Review: Fable II
Door Rene Groen op 27-10-2008 om 12:48
|
Bron: Gamed
|
Het komt maar zelden voor dat ik een spel twee keer uitspeel. Te weinig tijd en teveel toffe andere titels zijn hier vaak de reden van, het is dan ook best bijzonder dat ik zowel Fable als Fable: The Lost Chapters van begin tot eind heb doorgespit. Kan Fable II me wederom een magisch gevoel geven?
In een vorige alinea liet ik de combat al even voorbij komen, maar deze verdient het om dieper bekeken te worden. Wat is namelijk het geval: de game maakt gebruik van één knop per combatsoort. Hierdoor zijn je pistool, zwaard en magie allen toegewezen aan één aparte knop, waarmee ik van tevoren bang was of je niet met simpel button bashen door de game heen zou wandelen. Gelukkig is dit niet het geval, het zorgt er juist voor dat je toffe combo’s kunt maken en tegelijkertijd kun je de vaardigheden gedurende het spel van upgrades voorzien om ze krachtiger te maken. Dit laatste gebeurt met orbs, deze verzamel je door vijanden af te maken, een systeem dat we kennen uit het eerste deel. Het één staat overigens niet los van het ander, door vijanden stijlvol (bijvoorbeeld middels combo’s) af te maken scoor je meer ervaringspunten en kun je weer meer vaardigheden unlocken, waarmee je weer betere combo’s kunt kopen. Bij deze vaardigheden moet je denken aan andere magiesoorten, een sterker zwaard of een beter bereik van je pistool.
Het niveau van de vijanden neemt toe naarmate de game vorder, maar je hoeft niet bang te zijn om geen enkele kans te maken. De ‘one-button combat’ geeft al aan dat het spel ook voor minder ervaren spelers een fantastische ervaring moet zijn en de vijanden spelen hier goed op in. Later in het verhaal zul je wel degelijk enige vaardigheid moeten hebben, de aanpak van deze vijanden verandert bijvoorbeeld, maar over het geheel gezien is de game perfect speelbaar voor ervaren en onervaren spelers.

Hoe mooi al het bovenstaande ook klinkt, het is slechts één kant van de medaille. Al het bovenstaande, wat tot nu toe zeer geslaagd is, valt weg als een andere deel van de game wegvalt, en dat is de setting van de game. Fable heeft voor mij altijd iets sprookjesachtigs gehad, alsof ik door de Efteling liep en de attracties gevormd werden door de dorpjes die ik kon betreden en de vijanden die ik kon verslaan. Gelukkig laat Fable II op dit vlak geen enkel steekje vallen. Albion is kleurig als een sprookjesboek en vermakelijk als een pretpark. Overal is wat te zien of te beleven en in alles is een keuze te maken of je liever het goede of het kwade pad bewandelt, iets wat zijn uitwerking heeft op je omgeving en je voorkomen. Deze grafische stijl krijgt hierbij ook nog eens afwisseling van een geweldige sound, eentje die ik zou willen vergelijken met de soundtracks van films als Harry Potter en Lord of the Rings. Het weet voortdurend de juiste snaar te raken en fans van het eerste deel zullen ook nummers herkennen, al dan niet in aangepaste vorm.
Een 100 met een gouden griffel dus? Niet helemaal, want ondanks dat ik Molyneux in de loop der tijd wat minder serieus ben gaan nemen in zijn woorden slaat hij de plank op één punt volkomen mis, en dat is de coöp. Op papier klinkt het heerlijk, het spel van een vriend joinen (of andersom) en hetgeen wat je aldaar aanricht heeft zijn invloed op de wereld. Een droom voor Fable spelers, ware het niet dat de coöp kampt met fouten. Niet alleen speel je ineens niet meer met je eigen karakter, tevens blijven verzamelde items achter en zijn er zelfs savebugs aanwezig. Ik vertrouw erop dat Lionhead deze wegwerkt, maar als je de coöp al later aan de game toevoegt middels een patch moet deze wel in orde zijn.

Fable II is een volwaardige sequel geworden op een reeds heerlijke game. Wederom werd ik in het verhaal gezogen, maar dit keer weet Molyneux hierin wel zijn beloofde punten na te komen. De grafische stijl, die van een sprookjesboek met kleurplaatelementen, aangevuld met muziek die de juiste sfeer weet neer te zetten, zorgt ervoor dat Fable op ieder front indruk weet te maken. Natuurlijk heb ik in de review niet alles naar voren gebracht, er is immers zoveel te vertellen en zoveel te beleven dat ik deze tekst niet wil gebruiken om je alle verrassing te ontnemen. Fable II is voor mij dan ook een zeer grote titel geworden die iedere Xbox 360 bezitter gespeeld moet hebben. De beste titel van het jaar? Dat gaat me wat te ver, naast enkele oneffenheden in de game zelf verschijnt er namelijk nog zoveel meer, maar laat ik het erop houden dat de game zeker in mijn top vijf van favoriete Xbox 360 titels staat en ik durf zelfs te wedden dat dit aan het einde van het jaar nog steeds het geval is.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
95 |
Sound |
95 |
Graphics |
95 |
Replay |
90 |
Fable II overtreft iedere verwachting.
|
94 |
|
|
|
12:59 SD vs. Raw 2009 krijgt exclusieve PS3 uitgave
12:34 Mercenaries 2 update uitgesteld
|
Reacties (78) |
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
|
Zokun90
op 27-10-2008 om 12:49
[Niv: 25 / Exp: 1247]
|
Mooie cijfer.
|
|
Gast (77.249.217.xxx)
op 27-10-2008 om 12:58
|
netjes netjes, goed spel maar ik koop em pas over een paar maanden want voor deze game wil ik egt de tijd nemen en er komen nu gewoon te veel andere spellen aan die ik ook moet hebben ( gears of war 2) bvb en met saints 2 ben ik nu bezig:P
|
|
No'tje
op 27-10-2008 om 12:58
[Niv: 205 / Exp: 10250]
|
Nice, ik ga hem zo ophalen bij het postkantoor ik heb echt zoveel zin om dit spel te spelen
|
|
Lawliet
op 27-10-2008 om 12:59
[Niv: 346 / Exp: 17280]
|
Goede review. De game haal ik rond de kerst.
|
|
Gast (94.209.63.xxx)
op 27-10-2008 om 13:01
|
echt een geweldig spel, nog geen coop gedaan met daar heb ik de game ook niet voor gehaald. de muziek uit dat doosje is ook vet :p
|
|
ace_quorthon
op 27-10-2008 om 13:02
[Niv: 76 / Exp: 3786]
|
Okee nu ze ermee klaar zijn mogen ze wat mij betreft allemaal in het 'Fable II pc'-project springen en ons gauw laten horen dat hij er met een paar maanden aankomt  alsjeblieft?
|
|
Gast (78.27.34.xxx)
op 27-10-2008 om 13:03
|
Heb hem inmiddels ook binnen.
De grafische stijl is inderdaad hetzelfde gebleven (maar wel mooier uiteraard). Het is inderdaad een Efteling idee. Datzelfde idee kreeg ik helaas ook door de "Gouden wegwijzers", hierdoor word het spel toch weer lineair en dat vind ik jammer. Ik weet dat je de wegwijzer niet hoeft te gebruiken maar ik vind het toch storend. Standaard staat dit aan, ik weet dat jet het kan uitzetten. Maar ik vind dat ze je in het begin de keuze hadden moeten bieden om het aan of uit te zetten. als het dan aanstaat ben je ook minder geneigd om van het goede pad af te gaan en te gaan exploren. Maar alles moet tegenwoordig ook speelbaar zijn voor de casuals, zo ook het combat systeem, dat begint me een beetje tegen te staan.
Verder ben ik het met de review eens. Van mij krijgt het spel een 9. Wel zeg ik tegen de diehard RPG fans: Wacht op Fallout 3 daar ga je meer plezier aan beleven.
|
|
Gast (62.195.170.xxx)
op 27-10-2008 om 13:05
|
Hey, ik heb een vraagje.. Ik heb nooit Fable gehad of gespeeld.. Is het nodig dat ik het voorgaande deel ken voor dit spel?
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 27-10-2008 om 13:06
[Niv: 751 / Exp: 37552]
|
@ Maupie: Als het uit kan zie ik het probleem niet zo, het aanzetten geeft voordelen voor mensen die liever bij de hand worden genomen, het uitzetten voor de mensen die meer vrijheid prefereren.
@ Gast: Het is niet perse nodig, maar er zitten wel enkele verwijzingen in.
|
|
Roderick
op 27-10-2008 om 13:07
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Nee  Peter Molyneux raadt zelfs aan gewoon met deze game te beginnen.
|
|
Gast (94.209.63.xxx)
op 27-10-2008 om 13:07
|
^^
nee dat niet, echter zijn er wel verwijzingen naar het vorige deel.
|
|
Nibor
op 27-10-2008 om 13:12
[Niv: 144 / Exp: 7223]
|
Hele mooie review, 1 november komt er een 360 aan voor mij en ik denk dat ik al weet welke game erbij moet
Bedankt voor je informatie
|
|
Gast (78.27.34.xxx)
op 27-10-2008 om 13:13
|
@Rene
Het kan uit via de opties maar ik vind het persoonlijk wel storend. Ik ben tot nu toe geen enkele RPG tegengekomen die dit als een standaard optie aan had staan. Maar zoals ik al zei, net als met de combat, alles moet ook door de casual massa te spelen zijn.
Die kritiek gaat overigens niet alleen op bij dit spel. Uit het nieuws van vandaag: Mortal Kombat wordt gecensureerd zodat het meer mensen kan bereiken (nou dat was het dan voor de MK serie). RTS games sales worden gedood door het harcore publiek.
Dan begin ik me af te vragen of het niet de verkeerde kant opgaat met de industrie. MK. RPG en RTS games zijn JUIST games die voor het hardcore publiek zijn.
|
|
armineke
op 27-10-2008 om 13:19
[Niv: 33 / Exp: 1640]
|
Heel mooi cijfer...
wat bedoel je met replay??
deze haal ik wel met kerst samen met de nieuwe naruto
|
|
Gast (94.209.63.xxx)
op 27-10-2008 om 13:22
|
@ Maupie
bij fable is het beter dan bij oblivion. fable wijst soms alleen een gebied aan waarin je wat moet zoeken. oblivion wees nog ook is bv de kast aan waar je iets uit moest halen
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 27-10-2008 om 13:23
[Niv: 751 / Exp: 37552]
|
@ Maupie: Vergeet niet dat dit geen hardcore RPG is, maar eentje die zich eveneens richt op minder ervaren gamers. Als je het andersom had gezet, dus de optie standaard uit, hadden ze het veel eerder opgegeven. In de huidige stand weten de 'hardcore' gamers het echt wel uit te zetten.
@ armineke: Replay is het begrip dat bepaalt in hoeverre je de game nog eens op zult pakken, al dan niet na het uitspelen. De game scoort hier een 90 omdat je het gerust een tweede keer door kunt spelen om bijvoorbeeld goede daden te doen in plaats van kwaad of andersom. Echter scoort het iets minder dan de overige punten omdat de coöp, die we ook toekennen als replay, minder goed uitgewerkt is op dit moment.
|
|
Gast (83.84.250.xxx)
op 27-10-2008 om 13:24
|
Ik heb nooit iets van Fable gespeeld maar deze review maakt me toch wel nieuwsgierig. Het lijkt erop dat MS met deze titel wederom een TOP exclusive heeft...
|
|
ace_quorthon
op 27-10-2008 om 13:24
[Niv: 76 / Exp: 3786]
|
@Maupie
Elk genre wil een graantje meepikken van zoveel mogelijk publiek. Waarom zou je je richten op 1 doelgroep als er veel meer doelgroepen zijn die ook graag geld naar je toe slingeren? Hoewel ze er nog in grote aantallen zijn, zal het aantal games die enkel gemaakt zijn voor hardcore gamers drastisch gaan slinken.
Gewijzigd door ace_quorthon op 27-10-2008 om 13:26
|
|
Gast (62.195.170.xxx)
op 27-10-2008 om 13:24
|
@ Rene, Roderick en Gast (94.209.63.xxx)
Ok bedankt ;) Nu is de reden 'ik koop dit spel niet want ik had fable 1 niet' dood :P
|
|
Gast (78.27.34.xxx)
op 27-10-2008 om 13:24
|
@Rene
dat ben ik met je eens maar het neemt mijn zorgen voor de toekomstige games nog niet weg ;)
@Ace
ik snap dat ze graag meer geld willen verdienen zoals elk ander bedrijf. Wat je dan uiteindelijk gaat krijgen is dat 'wij' als hardcore gamers uiteindelijk veel minder leuke games krijgen. Want dan zij wij ineens de niche markt geworden en daar valt nu eenmaal veel minder aan te verdienen.
@Gast (94.209.63.xxx)
Dat heb ik bij Oblivion niet gezien anders??
|
|
ace_quorthon
op 27-10-2008 om 13:30
[Niv: 76 / Exp: 3786]
|
@Maupie
Als het zo door blijft gaan worden we dat ook naar mijn idee. Maarrr de vraag is of de casual menigte ook bereid is om elke 5 jaar (even kort door de bocht  ) een nieuwe console te kopen. Ik vraag het me af. Hoewel games meer dan ooit een hot item zijn zal de liefde toch ook weer gaan bekoelen als blijkt dat het slechter met de economie gaat, of als blijkt dat dochterlief elke maand een nieuw spel wil hebben.
|
|
Gast (87.211.34.xxx)
op 27-10-2008 om 13:31
|
9.4 vind ik weer iets te hoog een 9 had meer volstaan. want wat ga je banjo nuts & bolts en gears of war 2 dan geven rene want in mijn optiek zijn deze games nog van een nivotje hoger dan fable 2
|
|
Everybody_lies
op 27-10-2008 om 13:31
[Niv: 46 / Exp: 2279]
|
Goede review van een goede game
|
|
JasperCLA
op 27-10-2008 om 13:32
[Niv: 94 / Exp: 4675]
|
Ik ben er volledig mee eens
Gewijzigd door JasperCLA op 27-10-2008 om 13:33
|
|
Roderick
op 27-10-2008 om 13:35
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Gast (87.211.34.xxx): Dat kan toch nog helemaal niet. Beide games zijn nog helemaal niet uit. Zo vreselijk irritant is dat. Wij spenderen uuuren aan een game, onderbouwen onze mening in een review en jij kijkt naar een cijfer en vindt het iets te hoog en vindt dat games die je nog nooit hebt aangeraakt hoger verdienen. Laat het recenseren nou over aan mensen die het kunnen, ALSJEBLIEFT.
|
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
|
|
|