Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Mei 2025 
(7) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Review:

The Legend of Zelda: Twilight Princess


Door Alain op 20-12-2006 om 10:57
Bron: Gamed

Eén van Nintendo’s favoriete helden in het groen maakt zijn debuut op de Wii. We hebben het natuurlijk niet over Mario’s broertje, maar over Link. Hij debuteert in Twilight Princess, wat eerst een Gamecube project was. Nintendo zag echter mogelijkheden om Twilight Princess ook uit te laten komen op haar nieuwe console en op deze manier is Zelda een launchtitel geworden op de Wii. Enig nadeel was dat de game daardoor extra laat uitkwam op de GameCube, maar nu het zover is lijkt dat allemaal niet meer uit te maken. Cube-gamers en Wii-bezitters spelen Zelda, eten Zelda en praten Zelda, want dit kan weleens de beste Zelda titel tot nu toe zijn. Of dat zo is, bekijken we in deze review.


René:

Het was halverwege 2005 toen ik Zelda: TP voor het eerste speelde. Er was nog geen sprake van een Nintendo Wii versie en ook een uitstel van de Cube versie kwam nog niet in ons op. Nu, anderhalf jaar later en na een totale verandering van bovenstaand plaatje, zit ik wederom aan Zelda. Dit keer niet met een GameCube controller, maar met een nunchuck en Wiimote in mijn handen. Eigenlijk is er in deze anderhalf jaar maar weinig veranderd, iets wat negatieve associaties oproept terwijl ik dat juist niet bedoel. Halverwege 2005 gaf het spel me al een Zelda gevoel en dat doet het nu, eind 2006, nog steeds. Herkenbaarheid roept zich vaak op in kleine elementen als een bekend geluidje of een gezicht. Het zijn deze kleine (en soms ook grote) elementen die mij het Zelda gevoel weer doen ervaren als in alle andere Zelda games die ik gespeeld heb.



Hebben we dan te maken met een kopie van voorgaande Zelda games? In zekere zin wel. Alle herkenbare en vertrouwde elementen duiken ook nu, vroeg of laat in de game, weer op. Tegelijkertijd geven de nieuwe controls een totaal andere belevenis aan het spel. Terwijl ik mijn boemerang in de hand houd richt ik mijn Wiimote op het scherm en bepaal ik zelf welke route deze af legt. Als een moment later de vijand nadert beweeg ik mijn nunchuck heen en weer om een slagbeweging met mijn zwaard te maken. Het zijn de nieuwe manieren van spelen die de klassieke gameplay een totaal andere ervaring geven. Het eerste half uurtje is dit misschien even wennen, vervolgens lijkt het alsof je nooit anders gedaan hebt.

Het nieuwste avontuur van Link laat je, zoals mijn collega Alain al zei, vele uren opsluiten in een adrenalinerit. Hoewel ik iemand ben die een Zelda spel speelt als een zoektocht naar een speld in een hooiberg zullen ook snellere spelers minimaal dertig uur in dit avontuur opgesloten worden. Nintendo heeft de tijd en moeite genomen voor het spel en daar kunnen we ze als gamers alleen maar dankbaar voor zijn. Natuurlijk, grafisch laat het op een enkel momentje een steekje vallen en het spel komt wat traag op gang, laat dit echter geen reden zijn om het spel niet te kopen. Sterker nog, als je één game koopt om je vakantie mee door te komen, laat het dan Zelda zijn, of dit nu voor de GameCube of Wii is.



Gideon:

Ik zie mijzelf als een Zelda fan sinds A Link to the Past (de eerste twee NES-titels hebben mij nooit kunnen boeien) en het is een understatement om te stellen dat ik ontzettend lang heb uitgekeken naar Twilight Princess. De verwachtingen waren hoog en ik kan met een gerust hart stellen dat ze vrijwel allemaal zijn waargemaakt en enkelen zelfs zijn overtroffen. Want naast het feit dat The Legend of Zelda: Twilight Princess gewoon een hele goede game is, blijkt het ook nog eens een van de beste Zelda’s te zijn.

Laten we beginnen bij de grootte van de game (en dan heb ik het niet eens zozeer over het absolute oppervlakte, al is ook dat indrukwekkend). Twilight Princess is echt gigantisch. Wind Waker was al indrukwekkend, maar liet het wat betreft kerkers en quests toch een beetje afweten. Gelukkig laat Nintendo op dit punt ditmaal geen steekjes vallen en voor de gamer die echt wil genieten van de game, en dus net als ik elk hoekje bezoekt en steentje omdraait, zal menig uurtje besteed worden aan het spel. En deze uurtjes zullen ook als nuttig beschouwd kunnen worden, want de tempels zijn leuk om door te spelen, de gevechten blijven interessant en de mini-games zijn beter dan ooit. Door de implementatie van de WiiMote voelt het allemaal nog een stukje frisser, al is de GameCube versie ook prima te spelen. Maar heb je een Wii, dan raad ik je toch deze versie aan.



Grafisch gezien kan de game niet opboksen tegen de Xbox360 titels als we het over de technische kant hebben; polygonen, lichteffecten enzovoorts. Echter maakt Nintendo dit helemaal goed met schitterende art, mooi kleurgebruik en de welbekende Zelda-sfeer. Oude bekenden en nieuwe gezichten passeren de revue, omgevingen doen vertrouwd aan, maar zijn toch nieuw en Link is geweldig geanimeerd. De eerste maal dat Hyrule Castle in beeld komt, door de wazig gele muur van de Twilight, valt je mond gegarandeerd open.

Zijn er dan geen minputen? Jawel, zo zou je grafisch van een Wii-game toch meer mogen verwachten. Sommige textures komen echt gedateerd over en vijanden willen ook wel eens wat blokkerig ogen. Tevens is de muziek niet altijd even sterk en hadden de vijanden van mij best iets uitdagender mogen zijn. Maar eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik hier wel de spreekwoordelijke mieren aan het neu….wel, je begrijpt wat ik bedoel. Twilight Princess is een toptitel geworden en zoals bij alle toppers is het niet helemaal perfect, maar perfectie wordt wel akelig dicht benadert.
Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   97
Sound   88
Graphics   92
Replay   90

Link slaat keihard toe op de Wii
95


10:58  NBA Street Homecourt toont haar trucjes
10:54  Nog meer bekende skaters in Skate
 Reacties (77)
 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4
ruben1234 op 20-12-2006 om 10:58 [Niv: 12 / Exp: 598]
Je Score is overdreven hoog jong. ksssst.

Gast (82.92.187.xxx) op 20-12-2006 om 11:00
en die stemmen moeten gvd eens ingesproken worden,
stelletje luie jappen,
oke, link geen stem geven is te snappen, `
maar naast link zijn er nog tientallen andere
characters.................

Rene Groen (Eindredacteur) op 20-12-2006 om 11:00 [Niv: 751 / Exp: 37556]
@ ruben 1234: De review staat één minuut online, je hebt dus heel de redenatie erachter niet gelezen. Ik zou zeggen: lees de review en breng inhoudelijke punten waarom deze lager moet krijgen.

Gewijzigd door Rene Groen op 20-12-2006 om 11:00

Alain op 20-12-2006 om 11:10 [Niv: 3 / Exp: 129]
Ik vind de score zeker niet te hoog. Buiten de grafische tegenvaller zijn er gewoon geen minpunten. Dat hij grafisch tegenvalt is niet aan de game te verwijten maar aan de capaciteiten van de Wii, en het feit dat het om een GameCube port gaat. Dit is echter meegenomen in het cijfer, want de sfeer die de graphics uitademen zijn wel geweldig.

Gewijzigd door Gideon op 20-12-2006 om 11:13

Ikkyu op 20-12-2006 om 11:17 [Niv: 88 / Exp: 4417]
Over de eindscore zelf ga ik niks zeggen, maar het feit dat er NERGENS gesproken zinnen zijn is idd een serieuse drawback. Het doet gewoon te veel denken aan Ocarina of Time (ergens wel goed ... maar ergens ook niet, althans wat het geluid betreft)

Dus ja, 'n 88 voor het geluid vind ik te veel

Nelus op 20-12-2006 om 11:22 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Nou ik vind het niet zo erg eigenlijk. Ik heb Twilight princess nog niet gespeeld maar zowieso vind ik het gebrek aan stemmen niet zo erg. Straks heeft Link een stomme stem ofzo. Misschien was er wel een mogelijkheid om alle andere een stem te geven, maar dat geeft ook weer zo'n gevoel dat Link helemaal niks betekent, geen zeggenschap heeft ofzo. Ik erger me er in ieder geval niet aan. Voor de rest is het wel een nette review zoals gewoonlijk. De punten zijn duidelijk aangegeven.

Gideon op 20-12-2006 om 11:23 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Muah, de rest van het geluid (incl. de soundeffects, geluid uit de controller enz) is zeker wel de moeite waard imo

Wat die stemmen betreft; ik zie liever geen voice-acting waarbij gewoon engels wordt gesproken door (negen van de tien keer matige) acteurs. Laat ze dan alle stemmen inspreken zoals ze bij Midna hebben gedaan. Dat klonk geniaal en ik denk dat dit bij elk karakter best gekund had. Dat zou ik graag zien

Dragons_Slayer op 20-12-2006 om 11:25 [Niv: 13 / Exp: 660]
Ik vind het een goed cijfer, ik stoor mij eigenlijk niet dat er geen stemmen inzitten al vond ik het genoeg moesten ze allemaal praten zoals midna :p de graphics vind ik ook niet er, oke ze zijn niet zoals 360/ps3 maar de stijl is zo goed dat er niet veel games ertegenop kunnen.
Wat de scores ook zeggen, ik vind dit de beste game sinds jaren en de beste game op de Wii!

Gast (145.85.240.xxx) op 20-12-2006 om 11:28
Duidelijk te hoog in vergelijking met 4 swod adventures.

Gideon op 20-12-2006 om 11:32 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Muah, die kreeg een 89; ook niet mis natuurlijk

Gast (83.82.80.xxx) op 20-12-2006 om 11:41
ik ben nu in de 4e tempel en die lijkt een beetje op die bos tempel bij orcina of time (met dat ze dat vuur stelen en dat je die poppekes moet kille en dan komt dat vuur terug en de deur weeer open),,, erg? dat het weer t zelfde is?,, voor mij niet _O_ _O_ _O_ _O_ _O_

Rene Groen (Eindredacteur) op 20-12-2006 om 11:42 [Niv: 751 / Exp: 37556]
Het is misschien wat saai dat drie mensen dezelfde mening hebben, maar ik heb liever een Link zonder stem dan met. Reden noemde Gideon al, namelijk dat ze dat heel erg kunnen verkloten. De stem van Midna is bijvoorbeeld ideaal, inclusief het gegiechel uit de Wiimote.

Gast (80.126.115.xxx) op 20-12-2006 om 11:53
idd ik vind ook dat ze het zonder stemmen moeten laten :) de kans dat ze het verkloten is groter dan dat het een succes wordt.

een 9.5 is een terecht cijfer

Gast (80.127.101.xxx) op 20-12-2006 om 11:54
Vind het geluid uit de Wiimote maar zwaar tegenvallen. Vaak dat gekraak, af en toe valt het halverwege weg. Verwachte toch wel op z'n minst een beetje gameboy kwaliteit. Nu had ik meer het gevoel van "moet ik terug om 'm te ruilen? Hij's vast kapot"

Gast (83.160.172.xxx) op 20-12-2006 om 11:56
Ik vind het leuk dat er bepaalde mensen er niet tegenkunnen dat deze game de hemel in word geprezen. Overigens heb ik er op mijn eigen gamesite een 9.4 aan gegeven. En ja daar zitten ongeveer dezelfde punten in als in deze review. Dus topper jongens!

Gast (193.172.36.xxx) op 20-12-2006 om 12:05
Vind ik ook, de mensen die hier klagen over een te hoog cijfer zijn vaak anti-nintendo en kunnen er niet tegen dat hun nog steeds goede games maken. Ik vind het cijfer meer dan terecht, review van meerdere personen is ook een goed idee. Geweldige game en review! _O_

Gast (81.68.237.xxx) op 20-12-2006 om 13:03
Ik ben Blij Dat ze niet Praten voor hetzelfde geld krijgt link een zware kutstem en dan is het gwn geen zelda meer ik ben BLIJ zo als het is en dat moeten ze niet veranderen _O_ en ik hoop dat ze nog een nieuwe zelda uitbrengen zonder dat het een kopie is van de gamecube HEIL ZELDA :9 En ik had zelda een dikke 10 gegeven Vette Gameplay ik kan niet klagen over de graphics Ziet er gelikt uit

Gast (86.88.79.xxx) op 20-12-2006 om 13:08
hallo,

ik heb hem voor de gamecube, ik ben in bezit van een PS2, Xbox en Cube. (alle vorige generation systemen. Zelda is duidelijk de top in het rijtje van zijn genre en overall ook. Enige titel die uin mij opkomt die in de buurt van zelda komt is ninja gaiden. En overall halo1,2, finalfantasy X en (XII binnenkort misschien) ninja gaiden dan metroid prime, residentevil4, doa3 en nog een paar ps2 games die ik nog niet gespeeld heb. (duidelijk geen fanboy Zelda = worth it)

Gast (80.60.87.xxx) op 20-12-2006 om 13:08
Ik hb ook liever geen stemmen. Vind het juist gaaf en top dat het zo gebleven is. Moet niet denken aan sprekende karakters in zelda

Timo_ op 20-12-2006 om 13:09 [Niv: 41 / Exp: 2060]
En voor hetzelfde geldt krijgt link een ontzettend goede stem. Het feit dat het spel geen VA heeft is te belachelijk voor woorden. Zelda hoort de standaard te zetten en nu loopt het achter de feiten aan. Dit en een aantal andere punten hebben mij ervan overtuigt dat dit cijfer te hoog is. Men heeft bijna zes jaar aan deze game kunnen werken en toch zijn er een aantal structuele zaken die in andere games standaard zijn. Zelda komt er simpelweg mee weg....omdat het Zelda is. Een geweldig spel maar ik ben het volledig met de review van gamespot eens.

Alain op 20-12-2006 om 13:47 [Niv: 3 / Exp: 129]
Gamespot geeft cijfers zonder decimalen, maar het totaal cijfer weer wel. Bovendien kom je er daar niet uit wat het een 8,9 maakt. Als je de review moet geloven zijn het de geluiden en de graphics die hem doen dalen in de score. Ik heb zelf niks gemerkt aan het geluid, en het grafische aspect ligt niet aan de game zelf. Heb je gekeken wat de leden van Gamespot geven? Een 9,5 ja

LUPUS op 20-12-2006 om 13:52 [Niv: 81 / Exp: 4043]
Alsjeblieft, geen stemmen! Dan praat alles en iedereen weer Engels en heb je altijd mensen die zich ergeren aan accenten of stemmen in het algemeen. Daarbij is Link voor mij nu Link. We trekken al een tijdje samen op en ik kan me hem niet voorstellen met een stem. Van mij hoeft het ook niet: in andere adventures (The Legend of Kay/ Starfox Adventures) waren de stemmen overdreven cliché of irritant en ik denk dat ze zelfs de lekker eigenaardige Zelda-sfeer onderuit halen.

Los van de stemmen is dit inderdaad een geweldig spel. Ik vind zelf de introductie wat langdradig (goed overgenomen in de review, haha), maar daarna gaat het los hoor. Lekker!

drakeman12 op 20-12-2006 om 14:00 [Niv: 20 / Exp: 1025]
wat zeiken jullie nou. het is gewoon een kick ass game!!

Timo_ op 20-12-2006 om 14:11 [Niv: 41 / Exp: 2060]
@Alain: ben helemaal op de hoogte van de cijfers die de leden hebben gegeven. Vergeet niet dat je hier altijd een percentage moet afhalen omdat er voornamelijk fanboys op reageren en mensen die het spel minder vinden niet snel cijfers zullen geven. Het geluid en gebrek aan vernieuwing (behalve besturing op de Wii) is er weinig vernieuwend aan TP. Vandaar dat ik de game een lager cijfer geef dan de meeste anderen ^^

Gast (82.94.102.xxx) op 20-12-2006 om 14:15
ik wil het eind cijfer niet afkraken. zeker gezien ik de game (nog) niet heb gespeeld. maar zo je mijn kunnen uitleggen hoe de replay een 90 graag. ik kan mijn slecht voor stellen dat de gemiddelde gamer deze game voor een tweede keer gaat spellen.

Om een 90 te rechtvaardigen lijkt mijn dat de game uitnodig min 4 tot 10 helemaal uit te spellen. zijn er echt gamers die dat gaan doen. (en dan heb ik het niet over dat handje vol gekken die ook DQ 8 keer hebben gespeeld (in verschillende tallen) en 150 de sound of music hebben gezien, uiteraard)

 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
The Legend of Zelda: Twilight Princess
Type:
Game
Releasedatum:
08-12-2006
Ontwikkelaar:
Nintendo
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media