Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Review:

Dungeon Siege III


Door MaartenL op 25-06-2011 om 11:30
Bron: Gamed.nl

Het is al een poosje geleden dat we nog een goede hack & slash game mochten ontvangen en de verwachtingen rondom Dungeon Siege III waren dan ook hooggespannen. Deze keer was het niet Gas Powered Games die de ontwikkeling voor zijn rekening nam, maar Obsidian Entertainment (bekend van Neverwinter Nights 2 en het recentere Fallout: New Vegas). Is Dungeon Siege III de veelbelovende dungeon crawler geworden zoals verwacht?

Bij Obsidian kunnen ze in ieder geval wel een verhaal vertellen en ook het verhaal van Dungeon Siege III lijkt op het eerste zicht erg interessant. Het 10de legioen, eens befaamd en geprezen, wordt beschuldigd van de moord op de koning en wordt uitgeroeid door Jeyne Kassynder en haar troepen. Echter zijn niet alle leden van het legioen dood en enkele jaren na de genocide besluiten ze dan ook om het legioen uit het as te doen herrijzen. De speler neemt hierbij de rol aan van één van de overlevenden: Lucas, Reinhart, Anjali of Katarina. Ongeacht welk personage je kiest, later in het spel zal je de anderen ontmoeten die je vergezellen op je reis als AI partner. Je staat er dus nooit alleen voor in Dungeon Siege III. Het verhaal blijft echter voor alle personages hetzelfde en dat is jammer, want het verhaal op zich blijft een beetje oppervlakkig en kan niet echt verrassen maar gelukkig is dit niet nodig bij een hack & slash, zolang de gameplay maar goed zit.

De keuze van je karakter bepaalt dan ook de speelstijl. Lucas is de standaard vechter die zich behelpt met zwaard en schild of een groter zwaard. Reinhart en Anjali zijn de magiërs van dienst waarbij Anjali vooral vuurspreuken ter beschikking heeft en Reinhart iets minder conventionele magie. Katarina is de schutter uit de groep en kan musketten of pistolen gebruiken alsook enkele spreuken. Elk karakter heeft drie verschillende standen: twee voor de wapens en een defensieve modus als je blokt. Voor elke stand heb je de beschikking over drie skills die je met behulp van proficiencies verder kan aanpassen naar je eigen zin. Zo kan je per skill twee verschillende effecten bekomen naargelang je er punten in zet. Een aardige zet gezien het toch wel kleine aanbod aan skills. Als je skills vaak gebruikt, krijg je de master versie ter beschikking die een stuk sterker is maar een punt gebruikt dat je voor defensieve skills nodig hebt.

De gameplay is erg simpel gehouden in deze game. Zoals gewoonlijk heb je een healthbar en een focus (mana) bar. Health kan je op punt houden door groene bollen te verzamelen die neergestreken vijanden laten liggen of door je defensieve skill te gebruiken. Focus daarentegen heb je nodig voor je speciale aanvallen en vult zich bij door vijanden met de standaard aanvallen te raken of door blauwe bollen op te rapen. Voor de defensieve skills heb je echter krachtpunten nodig: je begint met één punt maar tegen het einde van het spel zal je er een viertal hebben. Ook deze vullen zich bij door aanvallen uit te voeren of paarse bollen op te rapen. Erg simpel dus. Potions zijn immers onbestaande in het spel waardoor je steeds moet terugvallen op je defensieve skill voor je levensbar bij te vullen. Gelukkig kan je karakter ook nog blokken en rollen om schade te voorkomen, al kost het blokken je wel focus energie.


Aan de gameplay kan je al héél duidelijk merken dat het spel ook bedoeld werd voor consoles want de verschillende skills passen namelijk ook erg goed voor een controller-schema. Als je de PC versie in huis haalt zal je dat ook hardhandig moeten ondervinden. Je karakter duidt namelijk niet een doelwit aan als je er met aanvallen op klikt maar pas wanneer het personage die richting uitkijkt wat ertoe leidt dat je vaak het personage de juiste richting in moet zetten voordat je effectief kan aanvallen. Bewegen kan je met WASD (of ZQSD voor qwerty-toetsenborden) of met de rechtermuisknop. Het is aangeraden je toetsenbord dus te gebruiken indien niet als een bezetene wil afwisselen tijdens links en rechts klikken tijdens gevechten. Ook is er helemaal geen mogelijkheid om de knoppen te veranderen (of zelfs maar te bekijken) al is de ontwikkelaar reeds bezig met een patch hiervoor uit te brengen. Een gamepad of de consoleversie aankopen is dan ook het beste. De PS3 versie liet zich immers beter besturen dan de PC versie met muis en toetsenbord, al bleef de camera toch voor wat problemen zorgen.

Als je eenmaal aan de controls gewend geraakt dan kan het echte plezier beginnen. Nou ja, plezier? Een groot punt wat dungeon crawlers zo speciaal maakt is de beloning die bazen of kisten uitspuwen en alhoewel er niet een tekort is aan loot, kan het toch niet bekoren. De meeste armors zien er nagenoeg hetzelfde uit omdat ze simpelweg een ander kleurtje hebben. Ook is er niet veel variatie in de verschillende armors, een drie tot vier-tal verschillende looks en dan heb je alles gezien. Ook is het hele punt van loot te verzamelen vrij nutteloos. Als je de game eenmaal uitgespeeld hebt, kan je namelijk niets meer doen met het personage. Je kan hem niet naar multiplayer brengen en je kan er niet mee herstarten om verder het karakter uit te bouwen. Als je dan ook nog eens weet dat de beste gear simpelweg gekocht kan worden bij de laatste verkoper die je tegenkomt in het spel, verdwijnt al snel de interesse om loot te verzamelen. Hier had Obsidian toch echt een voorbeeld moeten nemen aan games als Titan Quest of Diablo.

Gelukkig zijn de omgevingen wel dik in orde. Van cryptes naar berggebieden, kristalgrotten en steampunk steden. De sfeer in deze steden is goed verzorgd al moet gezegd worden dat de effectieve dungeons helemaal niet groot zijn, iets dat toch vreemd is voor een game die Dungeon Siege noemt. Elke dungeon is meestal een grote cirkel die je in één richting laat lopen met op het einde een baas en een weg terug naar de uitgang. Er zijn geen onderliggende levels in deze dungeons en je bent er dan ook snel doorheen gelopen. Vijanden variëren van spinnen en skeletten tot ogres, cyclopen en bandieten. Echter hebben ze allemaal één ding met elkaar gemeen: hersendode AI. Als je ze je zien, stormen ze allemaal op je af en eens je een bepaalde grens passeert zijn ze plots blind en keren ze terug. Niet echt noemenswaardig dus. Ook de eindbazen spreken niet echt tot de verbeelding en ze zijn zelfs erg makkelijk te verslaan totdat je plots bij de voorlaatste baas met enkele hits tegen de grond gaat. Dat was ook zowat de enige baas waarbij blokken effectief nut had. Niet echt gebalanceerd en ook niet echt een groot plezier om ze te bevechten.


Als je dus na een tiental uurtjes het verhaal hebt afgewerkt, inclusief alle sidequests, zit je dus met een leeg gevoel. Niet alleen je zuurverdiende loot zit vast in een savegame waar je niets mee kan maar ook je personage is verdwenen en de gameplay is zeker niet interessant genoeg om de game nogmaals te herhalen met hetzelfde personage. In dit geval resteert enkel de multiplayer nog om soelaas te brengen maar ook hier kan het spel niet overtuigen. In multiplayer kan je rollen van personages opvullen die nog niet aanwezig zijn in de spelwereld. Wil je als Lucas spelen maar iemand anders koos hem reeds? Pech voor jou. Ook zit jouw karakter op hetzelfde level als de host te spelen waardoor je plots alle krachten en profinciencies moet gaan instellen en de standaard loot die je krijgt bij het binnenkomen bekijken. Erg omslachtige manier om online te spelen, om nog maar te zwijgen van de zwalpende camera die constant probeert om alle spelers in beeld te houden en als er dat vier zijn, dan kan je de epileptische toestanden wel inbeelden.

Op technisch vlak kan de game helemaal niet overtuigen, zeker niet op de PC. De texturen van je uitrusting hebben soms een te belachelijke bloom factor en lage texturen en ook de werelden zelf missen net dat beetje detail, al is de sfeer wel goed. Zo kom je op een moment in een prachtige kristalgrot of een ijzerfabriek. Lichteffecten zijn dan wel weer mooi verzorgd maar kunnen het geheel helaas niet redden. Ook de PS3 versie ziet er niet echt hedendaags uit, al blijft de framerate wel vloeiend. Tijdens gesprekken met NPC's staat de camera zelfs op je schouders te kijken en de andere helft van het beeld wordt dan gevuld met een niet-bewegende NPC die zijn verhaal doet. Niet echt iets wat je zou verwachten anno 2011. Dungeon Siege III blijft technisch steken in de middelmatigheid. Met de audio is het dan weer iets beter gesteld met goede, krachtige wapeneffecten en verzorgde voice-acting.

Dungeon Siege III heeft helaas niet kunnen tippen aan de hoge verwachtingen met oppervlakkige gameplay, een matig technisch aspect, gebrekkige multiplayer en geen interessante replay opties. Het is meer een combinatie van een RPG en een hack & slash die niet behoorlijk werkt en niet voldoende is uitgewerkt. In vergelijking met zijn voorgangers stelt de game dan ook zwaar teleur en dat is jammer want Obsidian heeft al reeds bewezen dat ze toch goede games kunnen maken. Dungeon Siege III is dat echter niet. Er is te weinig content aanwezig en de content die er is, kan niet overtuigen. Aan de andere kant is er op het gebied van hack & slash weinig andere keus, tenzij je de oudere toppers terug uit de kast haalt. Deze game haal je dan ook enkel in huis als de verveling toeslaat en geld teveel hebt.
Beoordeling
Gameplay   75
Sound   75
Graphics   70
Replay   45

Een ondermaatse opvolger.
66


11:32  Solatorobo
10:59  DICE met klein Battlefield 3 co-op nieuwtje
 Reacties (20)
 Pagina: 1
D: op 25-06-2011 om 12:14 [Niv: 172 / Exp: 8612]
maak van die replay gewoon eerlijk een 0.
het is duidelijk dat de makers van dit spel totaal geen verstand van dungeon crawlers hebben en enkel aan graphics hebben gedacht, dit spel is echt een gigantische drol.

Dus: Gameplay: 0
Je kunt de allemachtig stompzinnige configuratie niet aanpassen, blocken met L2 en attacken met X.. oh god.. En je hebt echt een minimaal aantal aanvallen die je tot je eigen verveling kunt gaan zitten spammen tegen oliedomme vijanden die zelf nognooit van blocken gehoord hebben.

Sound: 0
De voice acting in dit spel klinkt alsof het is gedaan door stephen hawking. No further comments.

Graphics: 75
Hier zit de enige moeite in .

Replay: 0
Zoals gezegd in de review hierboven, maar ook in welkander review heeft dit spel zowel offline als online geen enkele replay value, nul nada noppes dus dan kun je daar een 45 voor geven of gewoon zeggen waar het op neer komt.

Eindcijfer: 15.

Dit spel zou niet in de winkel moeten liggen voor 60 euro, maar op de vuilnisbelt. Het is een belediging voor het genre en je portemonnaie.

Gast (81.204.10.xxx) op 25-06-2011 om 12:24
Je bent wel heel NEGATIEF over de game. Het ergste is echter dat ik het wel 95% eens bent over wat je zegt. IK heb hem ook gespeeld en het is echt een wanprodukt!!

Gast (109.130.183.xxx) op 25-06-2011 om 13:17
Sommige mensen moet eens een echte dungeon crawler spelen als je zo denkt over Dungeon Siege III. Dit een wanproduct noemen is getuige dat je het genre niet kent.

MaartenL (Redacteur) op 25-06-2011 om 15:09 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Zelf speel ik erg graag Dungeon Crawlers (ook al is het genre dun gezaaid op het moment). Ik heb dan ook de voorgaande Dungeon Sieges gek gespeeld en ook Diablo II en Titan Quest waren enorm goede hack'n slashers.

Ik had zelf gehoopt dat Dungeon Siege III goed ging worden maar helaas was dat dus niet het geval. Dit is echt een gemiste kans.

Gast (77.249.14.xxx) op 25-06-2011 om 15:47
Heb vanochtend de demo gespeeld. Ben niet onder de indruk en sla de game over.

D: op 25-06-2011 om 17:07 [Niv: 172 / Exp: 8612]
@ gast, ik ken het genre niet?

Daarom speel(de) ik zeker games zoals Baldurs gate (ja ook de originelen ja), Realms of everquest (CON), Might and magic, Swords and serpents, Wizardry, Diablo en Sacred.

Dungeon siege 3 IS een wanproduct.

Gewijzigd door D: op 25-06-2011 om 17:08

Boogieboyz op 25-06-2011 om 17:56 [Niv: 303 / Exp: 15154]
Dit klinkt dus als een gevalletje eerst demo checken dan pas bepalen of je het koopt, nadat je natuurlijk eerst gewacht heb op een prijsdaling.

Gewijzigd door Boogieboyz op 25-06-2011 om 17:57

Gast (109.130.183.xxx) op 25-06-2011 om 18:30
Je baseert je op console-hack & slash games als CoN? Dit is een PC Hack & Slash, a man's game.

D: op 25-06-2011 om 18:40 [Niv: 172 / Exp: 8612]
bedankt dat je jezelf even voor lul zet.

Gast (109.130.183.xxx) op 25-06-2011 om 19:06
Ik denk dat je ons door elkaar haalt.

Gast (77.163.218.xxx) op 25-06-2011 om 19:25
@gast 109.130.183
Nee ik geloof niet dat hij jullie door elkaar haalt.

Gast (109.130.183.xxx) op 25-06-2011 om 19:27
Ik ben het niet die consolegames vergelijkt met de toppers in het genre.

Gast (109.130.183.xxx) op 25-06-2011 om 19:38
Anyway; inhoudelijk.
- Een game waarvoor je 20 uur nodig hebt, verdient geen 0. Oblivion speel je ook maar 1 keer door, geef je dat dan een 0?
- De voice-acting is redelijk en het beledigen van een briljant, maar gehandicapt man is ziekelijk. Daarnaast is de muziek gewoon super.
- Speel de game op Hardcore en niet op Easy, en leer je skills gebruiken. Dan heb je variatie. Je personages hebben zeer leuke vaardigheden naar het einde van het spel toe.
- Blocken met L2 is zeer goed. Op de 360 is dat (de overeenkomstige knop daar dan) zelfs de meest logische keuze.
- Graphics konden beter.

Gast (77.163.218.xxx) op 25-06-2011 om 21:31
@gast 109.130.183

Dan heb jij Oblivion anders gespeeld dan de rest van de wereld. Een 0 is idd wat overdreven, maar om nou te zeggen dat ik die game een 2e keer wil gaan spelen. Dit had ik bij Oblivion wel, en Diablo2, en Titan Quest, en Baldurs, bla bla bla

KingLikesCookies op 26-06-2011 om 01:03 [Niv: 51 / Exp: 2529]
@Gast (109.130.183.xxx)
Oblivion staat juist bekend als een game dat men vaak meerder keren doorspeelt.

D: op 26-06-2011 om 02:59 [Niv: 172 / Exp: 8612]
Het heeft geen zin om te discusieren met dat menseltje, hij/zij leest ten eerste selectief, en vergelijkt een doodsaai en gewoon oerslecht spel met een toptitel zoals oblivion.

Waarom, geen idee.. mischien verveelt hij/zij zich.

Gast (109.130.183.xxx) op 26-06-2011 om 07:50
Verdere playthroughs voegen niets toe aan Oblivion, net zoals bij DS3. Oblivion laat je 300-400 uur spelen, maar wel maar 1 playthrough. Daarna heb je geen reden meer om verder te gaan, net zoals bij DS3.

D: op 26-06-2011 om 12:39 [Niv: 172 / Exp: 8612]
DS3 is geen sandbox/freeroam maar een linear 'volg dit weggetje' spel, oblivion is wél sandbox/freeroam en je hebt dus wél een reden om verder te spelen omdat er altijd wel wat te doen is, alleen qua sidequests al. Je weet echt niet waar je over praat.

Gast (81.205.17.xxx) op 28-06-2011 om 10:31
Ik heb in totaal al wel 50 verschillende personages aangemaakt in Oblivion dus 1 playthrough my @ss!

Gast (198.36.222.xxx) op 26-07-2011 om 15:42
Now I feel stupid. That's cealred it up for me

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Dungeon Siege III
Type:
Game
Releasedatum:
17-06-2011
Ontwikkelaar:
Obsidian Entertainment
Uitgever:
Square Enix
Media:








Meer media