Het stokpaardje van Lionhead Studios was ongetwijfeld Black & White toen het spel in 2001 verscheen. Peter Molyneux, de belangrijkste programmeur van de game, werkte sindsdien ook aan games zoals Fable. Het eerste doel bleef echter nog altijd een nieuwe Black & White maken.
De spelwereld is sterk veranderd sinds het eerste deel. Naast het land waar je begint, zijn er nog vele andere landjes en eilanden. In totaal zijn er tien gebieden waarin de vijf stammen wonen. Er zijn overal conflicten want nergens woont een stam alleen. Het landschap kan drastisch veranderen door enkele epische mirakels, één van de nieuwe features van Black & White 2. Deze mirakels zijn gebeurtenissen zoals een aardbeving die de aarde doet splijten of vulkanen waaruit rivieren van lava ontstaan. Elk van deze gebieden heeft zijn eigen cultuur en klimaat. Op sommige plaatsen is er veel regen of sneeuwt het. Afhankelijk van jouw persoonlijkheid zullen de landschappen evolueren.

Niet alleen het landschap zal veranderen door je persoonlijkheid en je beslissingen; ook de gebouwen, de flora en fauna kunnen hierdoor worden beïnvloed. Er zijn weeral enkele trainbare wezens zoals apen, koeien en leeuwen, aanwezig. Deze kunnen nu strategieën en nieuwe vaardigheden leren. Ze kunnen legers leiden in de strijd en kunnen ongelofelijk sterk worden. Er zijn ook meerdere voorwerpen aanwezig om de wezens nieuwe vaardigheden te leren zoals zwepen en veren. Ze zijn uiteindelijk nog steeds de ultieme eenheid zijn.

De wereld is nu veel geavanceerder qua wapens en technologie. Zo kun je nu bijvoorbeeld een haven aanleggen waar je schepen kunnen aanmeren. Als je een stam naar een eiland wil laten reizen, is dit onmisbaar. Door contact te zoeken met de twee nieuwe volkeren, de Azteken en de Japanners, leer je dingen bouwen die niet aanwezig waren in het origineel.
|