Recentelijk kondigde SEGA een 'super game' initiatief aan. Het betreft een midden- tot langetermijnstrategie waarin ze een grote, wereldwijde game willen creëren die rust op de pilaren globaal, online, community en IP-gebruik.
In het jaarverslag van de uitgever is te lezen dat moederbedrijf SEGA Sammy in de komende vijf jaar een bedrag van zo'n 760 miljoen Euro wil investeren om hun ambitie te realiseren. Deze investering zal niet alleen worden besteed aan de interne ontwikkeling en de in ontwikkeling zijnde games, maar ook voor de acquisitie van andere bedrijven in Japan of daarbuiten.
SEGA is al eigenaar van Creative Assembly (Total War), Sports Interactive (Football manager), Relic (Age of Empires IV), Atlus (Persona), Amplitude (Humankind) en Two Point (Two Point Hospital). In het jaarverslag is te lezen dat er bij toekomstige acquisities zal worden gekeken hoe ze deze studio's kunnen aanvullen.
President en COO Yukio Sugino ziet Persona studio Atlus als een voorbeeld van een acquisitie die SEGA heeft laten groeien om een globaal publiek aan te spreken.
quote: "Ik denk terug aan de tijd dat we Atlus overnamen en consolideerden. Dit bracht ons twee grote voordelen. Een daarvan was de zeer aantrekkelijke IP's van wereldklasse die Atlus had ontwikkeld in het genre van rollenspellen. De andere was de solide lokalisatiemogelijkheden van de in de VS gevestigde locatie."
Naast de 'super game' waar SEGA aan werkt zijn er ook diverse andere projecten in ontwikkeling, waaronder een nieuwe First Person Shooter bij een Europese studio (mogelijk Creative Assembly) en het ‘gebruik van IP-assets’ bij remakes, reboots en remasters.
|