Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(7) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Review:

Fable II


Door Rene Groen op 27-10-2008 om 12:48
Bron: Gamed

Het komt maar zelden voor dat ik een spel twee keer uitspeel. Te weinig tijd en teveel toffe andere titels zijn hier vaak de reden van, het is dan ook best bijzonder dat ik zowel Fable als Fable: The Lost Chapters van begin tot eind heb doorgespit. Kan Fable II me wederom een magisch gevoel geven?

Peter Molyneux is een gepassioneerd man. Met Fable legde hij de lat torenhoog en daarmee was het van tevoren al onmogelijk om aan deze standaard te voldoen. Mensen die zijn woorden van tevoren met een korreltje zout namen kregen een heerlijke game voorgeschoteld, mensen die Fable kochten vanwege zijn uitspraken zouden teleurgesteld worden. Zelf behoorde ik tot de eerste groep en Fable werd dan ook één van mijn favoriete Xbox en PC games, mede door de manier van vertellen die mij meteen in de game zoog. Wanneer je Fable II opstart keert dit vertrouwde gevoel terug, van de liedjes tot de graphics, van de actie tot de ontdekkingstocht, dezelfde sfeer wordt weer uitgeademd en ik kon me weer onderdompelen in de wereld van Albion.


Fable draaide om keuzes, keuzes die het verschil tussen goed en kwaad aan moesten duiden, maar dit kwam niet altijd goed uit de verf. Het is goed te merken dat Fable II hier meteen vanaf het begin een goede scheiding in aanbrengt, nog voordat je ook maar een stap gezet hebt krijg je namelijk de keuze of je als jongen of meisje door het leven wil gaan. De keuze heeft geen significante invloed op de uitkomst van het verhaal, maar het is goed te merken dat het spel ook op deze punten meteen een keuze geeft aan gamers.

Eenmaal een keuze gemaakt begint het spel in de jeugd van je gekozen karakter. Zonder geld leef je samen met je zus op straat en heb je moeite om aan voedsel te komen. Jullie grote droom is om in het kasteel te wonen, daar is het immers warm en er is voedsel in overvloed. De enige manier om in het kasteel te komen lijkt een magische doos te zijn die een ieder die het gebruikt een wens laat doen. Er staat echter één groot probleem tussen jullie en de magische doos: vijf goudstukken. Om deze te verdienen moet je enkele klusjes vervullen en ook hier komen meteen de keuzes tussen goed en kwaad naar voren. Je moet bijvoorbeeld arrestatiebevelen terugvinden voor een wachter zodat de criminelen uit de stad achter de tralies verdwijnen, maar wat nu als je deze bevelen verkoopt aan een crimineel zelf? En als je een fles alcohol hebt teruggevonden voor iemand die duidelijk dronken is, verkoop je deze dan aan hem, of aan de vrouw die ernaast staat en hem van zijn drankprobleem af wil helpen? Een tweetal simpele keuzes die meteen aangeven dat er op dit punt veel verbeterd is ten opzichte van het origineel, zeker ook omdat de invloed van je keuze niet meteen duidelijk is. Stel dat je tien jaar later terugkomt, hoe ziet de stad er dan uit als je de arrestatiebevelen in goede, of juist in kwade handen terecht hebt laten komen?


Hoewel ik maar wat graag al mijn ervaringen rondom Fable II met jullie deel doe ik dit op één punt niet, en dat is het verdere verloop van het verhaal. Alles wat ik aanvul aan het verhaal hierboven zal afbreuk doen aan je eigen ervaring, maar laat me wel zeggen dat het een zeer mooie ervaring is. Spelers die van het ene naar het andere hoofdpunt rennen doen er misschien een uur of vijftien over, variërend van hoe hard je kunt rennen, maar avontuurlijke spelers kunnen er zo lang over doen als ze willen. Alvorens ik ook nog maar amper met het verhaal bezig was werd me al de mogelijkheid geboden om te zwemmen, te verkennen, een beroep te beoefenen om geld te verdienen, een pub game te spelen, een huis te kopen en een stad nader te bekijken. Het avontuurlijke aspect krijgt nog een extra verdieping door de toevoeging van een kameraad in de vorm van een hond. Het beestje leidt een eigen leven, maar niet zonder zijn baasje alleen te laten. Hij rent rustig van je weg om voor je te ontdekken of er een schat ligt, al dan niet begraven in de grond, en tegelijkertijd waarschuwt hij je voor gevaar en helpt hij je zelfs wanneer dit nodig is. De eerder genoemde keuzes tussen goed en kwaad hebben ook zijn weerslag op je hond, wanneer je een goed karakter nastreeft zal je hond ook vrolijk zijn en komen mensen hem aaien, wanneer je echter als een tiran huishoudt zal je hond donkerder worden en als een pitbull tekeer gaan, hetgeen mensen afschrikt.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   95
Sound   95
Graphics   95
Replay   90

Fable II overtreft iedere verwachting.
94


12:59  SD vs. Raw 2009 krijgt exclusieve PS3 uitgave
12:34  Mercenaries 2 update uitgesteld
 Reacties (78)
 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4
nannerom op 29-10-2008 om 15:59 [Niv: 0 / Exp: 25]
@massacre me: Je speelt een RPG... Terwijl je lvl'n haat... hoe snugger

'K vind de herspeelbaarheid toch zeer groot moek zeggen, ben nu bezig met m'n 3de ventje, en het verveelt nog niet :p

De game is 1 van de versalvendste game's dak de afgelopen jaren al gespeeld heb

I love it, en Rene... Super goeie Review!

Chromath op 29-10-2008 om 22:41 [Niv: 0 / Exp: 16]
Supertof spel!

massacre me op 09-11-2008 om 19:14 [Niv: 9 / Exp: 455]
Ehm ik heb nooit gezegd dat ik niet van lvlen houd? ik heb niet voor niets n lvl 70 lock op wow

 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Fable II
Type:
Game
Releasedatum:
24-10-2008
Ontwikkelaar:
Lionhead Studios
Uitgever:
Microsoft
Media:








Meer media