Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Review:

Fable II


Door Rene Groen op 27-10-2008 om 12:48
Bron: Gamed

Het komt maar zelden voor dat ik een spel twee keer uitspeel. Te weinig tijd en teveel toffe andere titels zijn hier vaak de reden van, het is dan ook best bijzonder dat ik zowel Fable als Fable: The Lost Chapters van begin tot eind heb doorgespit. Kan Fable II me wederom een magisch gevoel geven?

Peter Molyneux is een gepassioneerd man. Met Fable legde hij de lat torenhoog en daarmee was het van tevoren al onmogelijk om aan deze standaard te voldoen. Mensen die zijn woorden van tevoren met een korreltje zout namen kregen een heerlijke game voorgeschoteld, mensen die Fable kochten vanwege zijn uitspraken zouden teleurgesteld worden. Zelf behoorde ik tot de eerste groep en Fable werd dan ook één van mijn favoriete Xbox en PC games, mede door de manier van vertellen die mij meteen in de game zoog. Wanneer je Fable II opstart keert dit vertrouwde gevoel terug, van de liedjes tot de graphics, van de actie tot de ontdekkingstocht, dezelfde sfeer wordt weer uitgeademd en ik kon me weer onderdompelen in de wereld van Albion.


Fable draaide om keuzes, keuzes die het verschil tussen goed en kwaad aan moesten duiden, maar dit kwam niet altijd goed uit de verf. Het is goed te merken dat Fable II hier meteen vanaf het begin een goede scheiding in aanbrengt, nog voordat je ook maar een stap gezet hebt krijg je namelijk de keuze of je als jongen of meisje door het leven wil gaan. De keuze heeft geen significante invloed op de uitkomst van het verhaal, maar het is goed te merken dat het spel ook op deze punten meteen een keuze geeft aan gamers.

Eenmaal een keuze gemaakt begint het spel in de jeugd van je gekozen karakter. Zonder geld leef je samen met je zus op straat en heb je moeite om aan voedsel te komen. Jullie grote droom is om in het kasteel te wonen, daar is het immers warm en er is voedsel in overvloed. De enige manier om in het kasteel te komen lijkt een magische doos te zijn die een ieder die het gebruikt een wens laat doen. Er staat echter één groot probleem tussen jullie en de magische doos: vijf goudstukken. Om deze te verdienen moet je enkele klusjes vervullen en ook hier komen meteen de keuzes tussen goed en kwaad naar voren. Je moet bijvoorbeeld arrestatiebevelen terugvinden voor een wachter zodat de criminelen uit de stad achter de tralies verdwijnen, maar wat nu als je deze bevelen verkoopt aan een crimineel zelf? En als je een fles alcohol hebt teruggevonden voor iemand die duidelijk dronken is, verkoop je deze dan aan hem, of aan de vrouw die ernaast staat en hem van zijn drankprobleem af wil helpen? Een tweetal simpele keuzes die meteen aangeven dat er op dit punt veel verbeterd is ten opzichte van het origineel, zeker ook omdat de invloed van je keuze niet meteen duidelijk is. Stel dat je tien jaar later terugkomt, hoe ziet de stad er dan uit als je de arrestatiebevelen in goede, of juist in kwade handen terecht hebt laten komen?


Hoewel ik maar wat graag al mijn ervaringen rondom Fable II met jullie deel doe ik dit op één punt niet, en dat is het verdere verloop van het verhaal. Alles wat ik aanvul aan het verhaal hierboven zal afbreuk doen aan je eigen ervaring, maar laat me wel zeggen dat het een zeer mooie ervaring is. Spelers die van het ene naar het andere hoofdpunt rennen doen er misschien een uur of vijftien over, variërend van hoe hard je kunt rennen, maar avontuurlijke spelers kunnen er zo lang over doen als ze willen. Alvorens ik ook nog maar amper met het verhaal bezig was werd me al de mogelijkheid geboden om te zwemmen, te verkennen, een beroep te beoefenen om geld te verdienen, een pub game te spelen, een huis te kopen en een stad nader te bekijken. Het avontuurlijke aspect krijgt nog een extra verdieping door de toevoeging van een kameraad in de vorm van een hond. Het beestje leidt een eigen leven, maar niet zonder zijn baasje alleen te laten. Hij rent rustig van je weg om voor je te ontdekken of er een schat ligt, al dan niet begraven in de grond, en tegelijkertijd waarschuwt hij je voor gevaar en helpt hij je zelfs wanneer dit nodig is. De eerder genoemde keuzes tussen goed en kwaad hebben ook zijn weerslag op je hond, wanneer je een goed karakter nastreeft zal je hond ook vrolijk zijn en komen mensen hem aaien, wanneer je echter als een tiran huishoudt zal je hond donkerder worden en als een pitbull tekeer gaan, hetgeen mensen afschrikt.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   95
Sound   95
Graphics   95
Replay   90

Fable II overtreft iedere verwachting.
94


12:59  SD vs. Raw 2009 krijgt exclusieve PS3 uitgave
12:34  Mercenaries 2 update uitgesteld
 Reacties (78)
 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4
Zokun90 op 27-10-2008 om 12:49 [Niv: 25 / Exp: 1247]
Mooie cijfer.

Gast (77.249.217.xxx) op 27-10-2008 om 12:58
netjes netjes, goed spel maar ik koop em pas over een paar maanden want voor deze game wil ik egt de tijd nemen en er komen nu gewoon te veel andere spellen aan die ik ook moet hebben ( gears of war 2) bvb en met saints 2 ben ik nu bezig:P

No'tje op 27-10-2008 om 12:58 [Niv: 205 / Exp: 10245]
Nice, ik ga hem zo ophalen bij het postkantoor ik heb echt zoveel zin om dit spel te spelen

Lawliet op 27-10-2008 om 12:59 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Goede review. De game haal ik rond de kerst.

Gast (94.209.63.xxx) op 27-10-2008 om 13:01
echt een geweldig spel, nog geen coop gedaan met daar heb ik de game ook niet voor gehaald. de muziek uit dat doosje is ook vet :p

ace_quorthon op 27-10-2008 om 13:02 [Niv: 76 / Exp: 3786]
Okee nu ze ermee klaar zijn mogen ze wat mij betreft allemaal in het 'Fable II pc'-project springen en ons gauw laten horen dat hij er met een paar maanden aankomt alsjeblieft?

Gast (78.27.34.xxx) op 27-10-2008 om 13:03
Heb hem inmiddels ook binnen.
De grafische stijl is inderdaad hetzelfde gebleven (maar wel mooier uiteraard). Het is inderdaad een Efteling idee. Datzelfde idee kreeg ik helaas ook door de "Gouden wegwijzers", hierdoor word het spel toch weer lineair en dat vind ik jammer. Ik weet dat je de wegwijzer niet hoeft te gebruiken maar ik vind het toch storend. Standaard staat dit aan, ik weet dat jet het kan uitzetten. Maar ik vind dat ze je in het begin de keuze hadden moeten bieden om het aan of uit te zetten. als het dan aanstaat ben je ook minder geneigd om van het goede pad af te gaan en te gaan exploren. Maar alles moet tegenwoordig ook speelbaar zijn voor de casuals, zo ook het combat systeem, dat begint me een beetje tegen te staan.

Verder ben ik het met de review eens. Van mij krijgt het spel een 9. Wel zeg ik tegen de diehard RPG fans: Wacht op Fallout 3 daar ga je meer plezier aan beleven.

Gast (62.195.170.xxx) op 27-10-2008 om 13:05
Hey, ik heb een vraagje.. Ik heb nooit Fable gehad of gespeeld.. Is het nodig dat ik het voorgaande deel ken voor dit spel?

Rene Groen (Eindredacteur) op 27-10-2008 om 13:06 [Niv: 747 / Exp: 37333]
@ Maupie: Als het uit kan zie ik het probleem niet zo, het aanzetten geeft voordelen voor mensen die liever bij de hand worden genomen, het uitzetten voor de mensen die meer vrijheid prefereren.

@ Gast: Het is niet perse nodig, maar er zitten wel enkele verwijzingen in.

Roderick op 27-10-2008 om 13:07 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Nee Peter Molyneux raadt zelfs aan gewoon met deze game te beginnen.

Gast (94.209.63.xxx) op 27-10-2008 om 13:07
^^

nee dat niet, echter zijn er wel verwijzingen naar het vorige deel.

Nibor op 27-10-2008 om 13:12 [Niv: 144 / Exp: 7223]
Hele mooie review, 1 november komt er een 360 aan voor mij en ik denk dat ik al weet welke game erbij moet

Bedankt voor je informatie

Gast (78.27.34.xxx) op 27-10-2008 om 13:13
@Rene
Het kan uit via de opties maar ik vind het persoonlijk wel storend. Ik ben tot nu toe geen enkele RPG tegengekomen die dit als een standaard optie aan had staan. Maar zoals ik al zei, net als met de combat, alles moet ook door de casual massa te spelen zijn.

Die kritiek gaat overigens niet alleen op bij dit spel. Uit het nieuws van vandaag: Mortal Kombat wordt gecensureerd zodat het meer mensen kan bereiken (nou dat was het dan voor de MK serie). RTS games sales worden gedood door het harcore publiek.

Dan begin ik me af te vragen of het niet de verkeerde kant opgaat met de industrie. MK. RPG en RTS games zijn JUIST games die voor het hardcore publiek zijn.

armineke op 27-10-2008 om 13:19 [Niv: 33 / Exp: 1640]
Heel mooi cijfer...
wat bedoel je met replay??

deze haal ik wel met kerst samen met de nieuwe naruto

Gast (94.209.63.xxx) op 27-10-2008 om 13:22
@ Maupie

bij fable is het beter dan bij oblivion. fable wijst soms alleen een gebied aan waarin je wat moet zoeken. oblivion wees nog ook is bv de kast aan waar je iets uit moest halen

Rene Groen (Eindredacteur) op 27-10-2008 om 13:23 [Niv: 747 / Exp: 37333]
@ Maupie: Vergeet niet dat dit geen hardcore RPG is, maar eentje die zich eveneens richt op minder ervaren gamers. Als je het andersom had gezet, dus de optie standaard uit, hadden ze het veel eerder opgegeven. In de huidige stand weten de 'hardcore' gamers het echt wel uit te zetten.

@ armineke: Replay is het begrip dat bepaalt in hoeverre je de game nog eens op zult pakken, al dan niet na het uitspelen. De game scoort hier een 90 omdat je het gerust een tweede keer door kunt spelen om bijvoorbeeld goede daden te doen in plaats van kwaad of andersom. Echter scoort het iets minder dan de overige punten omdat de coöp, die we ook toekennen als replay, minder goed uitgewerkt is op dit moment.

Gast (83.84.250.xxx) op 27-10-2008 om 13:24
Ik heb nooit iets van Fable gespeeld maar deze review maakt me toch wel nieuwsgierig. Het lijkt erop dat MS met deze titel wederom een TOP exclusive heeft...

ace_quorthon op 27-10-2008 om 13:24 [Niv: 76 / Exp: 3786]
@Maupie

Elk genre wil een graantje meepikken van zoveel mogelijk publiek. Waarom zou je je richten op 1 doelgroep als er veel meer doelgroepen zijn die ook graag geld naar je toe slingeren? Hoewel ze er nog in grote aantallen zijn, zal het aantal games die enkel gemaakt zijn voor hardcore gamers drastisch gaan slinken.

Gewijzigd door ace_quorthon op 27-10-2008 om 13:26

Gast (62.195.170.xxx) op 27-10-2008 om 13:24
@ Rene, Roderick en Gast (94.209.63.xxx)
Ok bedankt ;) Nu is de reden 'ik koop dit spel niet want ik had fable 1 niet' dood :P

Gast (78.27.34.xxx) op 27-10-2008 om 13:24
@Rene
dat ben ik met je eens maar het neemt mijn zorgen voor de toekomstige games nog niet weg ;)

@Ace
ik snap dat ze graag meer geld willen verdienen zoals elk ander bedrijf. Wat je dan uiteindelijk gaat krijgen is dat 'wij' als hardcore gamers uiteindelijk veel minder leuke games krijgen. Want dan zij wij ineens de niche markt geworden en daar valt nu eenmaal veel minder aan te verdienen.

@Gast (94.209.63.xxx)
Dat heb ik bij Oblivion niet gezien anders??

ace_quorthon op 27-10-2008 om 13:30 [Niv: 76 / Exp: 3786]
@Maupie
Als het zo door blijft gaan worden we dat ook naar mijn idee. Maarrr de vraag is of de casual menigte ook bereid is om elke 5 jaar (even kort door de bocht ) een nieuwe console te kopen. Ik vraag het me af. Hoewel games meer dan ooit een hot item zijn zal de liefde toch ook weer gaan bekoelen als blijkt dat het slechter met de economie gaat, of als blijkt dat dochterlief elke maand een nieuw spel wil hebben.

Gast (87.211.34.xxx) op 27-10-2008 om 13:31
9.4 vind ik weer iets te hoog een 9 had meer volstaan. want wat ga je banjo nuts & bolts en gears of war 2 dan geven rene want in mijn optiek zijn deze games nog van een nivotje hoger dan fable 2

Everybody_lies op 27-10-2008 om 13:31 [Niv: 46 / Exp: 2279]
Goede review van een goede game

JasperCLA op 27-10-2008 om 13:32 [Niv: 94 / Exp: 4675]
Ik ben er volledig mee eens

Gewijzigd door JasperCLA op 27-10-2008 om 13:33

Roderick op 27-10-2008 om 13:35 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Gast (87.211.34.xxx): Dat kan toch nog helemaal niet. Beide games zijn nog helemaal niet uit. Zo vreselijk irritant is dat. Wij spenderen uuuren aan een game, onderbouwen onze mening in een review en jij kijkt naar een cijfer en vindt het iets te hoog en vindt dat games die je nog nooit hebt aangeraakt hoger verdienen. Laat het recenseren nou over aan mensen die het kunnen, ALSJEBLIEFT.

 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Fable II
Type:
Game
Releasedatum:
24-10-2008
Ontwikkelaar:
Lionhead Studios
Uitgever:
Microsoft
Media:








Meer media