Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
17 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Juni 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Review:

Tales of Symphonia


Door Gideon op 07-10-2004 om 11:32

Tales of Symphonia is de eerste RPG van Namco op de Nintendo Gamecube. Ik zeg expres eerste, aangezien we ook nog mogen gaan genieten van Baten Kaitos, maar dat is een ander verhaal.



Laten we beginnen bij het vechtsysteem, een belangrijk aspect in een RPG. In Tales of Symphonia is dit systeem realtime. Dit houdt in dat jij als speler zelf vecht en dat je dus niet hoeft te wachten op je beurt, zoals in vele andere RPG's. Je start een gevecht met vier karakters uit je groep. Één van deze karakters bestuur jij. Dit hoeft dus niet persé Lloyd te zijn, aangezien je ook iemand anders kunt kiezen. Tijdens het vechten sta jij op een lijn met je tegenstander (net als in 2D vechtspellen). Je kunt dus alleen springen, naar voren en naar achteren. Met een druk op de R-knop schakel je over naar een andere tegenstander. Met de A-knop val je aan en met de B-knop en de C-stick doe je speciale aanvallen. Ook dit gaat net als in een vechtspel, wat betekend dat als je op A drukt en naar voren inhoudt, je een andere aanval doet dan dat als je bijv. A indrukt en naar boven inhoudt. Naarmate je meer aanvallen leert kun je ook meer aanvallen instellen onder verschillende knoppen. Het klinkt misschien allemaal wat ingewikkeld, maar als je het eenmaal in de vingers hebt speelt het heerlijk.

Vechten zonder magie.
Vechten zonder magie.


Het voordeel is dat je zelf meer bezig bent tijdens gevechten, dat tactiek toch aanwezig blijft en dat de gevechten niet te lang duren. Regelmatig ben je na een seconde of 10/15 al weer klaar met vechten en kun je door met de game. Het vechtsysteem zit dus gewoon erg goed in elkaar en speelt lekker weg. Met alleen buttonsmashen (het drukken op alleen de A-knop) komt je er niet, aangezien je ook regelmatig moet blokken. De AI van je medespelers is zeer goed. Dit komt ook, omdat je zelf instelt hoe zij vechten. Je stelt in waar ze lopen, welke aanvallen ze doen en op wie. Dit klinkt heel ingewikkeld, maar met een paar klikken op de knop heb je zo een mooie strategie opgesteld. Deze strategie kun je onder het spelen gewoon veranderen, iets wat je vast wel een paar keer zult doen, omdat elke vijand een andere tactiek vereist. Ode aan Namco voor dit verfrissende, nieuwe vechtsysteem.

Vechten met magie!
Vechten met magie!


Naast het vechten moet je ook de nodige kerkers doorkruisen. Deze kerkers bestaan vaak uit één of twee grote puzzels. De eerste kerkers zul je dus al gauw doorzijn, maar naarmate je verder komt in de game wordt het niveau langzaam aan steeds hoger. Op het eind zitten er zelfs een aantal hersenkrakers in. Het is leuk dat je in kerkers telkens een speciaal soort magie kunt gebruiken om puzzels op te lossen. Dit houdt geeft het puzzelen toch weer een nieuw soort diepgang. Eerlijk is eerlijk, het systeem van kleine kerkers met grote puzzles werkt verbazingwekkend goed. Je raakt niet snel de weg kwijt en toch bieden de kerkers de 'tegenstand', zodat het niet te makkelijk wordt. Een groot pluspunt in Tales of Symphonia is het feit dat de game geen Random Encounters bevat. Je wordt dus niet 'ineens' aangevallen door een onzichtbare vijand. Je ziet vijanden lopen en als je ze aanraakt begint het gevecht.

Een van de dungeons in Tales of Symphonia.
Een van de dungeons in Tales of Symphonia.


Tja, je ontkomt er in RPG's niet aan: het rondlopen en praten. In Tales of Symphonia ben je hier ook veel mee bezig. De dorpjes en steden zijn volgepropt met interessante en minder interessante NPC's (Non Playing Character). Deze hebben allemaal een kort stukje tekst, die jou soms verder helpen in het verhaal. Het lopen door deze dorpjes is een waar genot, maar daar komen we zo meteen tijdens het grafische gedeelte wel op terug. Om van dorpje naar dorpje te komen loop je over een wereldkaart. Ook op deze wereldkaart zie je vijanden gewoon lopen, waardoor je dus niet zomaar wordt aangevallen.
Pagina: 1 | 2 | 3 | 4
Beoordeling
Gameplay   92
Sound   83
Graphics   94
Replay   85

Een top RPG voor de GameCube en een musthave voor fans van het genre!
92


12:50  [HOT] Flash Filmpje van wat DS spellen
10:56  Meer spellen aangekondigd!
 Reacties (306)
 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13
Gideon op 20-11-2004 om 20:12 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Nogmaals, op het forum is een topic aangemaakt over de game. Hierin wordt al gepraat over het spel. Zit je vast of wil je iets kwijt over Tales of Symphonia, reageer daar dan gerust. Je hoeft je er niet speciaal voor aan te melden o.i.d. Gewoon rechtboven in beeld ff op 'forum' klikken en je bent er

lloyd op 20-11-2004 om 21:21 [Niv: 68 / Exp: 3397]
ok

lloyd op 22-11-2004 om 14:06 [Niv: 68 / Exp: 3397]
zijn de summons (die van wind in dit geval) weg als je verder gaat met het verhaal omdat je ze nog niet kunt verslaan? dat als je dan later terug komt dat je ze al niet meer kunt krijgen

skate_for_life op 22-11-2004 om 17:04 [Niv: 3 / Exp: 135]
o oke
mare ik heb nog een vraagje
want ik moes naar de tower of mana
en daar was ik geweest
en ik heb een sleutel nodig weet jij mischien waartie ligt¿

Sebastiaan van Wijk op 22-11-2004 om 17:22 [Niv: 73 / Exp: 3645]
www.gamefaqs.com

Daar kun je werkelijk alles(!) vinden over de game
Ikzelf zou je ook wel antwoord geven als ik t wist, maar daar ga je t zeker kunnen lezen.

Gideon op 22-11-2004 om 23:14 [Niv: 163 / Exp: 8165]
En mocht je het daar niet kunnen vinden: op het forum is een topic over deze game Vraag daar maar raak, aangezien daar meer mensen over deze game praten.
http://www.gamed.nl/forum/index.php?showtopic=3329

lloyd op 23-11-2004 om 11:14 [Niv: 68 / Exp: 3397]
nou het lukt allemaal gelukkig wel nu ik heb al een summon en zit al op level 31 en ben nu onderweg naar thoda eiland

lloyd op 23-11-2004 om 15:59 [Niv: 68 / Exp: 3397]
weet alleen nog niet hoe ik daar moet komen en van die gamefaqs site snap ik helemaal niets hoor

Stefan Boom op 23-11-2004 om 16:43 [Niv: 17 / Exp: 846]
Dit is één van de vele walktroughs op de site:

http://db.gamefaqs.com/console/gamecube/file/tales_of_symphonia_f.txt

lloyd op 23-11-2004 om 19:00 [Niv: 68 / Exp: 3397]
ehmm... tja lukt nog niet de site is momenteel niet beschikbaar staat er maar kan iemand mij vertalen hoe ik aan een boot kom om naar thoda eiland te kunnen

lloyd op 23-11-2004 om 19:00 [Niv: 68 / Exp: 3397]
en.... skat_for_life
waar ben jij nu en in welk level en wat is je top combo en hoe lang heb je t al gespeeld?

Gideon op 23-11-2004 om 19:52 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Thoda Island, dat is met die geizer, ofnie? Aan de kust ligt als het goed is een klein plaatsje waar je een ton kunt huren, zodat je in een ton naar het eiland kan varen. Maare, denk aan het forum he Daar kijk ik (en vele anderen) veel vaker, dus als je het daar post heb je sneller antwoord

lloyd op 23-11-2004 om 20:18 [Niv: 68 / Exp: 3397]
ok dankjewel

lloyd op 23-11-2004 om 20:35 [Niv: 68 / Exp: 3397]
hmmmm... in izoold en palmacoasta kan je geen ton huren.... ik heb nog geen ander stadje langs de kust gevonden nou ja

lloyd op 23-11-2004 om 20:45 [Niv: 68 / Exp: 3397]
jahoew gevonden

Gideon op 23-11-2004 om 20:50 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Het is de oostkust van het zelfde 'stuk' als Palmacosta. Daar moet je zoeken

lloyd op 23-11-2004 om 22:47 [Niv: 68 / Exp: 3397]
ik zit nu al op tethe'alla

Gideon op 23-11-2004 om 22:56 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Denk even aan spoilers a.u.b.
Niets meer vertellen in dit bericht over dat soort dingen.
Op het forum kan dat wel, als je witte letters gebruikt.

lloyd op 24-11-2004 om 10:00 [Niv: 68 / Exp: 3397]
o sorry okee ik zal eraan denken

L!nk op 25-11-2004 om 12:26 [Niv: 17 / Exp: 848]
Ik heb hm ook gekocht!

skate_for_life op 25-11-2004 om 19:19 [Niv: 3 / Exp: 135]
haha ik heb het best lang gspeelt maar ik zit vast bij zon stuk waar ik heen moet het heet iets van Thoda Geyser
weet mischien iemand waar het is
ik kan het niet vinde

skate_for_life op 25-11-2004 om 22:58 [Niv: 3 / Exp: 135]
want bij het formun kom ik er ook niet uit

lloyd op 26-11-2004 om 18:24 [Niv: 68 / Exp: 3397]
ja ik zat ook vast toen ik naar thoda island moest maar je moet naar een stadje waar je een ton kan huren ergens op het stuk land waar palmacoasta ook ligt en vlak bij de human ranch daar langs de kust moet het "stadje" liggen en daar vandaan moet je verder kunnen naar thoda island en dus thoda geyser.... succes

skate_for_life op 26-11-2004 om 22:22 [Niv: 3 / Exp: 135]
aha
mare ikkuh heb het eiland nog niet van palmacoste kun je misschien zegge waar dat ligt want ik weet het egt niet

MasterStyle op 26-11-2004 om 23:01 [Niv: 44 / Exp: 2184]
Als je naar Thoda Island wilt dan moet je alleen in Palmacosta geweest zijn... Om daar te komen ga je met een boot in Izoold mee. Als je dan bij de Palmacosta Ranch langs de kust gaat lopen dan kom je de bootverhuur vanzelf tegen.

Btw, wat is jullie max combo's?? Mijne is 45 , was tijdens Black Skull Battle nr2.

Ik ben nu in de Earth Temple, zal maar niet zeggen hoe en wat en waar want dat verpest het voor de mensen die er nog niet zijn.

Ik vind het echt een geweldige game . Goed cijfer trouwens en goede review, de game is idd te uitgebreid om alles in te bespreken. Wat ik er wel graag nog had ingezien is Customization.

Gewijzigd door MasterStyle op 26-11-2004 om 23:20

 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Tales of Symphonia
Type:
Game
Releasedatum:
19-11-2004
Ontwikkelaar:
Namco
Uitgever:
Nintendo
Media:







Meer media