Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Juni 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Review:

Tales of Symphonia


Door Gideon op 07-10-2004 om 11:32

Tales of Symphonia is de eerste RPG van Namco op de Nintendo Gamecube. Ik zeg expres eerste, aangezien we ook nog mogen gaan genieten van Baten Kaitos, maar dat is een ander verhaal.



Laten we beginnen bij het vechtsysteem, een belangrijk aspect in een RPG. In Tales of Symphonia is dit systeem realtime. Dit houdt in dat jij als speler zelf vecht en dat je dus niet hoeft te wachten op je beurt, zoals in vele andere RPG's. Je start een gevecht met vier karakters uit je groep. Één van deze karakters bestuur jij. Dit hoeft dus niet persé Lloyd te zijn, aangezien je ook iemand anders kunt kiezen. Tijdens het vechten sta jij op een lijn met je tegenstander (net als in 2D vechtspellen). Je kunt dus alleen springen, naar voren en naar achteren. Met een druk op de R-knop schakel je over naar een andere tegenstander. Met de A-knop val je aan en met de B-knop en de C-stick doe je speciale aanvallen. Ook dit gaat net als in een vechtspel, wat betekend dat als je op A drukt en naar voren inhoudt, je een andere aanval doet dan dat als je bijv. A indrukt en naar boven inhoudt. Naarmate je meer aanvallen leert kun je ook meer aanvallen instellen onder verschillende knoppen. Het klinkt misschien allemaal wat ingewikkeld, maar als je het eenmaal in de vingers hebt speelt het heerlijk.

Vechten zonder magie.
Vechten zonder magie.


Het voordeel is dat je zelf meer bezig bent tijdens gevechten, dat tactiek toch aanwezig blijft en dat de gevechten niet te lang duren. Regelmatig ben je na een seconde of 10/15 al weer klaar met vechten en kun je door met de game. Het vechtsysteem zit dus gewoon erg goed in elkaar en speelt lekker weg. Met alleen buttonsmashen (het drukken op alleen de A-knop) komt je er niet, aangezien je ook regelmatig moet blokken. De AI van je medespelers is zeer goed. Dit komt ook, omdat je zelf instelt hoe zij vechten. Je stelt in waar ze lopen, welke aanvallen ze doen en op wie. Dit klinkt heel ingewikkeld, maar met een paar klikken op de knop heb je zo een mooie strategie opgesteld. Deze strategie kun je onder het spelen gewoon veranderen, iets wat je vast wel een paar keer zult doen, omdat elke vijand een andere tactiek vereist. Ode aan Namco voor dit verfrissende, nieuwe vechtsysteem.

Vechten met magie!
Vechten met magie!


Naast het vechten moet je ook de nodige kerkers doorkruisen. Deze kerkers bestaan vaak uit één of twee grote puzzels. De eerste kerkers zul je dus al gauw doorzijn, maar naarmate je verder komt in de game wordt het niveau langzaam aan steeds hoger. Op het eind zitten er zelfs een aantal hersenkrakers in. Het is leuk dat je in kerkers telkens een speciaal soort magie kunt gebruiken om puzzels op te lossen. Dit houdt geeft het puzzelen toch weer een nieuw soort diepgang. Eerlijk is eerlijk, het systeem van kleine kerkers met grote puzzles werkt verbazingwekkend goed. Je raakt niet snel de weg kwijt en toch bieden de kerkers de 'tegenstand', zodat het niet te makkelijk wordt. Een groot pluspunt in Tales of Symphonia is het feit dat de game geen Random Encounters bevat. Je wordt dus niet 'ineens' aangevallen door een onzichtbare vijand. Je ziet vijanden lopen en als je ze aanraakt begint het gevecht.

Een van de dungeons in Tales of Symphonia.
Een van de dungeons in Tales of Symphonia.


Tja, je ontkomt er in RPG's niet aan: het rondlopen en praten. In Tales of Symphonia ben je hier ook veel mee bezig. De dorpjes en steden zijn volgepropt met interessante en minder interessante NPC's (Non Playing Character). Deze hebben allemaal een kort stukje tekst, die jou soms verder helpen in het verhaal. Het lopen door deze dorpjes is een waar genot, maar daar komen we zo meteen tijdens het grafische gedeelte wel op terug. Om van dorpje naar dorpje te komen loop je over een wereldkaart. Ook op deze wereldkaart zie je vijanden gewoon lopen, waardoor je dus niet zomaar wordt aangevallen.
Pagina: 1 | 2 | 3 | 4
Beoordeling
Gameplay   92
Sound   83
Graphics   94
Replay   85

Een top RPG voor de GameCube en een musthave voor fans van het genre!
92


12:50  [HOT] Flash Filmpje van wat DS spellen
10:56  Meer spellen aangekondigd!
 Reacties (306)
 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13
lloyd op 03-12-2004 om 17:08 [Niv: 68 / Exp: 3397]
ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo wat ben jij dom zeg zegt ie dat het einde dom is maar je bent nog niet eens helemaal bij het einde

Gewijzigd door lloyd op 03-12-2004 om 17:26

lloyd op 03-12-2004 om 17:23 [Niv: 68 / Exp: 3397]
maarre geef eens een voorbeeld wat bedoelen jullie nou precies met sidequests. wat verstaan jullie daaronder

MasterStyle op 03-12-2004 om 18:40 [Niv: 44 / Exp: 2184]
lol, met het einde bedoel ik gewoon de climax tot de aftiteling.. Ik zit nu toch wel in de laatste 10%, misschien 5% en dat noem ik einde....

Eigenlijk vind ik maar 1 stuk van het einde niet zo goed en dat is dat het verhaal zich een beetje aan het uitrekken is lijkt het. Proberen minuten erin te proppen door een aantal minder belangrijke dingen. Maja, de onthullingen die je rond het einde tegenkomt zijn dan weer wel heel interessant.

Gewijzigd door MasterStyle op 03-12-2004 om 18:41

skate_for_life op 03-12-2004 om 19:36 [Niv: 3 / Exp: 135]
waneer krijg je weer een niew persoon bij
in welke part¿?

en wie??

MasterStyle op 04-12-2004 om 12:26 [Niv: 44 / Exp: 2184]
duurt nog wel ff Maar dan krijg je er ook wel 2 bijna tegelijk

skate_for_life op 04-12-2004 om 14:01 [Niv: 3 / Exp: 135]
welke¿?

MasterStyle op 04-12-2004 om 19:29 [Niv: 44 / Exp: 2184]
sorry, das een spoiler en als iemand anders die dat niet wilt weten hier kijkt ziet die dat ook.

lloyd op 05-12-2004 om 15:43 [Niv: 68 / Exp: 3397]
haha jammer skate nog ff w88 en dan weet je het ook allemaal

lloyd op 05-12-2004 om 19:50 [Niv: 68 / Exp: 3397]
yesss...
ik heb DE plek gevonden om te trainen en om makkelijk geld te verdienen... In Earth Temple is een draak waarvaan je 10.000 gald per keer krijgt en ongeveer 600 exp.

MasterStyle op 05-12-2004 om 22:18 [Niv: 44 / Exp: 2184]
JOH, kom je daar nu pas achter... hij geeft mij 20.000 Gald Niet dak da nodig heb want koop nooit meer iets behalve af en toe wat gels en bottles .

lloyd op 06-12-2004 om 15:39 [Niv: 68 / Exp: 3397]
? hoe kan dat nou dat ie bij jouw meer geeft ?
maar mijn top combo is nu 64 je zit nog steeds hoger maar ik kom in de buurt

MasterStyle op 07-12-2004 om 16:44 [Niv: 44 / Exp: 2184]
ja lol in de buurt, nog maar 12 hoger

En tja, dat merk je wel later in de game hoe die meer geeft...
BTW, als je die draakd e eerste keer tegenkomt geeft ie al 15.000 :S:S:S... (met goede items ge-equipped dan)....

lloyd op 08-12-2004 om 20:18 [Niv: 68 / Exp: 3397]
dan heb ik óf de verkeerde items óf mijn spel is gewoon anders óf ik krijg minder omdat ik beter ben

MasterStyle op 08-12-2004 om 20:44 [Niv: 44 / Exp: 2184]
lol nee je krijgt 10.000 standaard en met een Sephira ge-equipped krijg je 15.000 en met een Blue Sephira 20.000.

BTW.... het evil book is een irritante rot kerker... kom ik daar aan op het einde met dikke 750 SoulFire (je merkt wel wak bedoel als je er bent), zegt ie dak nog 200 te weinig heb :@. Dan moet je alles opnieuw doen en krijg je zoveel battles die lang duren dat je soulfire al snel in de 400 dropped -_-". Handig hoor. Ben dus maar gestopt en heb Abyssion ff na een lange moeizame battle verslagen en de Devil's Arms gereleased . Dikke damage . Abyssion is zeker moeilijk, maar niet het moeilijkset van de game, dat vond ik eerder de boss in dat pokke boek (1e van 2, 2e hek dus nie gehaald).

lloyd op 08-12-2004 om 21:44 [Niv: 68 / Exp: 3397]
juist ja

MasterStyle op 08-12-2004 om 23:45 [Niv: 44 / Exp: 2184]
whahaha kan me voorstellen dat als je er nog niet bent er geen reet van snapt... Nou ja, Abyssion is gewoon een subquest boss, maar wel 1 met 120.000 HP en dikke attack en al. Devil's Arms ken je denk ik wel en al.

Dat over dat Evil book... merk je wel als je vlak bij het einde of net na het einde bent... Je gaat iig in de underworld en daar moet je tot het einde komen met genoeg SoulFire. Is nogal irritant.

lloyd op 09-12-2004 om 10:01 [Niv: 68 / Exp: 3397]
nou ik snap het nog niet helemaal
of eigenlijk helemaal niet
maar dat kom ik dan dus allemaal nog wel te weten. Ik zit nu net op cd 2 en ben denk nog niet aan het einde

MasterStyle op 09-12-2004 om 11:34 [Niv: 44 / Exp: 2184]
net op CD2 is niet echt aan het einde nee... CD2 begint op rond 70% van de game denk ik...

Fet filmpje btw of nie als die mana cannon vuurt

lloyd op 10-12-2004 om 17:48 [Niv: 68 / Exp: 3397]
ja ik vind het wel jammer ik had gehoopt dat er meer van dat soort filmpjes in hadden geweest, komen er later nog filmpjes
en heb jij het spel nou al echt uitgespeeld?

MasterStyle op 10-12-2004 om 22:40 [Niv: 44 / Exp: 2184]
ja er komen later nog wat filmpjes
En ik heb zojuist echt uitgespeeld... BIJNA alle side queste en zit op 60 uur spelen... Is wel redelijk dus ..

Maja, einde zuigt wel een beetje ben ik achter gekomen -_-"... Eindbaas is easy wil je nie weten en eindfilmpje is veel te kort -_-"

lloyd op 12-12-2004 om 18:07 [Niv: 68 / Exp: 3397]
ja dat vind k wel jammer van een rpg; een te kort en/of slecht eindfilmpje
maja

lloyd op 12-12-2004 om 19:47 [Niv: 68 / Exp: 3397]
en.. haha ik krijg nu ook 20.000 voor dat beest.
ps. ik heb nu meer als 1000000 gald

lloyd op 12-12-2004 om 20:26 [Niv: 68 / Exp: 3397]
WAHOOW MIJN COMBO IS 91 tegen dat skelet beest

MasterStyle op 12-12-2004 om 22:43 [Niv: 44 / Exp: 2184]
lol ik heb geen geld nodig en heb 800.000 ofzo...

Lol ja op zich kan je met een combo oneindig lang doorgaan, zolang iemand het beest maar slaat nadat jouw combo over is. Anders kan je met andere comob verder gaan en stopt het... Maja, nice one 91 .

lloyd op 13-12-2004 om 17:03 [Niv: 68 / Exp: 3397]
jawel he maar ik heb nu het ultime zwaard en ga nu colette van mithos redden (voor de 2e keer) en derris Kharlan is nu te zien de tower of salvation is weg en ik heb een pact met Origin dus ik denk dat ik hem bijna heb uitgespeeld

 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Tales of Symphonia
Type:
Game
Releasedatum:
19-11-2004
Ontwikkelaar:
Namco
Uitgever:
Nintendo
Media:







Meer media