Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
17 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Juni 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Review:

Tales of Symphonia


Door Gideon op 07-10-2004 om 11:32

Tales of Symphonia is de eerste RPG van Namco op de Nintendo Gamecube. Ik zeg expres eerste, aangezien we ook nog mogen gaan genieten van Baten Kaitos, maar dat is een ander verhaal.



Laten we beginnen bij het vechtsysteem, een belangrijk aspect in een RPG. In Tales of Symphonia is dit systeem realtime. Dit houdt in dat jij als speler zelf vecht en dat je dus niet hoeft te wachten op je beurt, zoals in vele andere RPG's. Je start een gevecht met vier karakters uit je groep. Één van deze karakters bestuur jij. Dit hoeft dus niet persé Lloyd te zijn, aangezien je ook iemand anders kunt kiezen. Tijdens het vechten sta jij op een lijn met je tegenstander (net als in 2D vechtspellen). Je kunt dus alleen springen, naar voren en naar achteren. Met een druk op de R-knop schakel je over naar een andere tegenstander. Met de A-knop val je aan en met de B-knop en de C-stick doe je speciale aanvallen. Ook dit gaat net als in een vechtspel, wat betekend dat als je op A drukt en naar voren inhoudt, je een andere aanval doet dan dat als je bijv. A indrukt en naar boven inhoudt. Naarmate je meer aanvallen leert kun je ook meer aanvallen instellen onder verschillende knoppen. Het klinkt misschien allemaal wat ingewikkeld, maar als je het eenmaal in de vingers hebt speelt het heerlijk.

Vechten zonder magie.
Vechten zonder magie.


Het voordeel is dat je zelf meer bezig bent tijdens gevechten, dat tactiek toch aanwezig blijft en dat de gevechten niet te lang duren. Regelmatig ben je na een seconde of 10/15 al weer klaar met vechten en kun je door met de game. Het vechtsysteem zit dus gewoon erg goed in elkaar en speelt lekker weg. Met alleen buttonsmashen (het drukken op alleen de A-knop) komt je er niet, aangezien je ook regelmatig moet blokken. De AI van je medespelers is zeer goed. Dit komt ook, omdat je zelf instelt hoe zij vechten. Je stelt in waar ze lopen, welke aanvallen ze doen en op wie. Dit klinkt heel ingewikkeld, maar met een paar klikken op de knop heb je zo een mooie strategie opgesteld. Deze strategie kun je onder het spelen gewoon veranderen, iets wat je vast wel een paar keer zult doen, omdat elke vijand een andere tactiek vereist. Ode aan Namco voor dit verfrissende, nieuwe vechtsysteem.

Vechten met magie!
Vechten met magie!


Naast het vechten moet je ook de nodige kerkers doorkruisen. Deze kerkers bestaan vaak uit één of twee grote puzzels. De eerste kerkers zul je dus al gauw doorzijn, maar naarmate je verder komt in de game wordt het niveau langzaam aan steeds hoger. Op het eind zitten er zelfs een aantal hersenkrakers in. Het is leuk dat je in kerkers telkens een speciaal soort magie kunt gebruiken om puzzels op te lossen. Dit houdt geeft het puzzelen toch weer een nieuw soort diepgang. Eerlijk is eerlijk, het systeem van kleine kerkers met grote puzzles werkt verbazingwekkend goed. Je raakt niet snel de weg kwijt en toch bieden de kerkers de 'tegenstand', zodat het niet te makkelijk wordt. Een groot pluspunt in Tales of Symphonia is het feit dat de game geen Random Encounters bevat. Je wordt dus niet 'ineens' aangevallen door een onzichtbare vijand. Je ziet vijanden lopen en als je ze aanraakt begint het gevecht.

Een van de dungeons in Tales of Symphonia.
Een van de dungeons in Tales of Symphonia.


Tja, je ontkomt er in RPG's niet aan: het rondlopen en praten. In Tales of Symphonia ben je hier ook veel mee bezig. De dorpjes en steden zijn volgepropt met interessante en minder interessante NPC's (Non Playing Character). Deze hebben allemaal een kort stukje tekst, die jou soms verder helpen in het verhaal. Het lopen door deze dorpjes is een waar genot, maar daar komen we zo meteen tijdens het grafische gedeelte wel op terug. Om van dorpje naar dorpje te komen loop je over een wereldkaart. Ook op deze wereldkaart zie je vijanden gewoon lopen, waardoor je dus niet zomaar wordt aangevallen.
Pagina: 1 | 2 | 3 | 4
Beoordeling
Gameplay   92
Sound   83
Graphics   94
Replay   85

Een top RPG voor de GameCube en een musthave voor fans van het genre!
92


12:50  [HOT] Flash Filmpje van wat DS spellen
10:56  Meer spellen aangekondigd!
 Reacties (306)
 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13
???? op 15-01-2005 om 20:27 [Niv: 1 / Exp: 49]
kun je niet gewoon de code zegguh
want ik heb alle borden al gelezn maar het lukt niet
iets met een bleu prinsess
ofzo

???? op 15-01-2005 om 21:48 [Niv: 1 / Exp: 49]
allowa?

Mohamed op 15-01-2005 om 21:54 [Niv: 2 / Exp: 98]
1 rood
2 geel
3 groen
4 wit
5 blauw

zo goed

???? op 16-01-2005 om 11:26 [Niv: 1 / Exp: 49]
thnx man

???? op 16-01-2005 om 12:44 [Niv: 1 / Exp: 49]

Mohamed op 16-01-2005 om 20:42 [Niv: 2 / Exp: 98]
no prob
always at your service

???? op 17-01-2005 om 19:12 [Niv: 1 / Exp: 49]
cool
man wat is die chonsen van die andere tata'hala een homo zeg

lloyd op 17-01-2005 om 20:41 [Niv: 68 / Exp: 3397]
hahaha hij's juist vet cool howr

Gideon op 17-01-2005 om 22:43 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Zelos heet ie en hij is cool

lloyd op 18-01-2005 om 10:10 [Niv: 68 / Exp: 3397]
ja hij is vet grappig hoor hij heeft allemaal van die dingetjes die het spel juist grappig maken
Zelos is cool

???? op 22-01-2005 om 19:35 [Niv: 1 / Exp: 49]
ja dat wel maar hij is wel homo

???? op 22-01-2005 om 19:36 [Niv: 1 / Exp: 49]
ik vond die kratos wel fet

???? op 22-01-2005 om 19:36 [Niv: 1 / Exp: 49]
maar hij wort toch wel goed toch?
ik vond ' m wel fet

???? op 22-01-2005 om 19:38 [Niv: 1 / Exp: 49]

???? op 22-01-2005 om 20:00 [Niv: 1 / Exp: 49]
dark tempel wat moet je met die zwarte mannetjes doen

???? op 22-01-2005 om 22:46 [Niv: 1 / Exp: 49]
nevr mind ik ben al bij disc 2 }>

lloyd op 23-01-2005 om 10:45 [Niv: 68 / Exp: 3397]
je kan zelf kiezen of kratos goed of "slecht" wordt
Je kan uiteindelijk (soort van) kiezen of je zelos of Kratos in je team wilt houden

Gast (83.84.200.xxx) op 31-01-2005 om 20:49
hoiu 8)

skate_for_life op 05-02-2005 om 13:27 [Niv: 3 / Exp: 135]
ik vin dah meske meej die bijl wel fet

Gast (213.84.207.xxx) op 08-02-2005 om 18:38
ow k heb het al uitgespeeld en k heb het met zelos
en k heb niet gemeerkt dat je eruit kon kiezuh
maar k vind het egt een mastergame
ook lekker lang *D

Gast (217.166.59.xxx) op 09-03-2005 om 14:54
hoi ik ben dol op deze game :D

Gast (217.166.59.xxx) op 09-03-2005 om 14:55
hoe vinden jullie um? :?

Gast (217.166.59.xxx) op 09-03-2005 om 14:55
EEEEEEEEECCCCCCHT SCHIIIITEERENDDDD _O_

Gast (217.166.59.xxx) op 09-03-2005 om 14:57
ken mensen die het een kut game vinde |( :r

Gast (82.172.32.xxx) op 16-03-2005 om 20:22
waar is de water seal

 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Tales of Symphonia
Type:
Game
Releasedatum:
19-11-2004
Ontwikkelaar:
Namco
Uitgever:
Nintendo
Media:







Meer media