Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Column:

Handhelds in Japan


Door Joni Philips op 12-11-2009 om 11:04
Bron: Gamed

Jarenlang was Japan de bakermat voor consoles, maar tegenwoordig verkiest Japan de handhelds boven de consoles. Zelfs Nintendo CEO Iwata klaagde dat de Japanse consolemarkt sterk gekrompen is deze generatie. Maar waarom? En is het echt een probleem?

In Europa en de Verenigde Staten zijn handhelds populair, maar de consoles domineren alle charts en de PlayStation 2 blijft recordhouder qua verkopen. In Japan zijn de handhelds echter absoluut dominant, elke week leiden ze in de charts en de DS is met gemak de PlayStation 2 voorbij. Terwijl de PS2 op ongeveer 20 miljoen zit, gaat de DS al over 25 miljoen. Ongeveer een vijfde van de bevolking heeft het ding. Ook de huidige generatie consoles vormen geen bedreiging voor de handhelds. Zelfs met de release van Monster Hunter 3 had de populaire Wii problemen met de PSP en de DS die op dat moment geen grote namen hadden. Amper een maand na de launch gingen beide handhelds de Wii al weer vlot voorbij. Op het moment dat die PSP zijn nieuwste Monster Hunter kreeg, kon hij een half jaar lang de DS voorblijven, dus de handhelddominantie gaat verder dan de DS. De handhelds domineren dus, maar waarom?

Je hebt het je ongetwijfeld al afgevraagd en ik probeer vandaag een verklaring voor dit fenomeen te schetsen. Ik zal niet garanderen dat dit de enige verklaring is, het is simpelweg mijn interpretatie, een interpretatie die een eerste inzicht moet geven in de Japanse cultuur. Want die Japanse cultuur is de reden. Het heeft weinig te maken met de prijs van de handhelds of de games die erop verschijnen, maar alles met de cultuur. Op het eerste zicht is Japan een land zoals het onze, maar dat is uiterlijke schijn. Een blik in de Japanse metro zal je al snel tonen dat Japanners enerzijds en Europeanen en Amerikanen anderzijds weinig gelijkenissen vertonen. De mensen zijn compleet anders en de bedrijfscultuur heeft ervoor gezorgd dat het land zeer gestructureerd is, waardoor het land wereldwijd de tweede grootste economie is. Dit valt vooral op op de drukbevolkte eilanden Honshu en Hokkaido, en minder op de kleinere eilanden.

Die gestructureerde bedrijfscultuur heeft een duidelijk effect op de samenleving. Zo verloopt het leven in Japan volgens een strak schema. Zelfs in en rond Tokio waar ongeveer dertig miljoen mensen samenleven, hebben de treinen praktisch nooit vertraging. Dat betekent dus eigenlijk dat je nooit een excuus hebt om niet volgens een strak schema te leven want de rest loopt wel perfect. Wij raken gefrustreerd als ons openbaar vervoer te laat is, maar dat is gezond. Zulke uitlatingen zorgen ervoor dat we gezond blijven, een mens moet stoom kunnen afblazen of je hart bezwijkt gewoon. Het is dan ook niet verbazend dat er in Japan anno 2002 zo'n 130.000 mensen sterven in hartaanvallen. Relatief gezien deden alleen India, Rusland, China en de Verenigde Staten slechter. In het geval van Japan, Rusland en China werd hiervoor verwezen naar het aantal mensen een hoge bloeddruk. Enkel in India en de Verenigde Staten was een gebrek aan sport/gezonde voeding de oorzaak.

Hoge bloeddruk is dus een groot probleem in Japan, wat niet gek is gezien de hoge werkdruk in het land. Na de Tweede Wereldoorlog is de economie van Japan sterk gegroeid dankzij die stevige werkdruk. Het is eigenlijk niet ongewoon dat je wekelijks twaalf uur per dag aan zes dagen per week werkt. Zelfs uit recente studies blijkt dat een Japanse werknemer gemiddeld 2 uur per dag overuren maakt zonder dat deze betaald worden. In Europa daarentegen bestaat er zoiets als een 40-uren werkweek. Reken er de weinige vakantie bij en je hebt een recept voor een goede economie. Zo heeft een Japanse werknemer maar 15 dagen vakantie, terwijl wij Europeanen bijna om de haverklap op vakantie gaan in vergelijking. Het zorgt er voor dat de Japanse werknemers zeer weinig tijd voor zichzelf hebben aangezien ze ook nog een deel van hun tijd doorbrengen in het openbare vervoer.

Japanners werken dus lange dagen en dat maakt hen niet gelukkig. Uit studies blijkt dat Japanners zeer ontevreden zijn over hun leven en hun financiën. De laatste halve eeuw steeg het percentage van ontevreden mensen verder, wat leidt tot steeds meer zelfmoorden. Volgens de Organisation for Economic Co-operation and Development heeft Japan het tweede hoogste aantal zelfmoorden per 100.000 inwoners van alle OECD leden. In 2006 bedroeg deze kans 34,8 op 100.000 als je een man bent en 13,2 op 100.000 als je een vrouw bent. In Nederland was dit 12,7 en 6 anno 2004. Zelfs bij France Telecom, dat continu in het nieuws komt door een golf van zelfmoorden, waren er op 18 maanden tijd maar 24 zelfmoorden op ongeveer 102.000 werknemers. Dat zijn dus gemiddeld 15,3 zelfmoorden per 100.000 werknemers per jaar. Minder dan de helft van het Japanse percentage! Sinds 1997 plegen jaarlijks meer dan 30.000 Japanners zelfmoord.

Zelfs als je geen zelfmoord pleegt, is de kans groot dat je sterft door het werkritme. In Japan sterven er jaarlijks honderden mensen aan de 'ziekte' Karoshi, een term die gebruikt wordt voor gezonde mensen die plots sterven aan een hartaanval die veroorzaakt wordt door de stress. De Japanse bedrijven hebben allerlei maatregelen genomen tegen Karoshi en zelfmoord, maar de werknemers zelf hebben een lak aan deze maatregelen. De werk-thuis balans ligt dus anders in Japan dan in Europa, waardoor de Japanse werknemers en schoolkinderen meer tijd van huis doorbrengen in publieke ruimtes. In deze publieke ruimtes zit iedereen ook dicht op elkaar en daar komen de handhelds spelen. Met een handheld en oortjes kun je jezelf terugtrekken in een eigen wereld en iedereen rond jou negeren. Videospellen zijn één van de weinige manieren om te ontsnappen aan de buitenwereld en met handhelds kan dit zeer efficiënt. Je kunt verloren momenten in het openbaar moment zo gemakkelijk opvullen.

Natuurlijk zijn deze omstandigheden niet nieuw, maar het is dan ook belangrijk om in te zien dat voorgaande handhelds ook sterk presteerden in Japan. De verschillende edities van de Game Boy, de Game Boy Color en de Game Boy Advance werden samen 48 miljoen keer verkocht in Japan. In totaal gingen die drie handhelds zo'n 200 miljoen keer over de toonbank, waardoor 25% van de verkopen uit Japan kwam. De obsessie met handhelds is dus niet nieuw, maar ze is deze generatie duidelijker geworden omdat de consoles het laten afweten. Ondanks de concurrentie van de handhelds was er ook telkens één dominante console: eerst de Super Nintendo, dan de PlayStation en uiteindelijk de PS2 die elk ongeveer 20% van hun verkopen uit Japan haalden. De Wii, de dominante console van deze generatie, haalt maar 15% van zijn verkopen uit Japan. De handhelds zijn dus mede dominanter geworden door het falen van de huidige consoles.

Eigenlijk mogen we niet zeggen dat de consoles falen, maar dat ze simpelweg niet meer inspelen op de Japanse situatie. In de afgelopen generaties waren consolegames ook nog altijd geschikt om je terug te trekken. Tegenwoordig zijn consolegames veel serieuzer en uitgebreider geworden waardoor je meer tijd moet besteden aan de game. De Westerse gamer wenste realistischere, meer diepgaande ervaringen en de ontwikkelaars luisterden. Japanners wilden echter een andere evolutie. Hierdoor werden handhelds beter geschikt om te gamen in Japan. Zowel de Nintendo DS als de PlayStation Portable leveren volwaardige game-ervaringen, maar deze ervaringen zijn aangepast voor korte sessies. Ideaal dus om je snel te ontspannen op korte tijd. Met deze factoren in je achterhoofd mag het al lang niet meer verbazend zijn dat de handhelds nu week op week domineren in Japan. We kunnen de Japanners het ook niet echt kwalijk nemen dat ze hiervoor kiezen. Ik hoop alleen dat de ontwikkelaars komende generaties hiermee rekening houden.



16:16  Tropico 3
11:00  Dertig screenshots Resonance of Fate
 Reacties (38)
 Pagina: 1 | 2
Joni Philips (Eindredacteur) op 12-11-2009 om 15:52 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
@konnichiwa: Enkel de DS handheld verkoopt goed in het Westen. De PSP loopt achter en de games halen nooit de charts. Vergelijk het met Japan waar de handhelds de twee hoogste plekken innemen en minstens de helft van de games in de top 10 handheldgames zijn.

Talicus op 12-11-2009 om 16:01 [Niv: 66 / Exp: 3303]
@Onna76

Zeker, maar het is meer gemiddeld genomen zeg maar dat de DS wat meer old-school gericht is en de PSP nieuwer, maar beide hebben een redelijk 'compleet' aanbod.

Louis Tinner op 12-11-2009 om 17:07 [Niv: 201 / Exp: 10063]
handhelds hebben me nooit aangesproken, zelfs de gameboy niet, speelde veel liever op de computer en in de auto of in de trein lees ik wel een boek, luister ik muziek, kijk naar de omgeving of ga ik slapen. (zou verstandig zijn voor al die kids, ik heb eens tijdens een reis een supermooie treinrit gemaakt door de andes en er zat een kind in de coupe die de hele reis op z'n psp te spelen aarrrghh , krijg je echt zin om dat ding uit zijn handen te rukken: GVD geniet van het uitzicht! laat je inspireren!)

Handhelds stimuleert zombification van de maatschappij

De DS heeft iig nog een cool touchscreen, misschien dat ik er ooit 1 ga halen als ze wat goedkoper zijn, maar ga em waarschijnlijk dan toch nooit gebruiken, wanneer zou ik dat moeten doen? Met de psp zou ik al helemaal niet weten, ik zou dat ding nooit aanraken

Gewijzigd door Louis Tinner op 12-11-2009 om 17:13

Louis Tinner op 12-11-2009 om 17:12 [Niv: 201 / Exp: 10063]
Quote Gezer: 'ik heb een voorkeur voor de PS3 maar om me een fanboy te noemen is een beetje overdreven.'

wow, echt wauw, ongelooflijk... hij heeft het zelf niet eens door Zou eens aan wat zelfreflectie moeten doen

DarthTedious op 12-11-2009 om 17:30 [Niv: 46 / Exp: 2276]
@ Louis: Een voorkeur hebben voor iets =/= een fanboy zijn.

Maar ik geef toe dat hij wel verder gaat dan z'n voorkeur uiten...
Maar ik begrijp de relevantie niet van een discussie over wie wel of niet een fanboy is Misschien zelf aan zelfreflectie denken? I.p.v. inspiratie zoeken online door ruzie te zoeken met mensen die je niet kent en nooit zal ontmoeten.

Gast (87.66.127.xxx) op 12-11-2009 om 17:37
Ben het met je eens DarthTedious: wie is Louis Tinner eigenlijk lol. Een voorkeur hebben voor iets =/= een fanboy zijn.

@louiske: zelf aan zelfreflectie denken jongen?

Onna76 op 12-11-2009 om 17:47 [Niv: 372 / Exp: 18579]
Ging de column niet over handhelds in Japan ipv hoe defineer ik een fanboy

Gast (86.87.29.xxx) op 12-11-2009 om 18:48
Ook vet dat jullie hier gewoon praten alsof gamen t enigste doel is in jullie leven!!

Akatora op 12-11-2009 om 19:13 [Niv: 142 / Exp: 7111]
PS3 en WII faal platforms in Japan met slechte Japanse games en een zwaar slechte line-up.
-Ja logisch dat niemand het koopt, op een paar enkele goede Japan Aansprekende Games kwam er niet veel uit

360 console met goede Japanse Games
-Maarja, het is ook nog eens niet Japans dus ja, Nationaistische problemen.

-Handhelds over het Algemeen populairder in Japan

-Japanse GameIndustrie loopt jaren achter op de Westerse Gameindustrie, waardoor de meeste Japanse Ontwikkelaars geen fatsoenlijke console games in elkaar kunnen flansen. Handhelds lopen dan ook technisch wat achter.

DS= grote brede doelgroep, De Consoles en de PSP richtten zich op een veel kleinere doelgroep.
Voornamelijkste grote groep gamers zijn waarschijnlijk de kinderen in Japan aangezien zij niet veel beters te doen hebben, en de meeste volwassenen zich bezig houden met andere zaken zoals bijvoorbeeld Werk. Verslaat dus makkelijk consoles als WII, 360 en PS3. Als ouder zou ik mij kind in Japan ook geen WII, 360 of PS3 geven.

PSP= Ongeevenaarde Line-Up aan Games.
Combinatie van PS1 en PS2 is Supersuccesvol bij de Core Gamers in Japan.
Met Games als FF 7, FF 8, Vagrant Story en allerlei nieuwe Games zoals FF 13, MGS PW/5 en allerlei PS2 era Games combineert de PSP zo'n de alle vette Games van alle tijd, aangezien de huidige Consoles stilstaan in Japan.
Je hebt dan ook zo'n beetje alle Games van Capcom zoals alle oude Games SF, Megaman, Capcom Compilation Legacy, Sega Compilation Legacy Games, Namco Compilation Legacy Games, bijna alle FF's en zo'n beetje alle Topgames uit de PS1 Generatie RE, MGS Enzovoort. PS2 Games/Gamedevelopers stromen ook door naar de PSP, NIS aka 'Nihon/Japan Number one' en Company(Gust, Idea Factory enzovoort), Persona Series, Gundam, Dynasty Warriors, Phantasy Star, Tales et cetera.

Misschien als de PS3 een Comeback weet te maken in de toekomst dat er weer een overgang gaat komen naar de Consoles.

Natuurlijk heb je nog Japanse Games die wat Westers Georienteerd zijn en zich meer op het Westen richtten maar dan hebben we het al gauw over de Westerse Markt en niet meer over de Japanse Markt.

360 heeft niet veel kansen in Japan denk ik, Als een Sakuguchi Game niet werkte weet ik het ook niet meer.

Misschien als Developers eerst maar eens moeten belsuiten om goed over te stappen op de Consoles.

Als er nou elke week een Yakuza 4 uitkwam zou het wel lukken, maarja dat moet de hele industrie zich wel op Consoles gaan focussen.

Akatora op 12-11-2009 om 19:15 [Niv: 142 / Exp: 7111]
@Gast (86.87.29.xxx

Yup, hier is Entertainment heel hoog gewaardeerd :p.
I Simply Don't Care!
Global Warmin? Who Cares?
Just Enjoy live when we have the money. Just like they did in Old Greece :p.

Gewijzigd door Akatora op 12-11-2009 om 19:42

Louis Tinner op 12-11-2009 om 21:34 [Niv: 201 / Exp: 10063]
'Misschien zelf aan zelfreflectie denken? I.p.v. inspiratie zoeken online door ruzie te zoeken met mensen die je niet kent en nooit zal ontmoeten'

volgens mij snap je die zelf niet eens. Inspiratie zoeken? lol

verder check user awards topic, dat is al duidelijk, verder had ik daar boven een comment over handhelds in het algemeen

Gewijzigd door Louis Tinner op 12-11-2009 om 21:46

Gast (86.90.179.xxx) op 12-11-2009 om 23:49
Akatora, je hebt me zojuist overtuigd om een psp te kopen! Nice!

Ik vind het een leuk artikel om te lezen, kan ik morgen met deze visie een lekkere discussie starten in mijn vriendengroep. Kudos!

En over het fanboy-gedoe: wat maakt het uit? Iedereen koopt een console en houdt daardoor meer van die console. Logisch, anders koop je hem niet en zou je het toch niet toegeven dat je een stomme koop hebt gedaan. Als je voor jezelf weet wat je leuk vind, dan is het toch allemaal oke? Dan hoef je toch niet andere games/consoles af te kraken? Beetje kinderachtig, denken jullie niet?

DarthTedious op 13-11-2009 om 15:32 [Niv: 46 / Exp: 2276]
@ Louis: Je begrijpt het blijkbaar niet. Het was maar een grapje door jouw eigen woorden te gebruiken van je vorige posts. Ik probeerde te laten zien dat alles wat je lult helemaal niet relevant was en iemand (Gezer) persoonlijk aanvallen op het internet helemaal niet slim overkomt. Zelfs als je met je zogenaamde wijsgerigheid en 'levenservaring' aan komt zetten.

'The internet, serious business'

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden