Review: Tales of Symphonia
Door Gideon op 07-10-2004 om 11:32
|
|
Tales of Symphonia is de eerste RPG van Namco op de Nintendo Gamecube. Ik zeg expres eerste, aangezien we ook nog mogen gaan genieten van Baten Kaitos, maar dat is een ander verhaal.
Laten we beginnen bij het vechtsysteem, een belangrijk aspect in een RPG. In Tales of Symphonia is dit systeem realtime. Dit houdt in dat jij als speler zelf vecht en dat je dus niet hoeft te wachten op je beurt, zoals in vele andere RPG's. Je start een gevecht met vier karakters uit je groep. Één van deze karakters bestuur jij. Dit hoeft dus niet persé Lloyd te zijn, aangezien je ook iemand anders kunt kiezen. Tijdens het vechten sta jij op een lijn met je tegenstander (net als in 2D vechtspellen). Je kunt dus alleen springen, naar voren en naar achteren. Met een druk op de R-knop schakel je over naar een andere tegenstander. Met de A-knop val je aan en met de B-knop en de C-stick doe je speciale aanvallen. Ook dit gaat net als in een vechtspel, wat betekend dat als je op A drukt en naar voren inhoudt, je een andere aanval doet dan dat als je bijv. A indrukt en naar boven inhoudt. Naarmate je meer aanvallen leert kun je ook meer aanvallen instellen onder verschillende knoppen. Het klinkt misschien allemaal wat ingewikkeld, maar als je het eenmaal in de vingers hebt speelt het heerlijk.
Vechten zonder magie.
Het voordeel is dat je zelf meer bezig bent tijdens gevechten, dat tactiek toch aanwezig blijft en dat de gevechten niet te lang duren. Regelmatig ben je na een seconde of 10/15 al weer klaar met vechten en kun je door met de game. Het vechtsysteem zit dus gewoon erg goed in elkaar en speelt lekker weg. Met alleen buttonsmashen (het drukken op alleen de A-knop) komt je er niet, aangezien je ook regelmatig moet blokken. De AI van je medespelers is zeer goed. Dit komt ook, omdat je zelf instelt hoe zij vechten. Je stelt in waar ze lopen, welke aanvallen ze doen en op wie. Dit klinkt heel ingewikkeld, maar met een paar klikken op de knop heb je zo een mooie strategie opgesteld. Deze strategie kun je onder het spelen gewoon veranderen, iets wat je vast wel een paar keer zult doen, omdat elke vijand een andere tactiek vereist. Ode aan Namco voor dit verfrissende, nieuwe vechtsysteem.
Vechten met magie!
Naast het vechten moet je ook de nodige kerkers doorkruisen. Deze kerkers bestaan vaak uit één of twee grote puzzels. De eerste kerkers zul je dus al gauw doorzijn, maar naarmate je verder komt in de game wordt het niveau langzaam aan steeds hoger. Op het eind zitten er zelfs een aantal hersenkrakers in. Het is leuk dat je in kerkers telkens een speciaal soort magie kunt gebruiken om puzzels op te lossen. Dit houdt geeft het puzzelen toch weer een nieuw soort diepgang. Eerlijk is eerlijk, het systeem van kleine kerkers met grote puzzles werkt verbazingwekkend goed. Je raakt niet snel de weg kwijt en toch bieden de kerkers de 'tegenstand', zodat het niet te makkelijk wordt. Een groot pluspunt in Tales of Symphonia is het feit dat de game geen Random Encounters bevat. Je wordt dus niet 'ineens' aangevallen door een onzichtbare vijand. Je ziet vijanden lopen en als je ze aanraakt begint het gevecht.
Een van de dungeons in Tales of Symphonia.
Tja, je ontkomt er in RPG's niet aan: het rondlopen en praten. In Tales of Symphonia ben je hier ook veel mee bezig. De dorpjes en steden zijn volgepropt met interessante en minder interessante NPC's (Non Playing Character). Deze hebben allemaal een kort stukje tekst, die jou soms verder helpen in het verhaal. Het lopen door deze dorpjes is een waar genot, maar daar komen we zo meteen tijdens het grafische gedeelte wel op terug. Om van dorpje naar dorpje te komen loop je over een wereldkaart. Ook op deze wereldkaart zie je vijanden gewoon lopen, waardoor je dus niet zomaar wordt aangevallen.
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
Beoordeling
Gameplay |
92 |
Sound |
83 |
Graphics |
94 |
Replay |
85 |
Een top RPG voor de GameCube en een musthave voor fans van het genre!
|
92 |
|
|
|
12:50 [HOT] Flash Filmpje van wat DS spellen
10:56 Meer spellen aangekondigd!
|
Reacties (306) |
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
|
lloyd
op 27-12-2004 om 12:02
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
1000  das veel te veel dat red ik ook nooit volgens mij
|
|
MasterStyle
op 27-12-2004 om 12:19
[Niv: 44 / Exp: 2184]
|
lol als je alle kaarsen aansteekt en daarna nog eens checked red je het wel... Als je een restriction kiest als dat kan dan krijg je ook extra soulfire.
|
|
lloyd
op 27-12-2004 om 18:56
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
ik ga het allemaal nog wel een keer proberen
|
|
lloyd
op 27-12-2004 om 20:14
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
o ik heb abbysion ontmoet
gaat helemaal goedkome dus
|
|
MasterStyle
op 28-12-2004 om 01:42
[Niv: 44 / Exp: 2184]
|
mooi... dan kan je nu de DEvil's Arms gaan zoeken  ...
Eenmaal gevonden naai je Abyssion, hijs btw sterkste baas in game...
En daarna wordt Nebilim ziek sterk als blade
|
|
lloyd
op 28-12-2004 om 20:29
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
haha ok ik heb nu al de abyssion in earth temple en in dat gesodemieter dat je met behulp van die planten omhoog moet komen (kan ff niet op de naam komen  ) maar ik moet de rest nog zoeken
|
|
lloyd
op 29-12-2004 om 19:30
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
wel een flink gedoe om al die dungeons e.d. weer te doorzoeken naar zo'n kissie
|
|
MasterStyle
op 30-12-2004 om 12:21
[Niv: 44 / Exp: 2184]
|
lol niet elke dungeon heeft zon kissie... meestal kom je ze zelf wel tegen... ze zitten btw allemaal in Tethe Alla als goed is. Dacht ik dna.
|
|
lloyd
op 30-12-2004 om 17:07
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
moet maar ff kijken vind t ook wel leuk om ff overal nog es te kijken
|
|
MasterStyle
op 31-12-2004 om 01:50
[Niv: 44 / Exp: 2184]
|
lol ok have fun
|
|
MasterStyle
op 01-01-2005 om 12:54
[Niv: 44 / Exp: 2184]
|
|
|
lloyd
op 01-01-2005 om 14:49
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
en luin is trouwens echt mooi geworden nu het helemaal af is en abbysion was erg sterk ja maar t was wel leuk om tegen hem te vechten oja.. ik heb ook vet coole wapens hahahaahaha een bezem voor raine een honkbal knuppel voor zelos en waaiertjes voor lloyd
Gewijzigd door lloyd op 01-01-2005 om 15:38
|
|
MasterStyle
op 01-01-2005 om 23:18
[Niv: 44 / Exp: 2184]
|
ja whahahahaha maar die wapens zuigen 
Er komen nog veel betere  Die heb jij btw al  .
Maja, zijn wel grappig ja die wapens.
Maja Abyssion is moeilijk he  maar wel style als baas
En luin is idd mooi, kost je wel fucking veel geld maja boeie.
|
|
lloyd
op 02-01-2005 om 14:51
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
hahaha ja dat wel maja geld zat howr dus das niet zo'n probleem en ik vind wel dat die bezem en dat ding voor genis sterk zijn maja
|
|
MasterStyle
op 02-01-2005 om 22:24
[Niv: 44 / Exp: 2184]
|
Lol ja, dat waren bij mij de personagen die het langste die wapens hielden, als het niet nog hebben zelfs  .
Maja Kusanagi en material blade owned die hele paper fan dus tja 
Last Fence owned ook de Baseball Bat... En als je Colloseum wint met iedereen krijg je volgens mij elke keer een wapen die beter is dan de toy weapons...
|
|
lloyd
op 03-01-2005 om 22:26
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
ja dat papieren ding is helemaal nix maar dat geeft allemaal niet howr ik vond de wapens wel ff grappig voor de rest hebben bij mij ook alleen raine en genis die wapens de rest al niet meer
|
|
MasterStyle
op 05-01-2005 om 18:18
[Niv: 44 / Exp: 2184]
|
daarom
Geef mij maar die nog stylere en sterkere wapens
|
|
????
op 15-01-2005 om 11:30
[Niv: 1 / Exp: 49]
|
man zeg kan iemand mij helpen
|
|
????
op 15-01-2005 om 11:31
[Niv: 1 / Exp: 49]
|
bij de wind seal kan k niet door een deur
en dat is zo vervelend
|
|
????
op 15-01-2005 om 11:32
[Niv: 1 / Exp: 49]
|
ik zit vast bij die windmolentjes
moet ge daar een code kragen
bah
reageer plz
|
|
????
op 15-01-2005 om 11:52
[Niv: 1 / Exp: 49]
|
|
|
????
op 15-01-2005 om 12:58
[Niv: 1 / Exp: 49]
|
bah zeg
|
|
lloyd
op 15-01-2005 om 14:47
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
er hangen een aantal borden verspreid door die tempel, die geven aan in welke volgorde de molentjes aangezet moeten worden als je borden allemaal leest en opschrijft en een beetje puzzelt dan moet het lukken om de deur te openen
|
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
|
|
|