance
voor de 2e keer al
|
|
lloyd
op 01-12-2004 om 09:40
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
succes
|
|
MasterStyle
op 01-12-2004 om 12:26
[Niv: 44 / Exp: 2184]
|
Ik zit eindelijk op Disc 2   .... Heeft andere titel screen btw, nou ja anders... is donker ipv licht  ...
Maja, moet nu WEER die colette gaan redden, heeft weer iets...  Maja, verhaal wordt btw steeds interessanter met allemaal onthullingen
|
|
lloyd
op 01-12-2004 om 16:18
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
hoooooooooo!!!!!!!!!!!!!
niet meer vertellen
ik wil niet nog meer weten dan dat ik al weet
|
|
skate_for_life
op 01-12-2004 om 19:31
[Niv: 3 / Exp: 135]
|
ik zit nu in palmacosta en moet naar de peak
|
|
MasterStyle
op 01-12-2004 om 20:22
[Niv: 44 / Exp: 2184]
|
mooi
En ik vertel niets hoor lloyd, ik vertel je alleen dit... Er gebeuren nog veel dingen die je dus echt nooit zou verwachten....
Kwam wel achter iets kuts btw, ik ahd iets niet gedaan en daardoor miste ik een hele cutscene die weer leidde naar een andere cutscene die weer leidde naar een event dat iets belangrijks zou zijn... Hek dus gemist :@:@.
|
|
lloyd
op 02-12-2004 om 11:03
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
ja das k*t maar ik had al eerder ook iets dat er van alles gebeurde dat ik nooit had verwacht das wel gaaf, dit is de eerste rpg die opeens een hele plotselinge wending neemt, ik heb veel rpg's gespeeld maar dit is echt iets nieuws
|
|
MasterStyle
op 02-12-2004 om 14:49
[Niv: 44 / Exp: 2184]
|
alleen ik vind dat het einde wel een stuk minder is dan de rest... Teveel poespas ineens. Blijft natuurlijk wel fet maar ik heb niet echt het gewoon dak aan het einde zit, wat wel zou moeten...
|
|
lloyd
op 02-12-2004 om 15:47
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
maar dat is ook de bedoeling denk ik
het is toch een serie en het verhaal is niet afgelopen maar gaat verder... of heb ik het hele tales of... verkeerd begrepen want ik dacht dus omdat er stond "tales of... series" dat het dus een serie was en dat dit ook weer een vervolg was op een vorige tales of.. game en dat dit spel dus ook weer een vervolg heeft
want er is in ieder geval al weer een nieuwe tales of.. game volgens mij heet die tales of rebirth dus ik weet ook niet of het "einde" van dit spel ook echt een eind moet zijn
|
|
MasterStyle
op 02-12-2004 om 20:59
[Niv: 44 / Exp: 2184]
|
er zijn al zoveel Tales of games geweest... dan zou het gehele verhaal wel heel erg lang zijn...
En volgens mij speelt iedere tales zich in een andere wereld af...
Ik weet niet, maar goed, ik vind wel dat er een goed einde moet zijn want zonder goed einde zuigt het hele verhaal.
|
|
Gideon
op 02-12-2004 om 23:30
[Niv: 163 / Exp: 8165]
|
Ik vond het einde niet slecht overigens
De Tales of...... games staan wel apart van elkaar, maar er zijn veel overeenkomsten. Meer dan in de Final Fantasy serie.
|
|
lloyd
op 03-12-2004 om 09:30
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
kijk eens aan masterstyle toch niet zo'n slecht einde
|
|
lloyd
op 03-12-2004 om 09:30
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
ja ik kende de tales of ... serie niet hiervoor maar ik dacht dat omdat ze zeiden dat het een serie was dat die verhalen echt bij elkaar hoorden
|
|
MasterStyle
op 03-12-2004 om 15:50
[Niv: 44 / Exp: 2184]
|
ER zijn idd veel overeenkomsten, zoals plaatsnamen, namen van characters enz enz...
En tja, ik ben nu op een punt waar ik het niet zo super vind, maar goed, dat is nog niet helemaal het einde. Het zal vast nog wel goed komen  .
|
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
|
|
|