Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
17 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Juni 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Review:

Tales of Symphonia


Door Gideon op 07-10-2004 om 11:32

Tales of Symphonia is de eerste RPG van Namco op de Nintendo Gamecube. Ik zeg expres eerste, aangezien we ook nog mogen gaan genieten van Baten Kaitos, maar dat is een ander verhaal.



Laten we beginnen bij het vechtsysteem, een belangrijk aspect in een RPG. In Tales of Symphonia is dit systeem realtime. Dit houdt in dat jij als speler zelf vecht en dat je dus niet hoeft te wachten op je beurt, zoals in vele andere RPG's. Je start een gevecht met vier karakters uit je groep. Één van deze karakters bestuur jij. Dit hoeft dus niet persé Lloyd te zijn, aangezien je ook iemand anders kunt kiezen. Tijdens het vechten sta jij op een lijn met je tegenstander (net als in 2D vechtspellen). Je kunt dus alleen springen, naar voren en naar achteren. Met een druk op de R-knop schakel je over naar een andere tegenstander. Met de A-knop val je aan en met de B-knop en de C-stick doe je speciale aanvallen. Ook dit gaat net als in een vechtspel, wat betekend dat als je op A drukt en naar voren inhoudt, je een andere aanval doet dan dat als je bijv. A indrukt en naar boven inhoudt. Naarmate je meer aanvallen leert kun je ook meer aanvallen instellen onder verschillende knoppen. Het klinkt misschien allemaal wat ingewikkeld, maar als je het eenmaal in de vingers hebt speelt het heerlijk.

Vechten zonder magie.
Vechten zonder magie.


Het voordeel is dat je zelf meer bezig bent tijdens gevechten, dat tactiek toch aanwezig blijft en dat de gevechten niet te lang duren. Regelmatig ben je na een seconde of 10/15 al weer klaar met vechten en kun je door met de game. Het vechtsysteem zit dus gewoon erg goed in elkaar en speelt lekker weg. Met alleen buttonsmashen (het drukken op alleen de A-knop) komt je er niet, aangezien je ook regelmatig moet blokken. De AI van je medespelers is zeer goed. Dit komt ook, omdat je zelf instelt hoe zij vechten. Je stelt in waar ze lopen, welke aanvallen ze doen en op wie. Dit klinkt heel ingewikkeld, maar met een paar klikken op de knop heb je zo een mooie strategie opgesteld. Deze strategie kun je onder het spelen gewoon veranderen, iets wat je vast wel een paar keer zult doen, omdat elke vijand een andere tactiek vereist. Ode aan Namco voor dit verfrissende, nieuwe vechtsysteem.

Vechten met magie!
Vechten met magie!


Naast het vechten moet je ook de nodige kerkers doorkruisen. Deze kerkers bestaan vaak uit één of twee grote puzzels. De eerste kerkers zul je dus al gauw doorzijn, maar naarmate je verder komt in de game wordt het niveau langzaam aan steeds hoger. Op het eind zitten er zelfs een aantal hersenkrakers in. Het is leuk dat je in kerkers telkens een speciaal soort magie kunt gebruiken om puzzels op te lossen. Dit houdt geeft het puzzelen toch weer een nieuw soort diepgang. Eerlijk is eerlijk, het systeem van kleine kerkers met grote puzzles werkt verbazingwekkend goed. Je raakt niet snel de weg kwijt en toch bieden de kerkers de 'tegenstand', zodat het niet te makkelijk wordt. Een groot pluspunt in Tales of Symphonia is het feit dat de game geen Random Encounters bevat. Je wordt dus niet 'ineens' aangevallen door een onzichtbare vijand. Je ziet vijanden lopen en als je ze aanraakt begint het gevecht.

Een van de dungeons in Tales of Symphonia.
Een van de dungeons in Tales of Symphonia.


Tja, je ontkomt er in RPG's niet aan: het rondlopen en praten. In Tales of Symphonia ben je hier ook veel mee bezig. De dorpjes en steden zijn volgepropt met interessante en minder interessante NPC's (Non Playing Character). Deze hebben allemaal een kort stukje tekst, die jou soms verder helpen in het verhaal. Het lopen door deze dorpjes is een waar genot, maar daar komen we zo meteen tijdens het grafische gedeelte wel op terug. Om van dorpje naar dorpje te komen loop je over een wereldkaart. Ook op deze wereldkaart zie je vijanden gewoon lopen, waardoor je dus niet zomaar wordt aangevallen.
Pagina: 1 | 2 | 3 | 4
Beoordeling
Gameplay   92
Sound   83
Graphics   94
Replay   85

Een top RPG voor de GameCube en een musthave voor fans van het genre!
92


12:50  [HOT] Flash Filmpje van wat DS spellen
10:56  Meer spellen aangekondigd!
 Reacties (306)
 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13
skate_for_life op 26-11-2004 om 23:25 [Niv: 3 / Exp: 135]
die boot is er niet in izoolt ofzo
hoe komtie daar dan

lloyd op 26-11-2004 om 23:31 [Niv: 68 / Exp: 3397]
mijn top combo is 50 en ik geloof dat dat tegen blackskull battle 1 was, dat gedoe met die boot in izoold is een heel gedoe ik ben wel 30 keer heen en weer gelopen over die wereld kaart maar je moet tegen IEDEREEN in izoold praten dan is er iemand die je een brief geeft voor iemand in palmacosta en dan kan je met de boot van die max naar palmacosta

ps: wat is jouw topcombo en in welk level zit je?

MasterStyle op 27-11-2004 om 01:16 [Niv: 44 / Exp: 2184]
lol ik probeerde eerst een combo met unison attack te doen, dus eerst dikke combo van tevoren, dan unison en er dan nog een combo achteraan... maar dat ding stopte met tellen na de unison dus verder dan 35 ofzo kwam het toen niet. .

Btw... Unison Compound Skills owned hard

skate_for_life op 27-11-2004 om 10:44 [Niv: 3 / Exp: 135]
mijn combo is nog maar iets van 28 dagt ik
ik heb er eigen=lijik nog niet o veel op gelet

bedoel je met levels de levels van mijn party of niet¿?

lloyd op 27-11-2004 om 14:28 [Niv: 68 / Exp: 3397]
ja tuluk

skate_for_life op 27-11-2004 om 15:30 [Niv: 3 / Exp: 135]
ik heb met idereen gpraat en
er komt maar geen boot

skate_for_life op 27-11-2004 om 18:33 [Niv: 3 / Exp: 135]
dan zegtiue van dat max nog wel even weg is
en dat ik moet w8en

lloyd op 27-11-2004 om 20:31 [Niv: 68 / Exp: 3397]
tis niet heel lang geleden dat ik het heb gedaan maar het is een heel gedoe om die boot te krijgen maar een moet ergens een meisje zijn met een brief voor iemand in palmacosta en die regelt dan die boot voor (de boot van max) en max zal je dan naar palmacosta brengen

Gideon op 27-11-2004 om 20:57 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Mmmmm, ik heb gehoord dat het wel eens gebeurt dat je het anders doet. Dan gaat de boot dus zonder jouw weg Je zult dan gewoon boven langs moetenl lopen, maar dit kost wel heel veel tijd en de monsters zijn daar waarschijnlijk te sterk voor je Succes

MasterStyle op 28-11-2004 om 12:19 [Niv: 44 / Exp: 2184]
lol heb ik geen last van gehad... Het enige dat ik weet is dat je met dat meisje moet pratne in een huis en die vertrekt dat uit da huis naar de haven... Daar kan je dan de boot regelen... Is die boot daar dan niet, dan is dat zwaar klote .

lloyd op 28-11-2004 om 12:37 [Niv: 68 / Exp: 3397]
haha ik kon ook gewoon praten met haar ja

skate_for_life op 28-11-2004 om 14:58 [Niv: 3 / Exp: 135]
komt het mischien omdat ik in part 3(ben nu in part 4) nooit in izoold ben gweest

mare waar moet je dan langs lopen
want als ik bij hasion peak kom
dan heb ik een road pass nodig en kan je er tog nog steeds niet langs¿?

Gideon op 28-11-2004 om 15:32 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Probeer ff op www.gamefaqs.com uit te zoeken hoe je verder moet. Jij bent zeer waarschijnlijk de alternatieve route gegaan.

skate_for_life op 28-11-2004 om 18:40 [Niv: 3 / Exp: 135]
aha en jij weet mischien niet hoe je daar bij verder gaat of wel ¿

skate_for_life op 28-11-2004 om 18:40 [Niv: 3 / Exp: 135]
aha en jij weet mischien niet hoe je daar bij verder gaat of wel ¿

Gideon op 28-11-2004 om 18:57 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Nee, ik heb gewoon de gewone route gevolgd
Je mist niets ofzo, je doet het alleen in een iets andere volgorde. Het gaat alleen om het begin van de game. Je kunt ook overwegen een iets oudere save te pakken, zodat je weer verder gaat voordat je dat stadje ingaat. Vanaf daar ga je dan gewoon wel met de boot

lloyd op 28-11-2004 om 19:13 [Niv: 68 / Exp: 3397]
haha o das heel lastig dat je dat nu helemaal anders gaat doen want ik kan je dan in ieder geval niet helpen

skate_for_life op 28-11-2004 om 21:59 [Niv: 3 / Exp: 135]
kut zooi

denken jullie dat ik over nieuw beginnen het beste is of gwn verder gaan
want ik ben in part 4 nu en in part 3 ben ik nog nooit in izoold geweest

MasterStyle op 28-11-2004 om 22:20 [Niv: 44 / Exp: 2184]
Als je niet in Izoold bent geweest maakt da echt niet uit... Je zei dat je bij de Peak bent geweest, dan kan je gewoon verder gaan naar onder andere Thoda Geyser via de bootjes. Ga op zoek naar de Palmacosta ranch en binnen een straal van een halve minuut lopen is de haven met de bootjes naar de Geyser.

Daarna ga je gewoon verder met het verhaal en krijg je vanzelf een keer de road pass. Opnieuw beginnen is een beetje onzin aangezien je gewoon verder kan gaan als je de goede dingen maar vind. En dat is eigenlijk niet zo moeilijk want het lukte mij ook zonder gamefaqs .

Gewijzigd door MasterStyle op 28-11-2004 om 22:21

skate_for_life op 28-11-2004 om 22:57 [Niv: 3 / Exp: 135]
maar palmacosta ligt tog aan een eiland

of kun jij mij mischien egt precies vertellen waar palmacoasta ligt?
want ik weet het egt niet meer
ik ben nu trouwens net klaar met die tempel waar je die wind seal krijgt

skate_for_life op 28-11-2004 om 23:12 [Niv: 3 / Exp: 135]
die heb ik ook al

MasterStyle op 29-11-2004 om 10:51 [Niv: 44 / Exp: 2184]
als je de wind seal hebt gehad dan lig je een beetje voor want je behoort eerst de water seal te halen. En ik denk dat ik weet waarom jij niet eens bij Palmacosta kan komen, je bent via de andere route gegaan (die hele omweg) en nu heb je pass nodig om naar de GOEDE kant te komen... Maar goed, normaal heb je dus de pass nodig om maar de kant te komen waar jij nu bent...

Dus of die boot is er gewoon in Izoold of jij hebt een probleem...

skate_for_life op 29-11-2004 om 12:02 [Niv: 3 / Exp: 135]
is dan het probleem dat ik over niew moet beginnen of een moeilijkere weg moet neme

lloyd op 29-11-2004 om 12:35 [Niv: 68 / Exp: 3397]
ik heb ook eerst de wind seal en daarna de waterseal gedaan

lloyd op 29-11-2004 om 12:36 [Niv: 68 / Exp: 3397]
dus op zich maakt de volgorde niet uit en zou je gewoon verder moeten kunnen hoor want bij mij was er ook niets aan de hand

 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Tales of Symphonia
Type:
Game
Releasedatum:
19-11-2004
Ontwikkelaar:
Namco
Uitgever:
Nintendo
Media:







Meer media