Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Augustus 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Augustus 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
31 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
30 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
29 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
28 Juli 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
27 Juli 2025 
(0) 
26 Juli 2025 
(1) 
(8) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
23 Juli 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
21 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
20 Juli 2025 
(1) 
(2) 
19 Juli 2025 
(5) 
(0) 
18 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(2) 
16 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
15 Juli 2025 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
14 Juli 2025 
(6) 
(1) 
(1) 
(0) 
12 Juli 2025 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
11 Juli 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
10 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
08 Juli 2025 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Review:

Tales of Symphonia


Door Gideon op 07-10-2004 om 11:32

Tales of Symphonia is de eerste RPG van Namco op de Nintendo Gamecube. Ik zeg expres eerste, aangezien we ook nog mogen gaan genieten van Baten Kaitos, maar dat is een ander verhaal.



Laten we beginnen bij het vechtsysteem, een belangrijk aspect in een RPG. In Tales of Symphonia is dit systeem realtime. Dit houdt in dat jij als speler zelf vecht en dat je dus niet hoeft te wachten op je beurt, zoals in vele andere RPG's. Je start een gevecht met vier karakters uit je groep. Één van deze karakters bestuur jij. Dit hoeft dus niet persé Lloyd te zijn, aangezien je ook iemand anders kunt kiezen. Tijdens het vechten sta jij op een lijn met je tegenstander (net als in 2D vechtspellen). Je kunt dus alleen springen, naar voren en naar achteren. Met een druk op de R-knop schakel je over naar een andere tegenstander. Met de A-knop val je aan en met de B-knop en de C-stick doe je speciale aanvallen. Ook dit gaat net als in een vechtspel, wat betekend dat als je op A drukt en naar voren inhoudt, je een andere aanval doet dan dat als je bijv. A indrukt en naar boven inhoudt. Naarmate je meer aanvallen leert kun je ook meer aanvallen instellen onder verschillende knoppen. Het klinkt misschien allemaal wat ingewikkeld, maar als je het eenmaal in de vingers hebt speelt het heerlijk.

Vechten zonder magie.
Vechten zonder magie.


Het voordeel is dat je zelf meer bezig bent tijdens gevechten, dat tactiek toch aanwezig blijft en dat de gevechten niet te lang duren. Regelmatig ben je na een seconde of 10/15 al weer klaar met vechten en kun je door met de game. Het vechtsysteem zit dus gewoon erg goed in elkaar en speelt lekker weg. Met alleen buttonsmashen (het drukken op alleen de A-knop) komt je er niet, aangezien je ook regelmatig moet blokken. De AI van je medespelers is zeer goed. Dit komt ook, omdat je zelf instelt hoe zij vechten. Je stelt in waar ze lopen, welke aanvallen ze doen en op wie. Dit klinkt heel ingewikkeld, maar met een paar klikken op de knop heb je zo een mooie strategie opgesteld. Deze strategie kun je onder het spelen gewoon veranderen, iets wat je vast wel een paar keer zult doen, omdat elke vijand een andere tactiek vereist. Ode aan Namco voor dit verfrissende, nieuwe vechtsysteem.

Vechten met magie!
Vechten met magie!


Naast het vechten moet je ook de nodige kerkers doorkruisen. Deze kerkers bestaan vaak uit één of twee grote puzzels. De eerste kerkers zul je dus al gauw doorzijn, maar naarmate je verder komt in de game wordt het niveau langzaam aan steeds hoger. Op het eind zitten er zelfs een aantal hersenkrakers in. Het is leuk dat je in kerkers telkens een speciaal soort magie kunt gebruiken om puzzels op te lossen. Dit houdt geeft het puzzelen toch weer een nieuw soort diepgang. Eerlijk is eerlijk, het systeem van kleine kerkers met grote puzzles werkt verbazingwekkend goed. Je raakt niet snel de weg kwijt en toch bieden de kerkers de 'tegenstand', zodat het niet te makkelijk wordt. Een groot pluspunt in Tales of Symphonia is het feit dat de game geen Random Encounters bevat. Je wordt dus niet 'ineens' aangevallen door een onzichtbare vijand. Je ziet vijanden lopen en als je ze aanraakt begint het gevecht.

Een van de dungeons in Tales of Symphonia.
Een van de dungeons in Tales of Symphonia.


Tja, je ontkomt er in RPG's niet aan: het rondlopen en praten. In Tales of Symphonia ben je hier ook veel mee bezig. De dorpjes en steden zijn volgepropt met interessante en minder interessante NPC's (Non Playing Character). Deze hebben allemaal een kort stukje tekst, die jou soms verder helpen in het verhaal. Het lopen door deze dorpjes is een waar genot, maar daar komen we zo meteen tijdens het grafische gedeelte wel op terug. Om van dorpje naar dorpje te komen loop je over een wereldkaart. Ook op deze wereldkaart zie je vijanden gewoon lopen, waardoor je dus niet zomaar wordt aangevallen.
Pagina: 1 | 2 | 3 | 4
Beoordeling
Gameplay   92
Sound   83
Graphics   94
Replay   85

Een top RPG voor de GameCube en een musthave voor fans van het genre!
92


12:50  [HOT] Flash Filmpje van wat DS spellen
10:56  Meer spellen aangekondigd!
 Reacties (306)
 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13
MasterStyle op 13-12-2004 om 23:16 [Niv: 44 / Exp: 2184]
als je pact met origin hebt zit je vrijwel op het einde ja.... nog wat side queste en stukje main quests

En die side quests zijn wel kut soms dus be prepared (zoals dat boek met soulfire waar ik het over had...)

Ultieme zwaard... bedoel je Kusanagi Blade? Dat is qua kracht wel eht sterkst maar absoluut is Nebilim beter VEEL beter...

lloyd op 14-12-2004 om 11:39 [Niv: 68 / Exp: 3397]
o ok
maarrre....
mijn top combo is nu 127 vet gaaf is dat allemaal dankzij prismstars

MasterStyle op 14-12-2004 om 15:08 [Niv: 44 / Exp: 2184]
lol, die aanval hek nog nooit gedaan... Maar hoe haal je 127... zijn die monsters dan niet allang dood ofzo

lloyd op 14-12-2004 om 15:50 [Niv: 68 / Exp: 3397]
nee vlak voor ie dood is dan ga ik pas die unison attack inzetten die maakt ie zowieso af en als je zorgt dat je daarvoor alvast een hoge combo met gewone aanvallen hebt dan schiet het wel op

lloyd op 14-12-2004 om 17:34 [Niv: 68 / Exp: 3397]
aaaa hoe kan dat nou ik heb dat hele gesodemieter met die soulfire niet gedaan en heb t spel uitgespeeld (na 59.19 uur) hoe kan dat nou .... ik heb nog niet gezien dat luin weer was opgebouwd en toch ben ik er vaak geweest en heb veel (heel veel) geld gestord ik snap t neit hoe kan jij dat dan wel gedaan hebben?

Gewijzigd door lloyd op 14-12-2004 om 17:45

MasterStyle op 14-12-2004 om 22:33 [Niv: 44 / Exp: 2184]
lol soulfire is side quest, luin is side quest.
Allemaal side questen... Je moet echt GOED zoeken naar sommige waaronder beste wapens voor iedereen, soulfire boek, enz enz... Ik heb ff gekeken in een walkthrough of ik ze allemala had want je moet ze echt goed zoeken wil je de start van een side quest vinden...

BTW, Luin kost zwaar veel geld... Ik denk zo'n 300.000 Gald in totaal. En als je al heel veel hebt gestort moet je toch iets van verbetering zien daar...

Gideon op 15-12-2004 om 12:22 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Nou, zo te zien hebben jullie beide de main story uitgespeeld. Nog steeds een met de review?

Gideon op 15-12-2004 om 15:18 [Niv: 163 / Exp: 8165]
@Loyd: op het forum vraagt iemand hoe je aan die combo van 125 haald. Zou je daar ff willen antwoorden?

MasterStyle op 15-12-2004 om 15:40 [Niv: 44 / Exp: 2184]
lol. mij lijkt het gewoon mazzel hebben
Als je elke keer bijvoorbeeld een Raining Tiger Blade doet en net daarna slaat iemand anders de enemie dan kan jij doorgaan met nog een raining tiger blade... Dit doe je lekker lang en als je lekker hoge combo hebt doe je een dikke unison attack met Prism Stars erachteraan ook nog...
Denk dat je zo wel hoog kan komen... denk dat LLoyd het ook zo gedaan heeft.

Maja, ik heb de main story al even uitgespeeld ja, ik vind het einde nog steeds een beetje kut, vooral omdat het te kort is voor een avontuur dat zo lang is...

lloyd op 15-12-2004 om 19:44 [Niv: 68 / Exp: 3397]
ik ben inderdaad zo aan die hoge combo gekomen er stonden er wel 2 op manuel om zo samen te kunnen werken met een vriend want dat werkt erg goed over die sidequests ik heb inderdaad wel een hoop verbetering gezien maar nog geen eindresultaat ik heb nog niets gezien van iets met soulfire maar ik vond het einde wel mooi hoor ik vond het alleen jammer dat ze niet iedereen nog ff lieten zien maar alleen lloyd colette en martel maar voor de rest was het een mooi einde

Gewijzigd door lloyd op 15-12-2004 om 21:24

lloyd op 15-12-2004 om 19:44 [Niv: 68 / Exp: 3397]
Oja en natuurlijk, ik ben het nog steeds helemaal eens met je review het is een erg goed spel

MasterStyle op 16-12-2004 om 14:41 [Niv: 44 / Exp: 2184]
mooi filmpje, dat is zeker, maar ik vond het te kort.

En ja, met 2 op manual kan je makkelijker lang doorgaan dan 1 ja... Handig

lloyd op 16-12-2004 om 15:24 [Niv: 68 / Exp: 3397]
jaja ben wel slim...
en toch vind ik het jammer dat ik t nu heb uitgespeeld want het was echt een gaaf spel

Gewijzigd door lloyd op 16-12-2004 om 15:28

lloyd op 16-12-2004 om 19:14 [Niv: 68 / Exp: 3397]
maarre...
waar begin je die sidequest van soulfire? vertel dat es

MasterStyle op 16-12-2004 om 21:52 [Niv: 44 / Exp: 2184]
in de bieb van Sybak.
En ik vond het ook jammer ja..
Maar goed, ik heb die soulfire shit ook niet gehaald, ben gestopt in de dungeon want werd te irritant .

lloyd op 16-12-2004 om 22:04 [Niv: 68 / Exp: 3397]
nou ik ga het toch proberen bedankt

lloyd op 16-12-2004 om 22:19 [Niv: 68 / Exp: 3397]
hmmm.. of ik ben te laat of ik doe iets fout (of jij hebt t fout gezegd ) want er gebeurd neits

MasterStyle op 16-12-2004 om 22:35 [Niv: 44 / Exp: 2184]
lol. het kan pas net voor het einde van de game als je mithos op dat platform hebt gezien en je naar hem kan warpen... Dit doe je niet en je gaat back naar de bieb daar... Daar staat ergens een vaag boek en da check je ff. Dan begint het.

lloyd op 16-12-2004 om 22:37 [Niv: 68 / Exp: 3397]
in Meltokio in die bieb in het paleis valt er een boek uit de kast maar daar kan ik niet mee doen

MasterStyle op 17-12-2004 om 15:55 [Niv: 44 / Exp: 2184]
nee in sybak zei ik toch
de Sybak Resource Building

Benga op 17-12-2004 om 18:14 [Niv: 0 / Exp: 2]
Weet iemand hoe lang het duurt voordat Nebilim een beetje een cool zwaard wordt? En moet je hem ge-equiped hebben om de parameters te verhogen?

lloyd op 17-12-2004 om 19:47 [Niv: 68 / Exp: 3397]
? huh? ik weet zo gauw niet wat je bedoelt met Nemblim en met de parameters... maar dat ligt vast aan mij
en @ MasterStyle, ik zal dan nog maar een keertje gaan kijken thanks alvast

lloyd op 18-12-2004 om 12:29 [Niv: 68 / Exp: 3397]
nou t lukt echt niet t zal al wel te laat zijn

MasterStyle op 18-12-2004 om 12:57 [Niv: 44 / Exp: 2184]
het is nooit te laat... eerder te vroeg. Het kan pas als je party weer compleet is in Derris Kharlan... Ik ging erheen toen ik 1 stap van de eindbaas was verwijderd... In zo'n boekenkast ligt op de onderste plank een vaag boek, dat moet je examinen.

En @Benga, ze worden goed als je Abyssion hebt verslagen. Dan worden hun krachten vrijgegeven. En de stats blijven altijd SLASH: 0 en THRUST: 0.... maar ze doen dan toch mega veel damage aangezien je voor elke kill die je maakt 1 extra attack point krijgt ofzo.
Mijn Rising Falcon doet op de eindbaas zo'n 4500 damage met Nebilim en normale slagen liggen zo rond de 800 . Maja ik heb wel eens van mensen gehoord die er 10.000 damage mee deden.

Gewijzigd door MasterStyle op 18-12-2004 om 12:58

lloyd op 18-12-2004 om 22:09 [Niv: 68 / Exp: 3397]
bijna gelukt hij wil alleen het boek niet pakken omdat het gevaarlijk is en ik weet niet hoe ik meot zorgen dat hij het wel gaat pakken maar ik ga wel ff proberen komt vast wel goed

Gewijzigd door lloyd op 18-12-2004 om 22:35

 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Tales of Symphonia
Type:
Game
Releasedatum:
19-11-2004
Ontwikkelaar:
Namco
Uitgever:
Nintendo
Media:







Meer media