Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
17 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Juni 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Review:

Tales of Symphonia


Door Gideon op 07-10-2004 om 11:32

Tales of Symphonia is de eerste RPG van Namco op de Nintendo Gamecube. Ik zeg expres eerste, aangezien we ook nog mogen gaan genieten van Baten Kaitos, maar dat is een ander verhaal.



Laten we beginnen bij het vechtsysteem, een belangrijk aspect in een RPG. In Tales of Symphonia is dit systeem realtime. Dit houdt in dat jij als speler zelf vecht en dat je dus niet hoeft te wachten op je beurt, zoals in vele andere RPG's. Je start een gevecht met vier karakters uit je groep. Één van deze karakters bestuur jij. Dit hoeft dus niet persé Lloyd te zijn, aangezien je ook iemand anders kunt kiezen. Tijdens het vechten sta jij op een lijn met je tegenstander (net als in 2D vechtspellen). Je kunt dus alleen springen, naar voren en naar achteren. Met een druk op de R-knop schakel je over naar een andere tegenstander. Met de A-knop val je aan en met de B-knop en de C-stick doe je speciale aanvallen. Ook dit gaat net als in een vechtspel, wat betekend dat als je op A drukt en naar voren inhoudt, je een andere aanval doet dan dat als je bijv. A indrukt en naar boven inhoudt. Naarmate je meer aanvallen leert kun je ook meer aanvallen instellen onder verschillende knoppen. Het klinkt misschien allemaal wat ingewikkeld, maar als je het eenmaal in de vingers hebt speelt het heerlijk.

Vechten zonder magie.
Vechten zonder magie.


Het voordeel is dat je zelf meer bezig bent tijdens gevechten, dat tactiek toch aanwezig blijft en dat de gevechten niet te lang duren. Regelmatig ben je na een seconde of 10/15 al weer klaar met vechten en kun je door met de game. Het vechtsysteem zit dus gewoon erg goed in elkaar en speelt lekker weg. Met alleen buttonsmashen (het drukken op alleen de A-knop) komt je er niet, aangezien je ook regelmatig moet blokken. De AI van je medespelers is zeer goed. Dit komt ook, omdat je zelf instelt hoe zij vechten. Je stelt in waar ze lopen, welke aanvallen ze doen en op wie. Dit klinkt heel ingewikkeld, maar met een paar klikken op de knop heb je zo een mooie strategie opgesteld. Deze strategie kun je onder het spelen gewoon veranderen, iets wat je vast wel een paar keer zult doen, omdat elke vijand een andere tactiek vereist. Ode aan Namco voor dit verfrissende, nieuwe vechtsysteem.

Vechten met magie!
Vechten met magie!


Naast het vechten moet je ook de nodige kerkers doorkruisen. Deze kerkers bestaan vaak uit één of twee grote puzzels. De eerste kerkers zul je dus al gauw doorzijn, maar naarmate je verder komt in de game wordt het niveau langzaam aan steeds hoger. Op het eind zitten er zelfs een aantal hersenkrakers in. Het is leuk dat je in kerkers telkens een speciaal soort magie kunt gebruiken om puzzels op te lossen. Dit houdt geeft het puzzelen toch weer een nieuw soort diepgang. Eerlijk is eerlijk, het systeem van kleine kerkers met grote puzzles werkt verbazingwekkend goed. Je raakt niet snel de weg kwijt en toch bieden de kerkers de 'tegenstand', zodat het niet te makkelijk wordt. Een groot pluspunt in Tales of Symphonia is het feit dat de game geen Random Encounters bevat. Je wordt dus niet 'ineens' aangevallen door een onzichtbare vijand. Je ziet vijanden lopen en als je ze aanraakt begint het gevecht.

Een van de dungeons in Tales of Symphonia.
Een van de dungeons in Tales of Symphonia.


Tja, je ontkomt er in RPG's niet aan: het rondlopen en praten. In Tales of Symphonia ben je hier ook veel mee bezig. De dorpjes en steden zijn volgepropt met interessante en minder interessante NPC's (Non Playing Character). Deze hebben allemaal een kort stukje tekst, die jou soms verder helpen in het verhaal. Het lopen door deze dorpjes is een waar genot, maar daar komen we zo meteen tijdens het grafische gedeelte wel op terug. Om van dorpje naar dorpje te komen loop je over een wereldkaart. Ook op deze wereldkaart zie je vijanden gewoon lopen, waardoor je dus niet zomaar wordt aangevallen.
Pagina: 1 | 2 | 3 | 4
Beoordeling
Gameplay   92
Sound   83
Graphics   94
Replay   85

Een top RPG voor de GameCube en een musthave voor fans van het genre!
92


12:50  [HOT] Flash Filmpje van wat DS spellen
10:56  Meer spellen aangekondigd!
 Reacties (306)
 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13
skate_for_life op 16-11-2004 om 22:36 [Niv: 3 / Exp: 135]
woow het spel is nog beter dan ik dagt zo te horen

lloyd op 17-11-2004 om 10:03 [Niv: 68 / Exp: 3397]
haha en het is spel komt bijna uit ik heb nog nergens gelezen dat het spel uit gesteld zou worden

Gideon op 17-11-2004 om 13:12 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Nou, vrijdag kunnen jullie de game ook eindelijk proberen Ik wil natuurlijk wel horen wat jullie er achteraf van vonden he Dus als je de game van voor tot achter hebt uitgespeeld. Meld je anders even aan op het forum, daar is wel een topic over de game. MOcht je vragen hebben, stel ze dan daar maar even

lloyd op 17-11-2004 om 17:21 [Niv: 68 / Exp: 3397]
ja dat is een goed idee

Gideon op 17-11-2004 om 17:44 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Trouwens, de game is al in verschillende winkels gesignaleerd hoor Dus mocht je tijd hebben

skate_for_life op 17-11-2004 om 18:41 [Niv: 3 / Exp: 135]
jha is die al in somige winkel nu ?
kun je misgien een paar winkels opnoemen?

Gewijzigd door skate_for_life op 17-11-2004 om 19:12

lloyd op 17-11-2004 om 22:03 [Niv: 68 / Exp: 3397]
IS IE ER NOU AL DAN!!!???!!!

lloyd op 17-11-2004 om 22:03 [Niv: 68 / Exp: 3397]
waar!!!!!!!!!!!!?

skate_for_life op 17-11-2004 om 22:21 [Niv: 3 / Exp: 135]
nou gideon zegt dat rer al winkels zijn waar hij al in ligt.
ik hoop 1 bij mij in de buurt

Gideon op 17-11-2004 om 22:54 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Bart Smit is ie al gezien in verschillende steden. Ik weet niet of jullie in een stad wonen of naar school gaan, maar mocht dit zo zijn, zoek dan alle winkels op die spellen verkopen en kijk er even. In Zwolle (waar ik woon ) daar kun je de meeste spellen 2 dagen voor de release al wel krijgen.

lloyd op 18-11-2004 om 14:41 [Niv: 68 / Exp: 3397]
ok dan

skate_for_life op 18-11-2004 om 14:54 [Niv: 3 / Exp: 135]
oke tnx

skate_for_life op 18-11-2004 om 15:02 [Niv: 3 / Exp: 135]
}>yes IK HEB DE GAME

skate_for_life op 18-11-2004 om 17:11 [Niv: 3 / Exp: 135]
het is egt een cool spel maar hoe doe je multiplayer aan zette want ik kan alleen in mun 1tjuh

lloyd op 18-11-2004 om 21:03 [Niv: 68 / Exp: 3397]
IK HEB EM OOK

lloyd op 18-11-2004 om 21:03 [Niv: 68 / Exp: 3397]
HOERA.
maar ik heb t zelfde probleem in het boekje staat dat je er gewoon een controller in met doen maar dat werkt niet hor

lloyd op 18-11-2004 om 21:23 [Niv: 68 / Exp: 3397]
laat maar ik weet het al

lloyd op 18-11-2004 om 21:24 [Niv: 68 / Exp: 3397]
het moet via het menu

skate_for_life op 18-11-2004 om 23:36 [Niv: 3 / Exp: 135]
welke menu¿

lloyd op 19-11-2004 om 10:18 [Niv: 68 / Exp: 3397]
nee wacht het lukt toch niet het is 1 keertje gelukt maar nu lukt het me niet meer dan staat het poppetje gewoon stil

lloyd op 19-11-2004 om 10:18 [Niv: 68 / Exp: 3397]
HEEEEEEELP ons gideon

skate_for_life op 19-11-2004 om 13:20 [Niv: 3 / Exp: 135]
ik weet het
je moet bij het hooft menu teck den en dan moet je er 2 op manuel zette

Gideon op 19-11-2004 om 15:29 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Je moet er even op letten welke controller poort je gebruikt. Degene die met het 2e character wil spelen moet de controller in poort 2 hebben. Maar wil je bijv. met de 4e spelen, dan moet je de controller ook in de 4e poort steken Ik kwam er eerst ook niet helemaal uit, beetje drollig gedaan inderdaad. Uiteraard in het menu de besturing op manual of semi-manual zetten he

skate_for_life op 19-11-2004 om 21:49 [Niv: 3 / Exp: 135]
jha kweejt het al
het spel is egt het beste spel wat ik heb en ik dnek dat ik er nog wel even mee bezig ben

mare wat is semi-manual

lloyd op 20-11-2004 om 17:57 [Niv: 68 / Exp: 3397]
ja ik heb em ook

 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Tales of Symphonia
Type:
Game
Releasedatum:
19-11-2004
Ontwikkelaar:
Namco
Uitgever:
Nintendo
Media:







Meer media