Het stokpaardje van Lionhead Studios was ongetwijfeld Black & White toen het spel in 2001 verscheen. Peter Molyneux, de belangrijkste programmeur van de game, werkte sindsdien ook aan games zoals Fable. Het eerste doel bleef echter nog altijd een nieuwe Black & White maken.
In het spel woedt er een oorlog tussen de vijf stammen, dit zijn de Azteken, de Grieken, de Egyptenaren, Japanners en de Noormannen. Wanneer de speler begint, moet hij voor zichzelf uitmaken of hij voor vrede wil zorgen tussen de verschillende volkeren, of hij de verschillende stammen elkaar wil laten uitroeien.

Het concept van de eerste game is grotendeels onveranderd gebleven. Jij bent God in het spel en hebt volledige controle over een volk. Je zult dus veel morele keuzes moeten maken. Als je voor vrede kiest, moet je de steden van de volkeren laten groeien zodat het echte metropolen worden en er een bloeiende handel ontstaat tussen die metropolen. In het andere geval moet je hen hun legers laten uitbreiden.
Om de morele keuzes gemakkelijker te maken zijn er twee stemmen aanwezig die je geweten uitbeelden, een engelachtig figuur en de duivel. Zij zullen advies geven en je in een bepaalde richting proberen te duwen. Je kunt nu ook je vijanden afluisteren om te kijken hoe goed je het doet.

In het spel is het vooral de bedoeling om je invloedsgebied te vergroten en meer mensen te controleren. Als je goedaardig bent, is dit zeer eenvoudig. Je bewoners zullen blij zijn en je steden groeien zonder moeite. Oorlogsvoerende spelers zullen nog neutrale steden moeten veroveren waar allerlei mensen naar toe vluchten.
Je hebt volledige controle over je inwoners en soldaten. Je kunt bepalen welk beroep ze uitoefenen of met wie ze trouwen. Al je soldaten zullen een naam hebben, het spel leest namelijk je mailadressenlijst. Dit maakt het spel zeker persoonlijker en het is altijd leuk om alles te kunnen bepalen wat je vrienden doen. Deze soldaten kunnen met honderden tegelijk de strijd beginnen, zorg er dus maar voor dat je adressenlijst goed vol staat.
|