Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Mei 2025 
(8) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Review:

The Legend of Zelda: Twilight Princess


Door Alain op 20-12-2006 om 10:57
Bron: Gamed

Eén van Nintendo’s favoriete helden in het groen maakt zijn debuut op de Wii. We hebben het natuurlijk niet over Mario’s broertje, maar over Link. Hij debuteert in Twilight Princess, wat eerst een Gamecube project was. Nintendo zag echter mogelijkheden om Twilight Princess ook uit te laten komen op haar nieuwe console en op deze manier is Zelda een launchtitel geworden op de Wii. Enig nadeel was dat de game daardoor extra laat uitkwam op de GameCube, maar nu het zover is lijkt dat allemaal niet meer uit te maken. Cube-gamers en Wii-bezitters spelen Zelda, eten Zelda en praten Zelda, want dit kan weleens de beste Zelda titel tot nu toe zijn. Of dat zo is, bekijken we in deze review.


René:

Het was halverwege 2005 toen ik Zelda: TP voor het eerste speelde. Er was nog geen sprake van een Nintendo Wii versie en ook een uitstel van de Cube versie kwam nog niet in ons op. Nu, anderhalf jaar later en na een totale verandering van bovenstaand plaatje, zit ik wederom aan Zelda. Dit keer niet met een GameCube controller, maar met een nunchuck en Wiimote in mijn handen. Eigenlijk is er in deze anderhalf jaar maar weinig veranderd, iets wat negatieve associaties oproept terwijl ik dat juist niet bedoel. Halverwege 2005 gaf het spel me al een Zelda gevoel en dat doet het nu, eind 2006, nog steeds. Herkenbaarheid roept zich vaak op in kleine elementen als een bekend geluidje of een gezicht. Het zijn deze kleine (en soms ook grote) elementen die mij het Zelda gevoel weer doen ervaren als in alle andere Zelda games die ik gespeeld heb.



Hebben we dan te maken met een kopie van voorgaande Zelda games? In zekere zin wel. Alle herkenbare en vertrouwde elementen duiken ook nu, vroeg of laat in de game, weer op. Tegelijkertijd geven de nieuwe controls een totaal andere belevenis aan het spel. Terwijl ik mijn boemerang in de hand houd richt ik mijn Wiimote op het scherm en bepaal ik zelf welke route deze af legt. Als een moment later de vijand nadert beweeg ik mijn nunchuck heen en weer om een slagbeweging met mijn zwaard te maken. Het zijn de nieuwe manieren van spelen die de klassieke gameplay een totaal andere ervaring geven. Het eerste half uurtje is dit misschien even wennen, vervolgens lijkt het alsof je nooit anders gedaan hebt.

Het nieuwste avontuur van Link laat je, zoals mijn collega Alain al zei, vele uren opsluiten in een adrenalinerit. Hoewel ik iemand ben die een Zelda spel speelt als een zoektocht naar een speld in een hooiberg zullen ook snellere spelers minimaal dertig uur in dit avontuur opgesloten worden. Nintendo heeft de tijd en moeite genomen voor het spel en daar kunnen we ze als gamers alleen maar dankbaar voor zijn. Natuurlijk, grafisch laat het op een enkel momentje een steekje vallen en het spel komt wat traag op gang, laat dit echter geen reden zijn om het spel niet te kopen. Sterker nog, als je één game koopt om je vakantie mee door te komen, laat het dan Zelda zijn, of dit nu voor de GameCube of Wii is.



Gideon:

Ik zie mijzelf als een Zelda fan sinds A Link to the Past (de eerste twee NES-titels hebben mij nooit kunnen boeien) en het is een understatement om te stellen dat ik ontzettend lang heb uitgekeken naar Twilight Princess. De verwachtingen waren hoog en ik kan met een gerust hart stellen dat ze vrijwel allemaal zijn waargemaakt en enkelen zelfs zijn overtroffen. Want naast het feit dat The Legend of Zelda: Twilight Princess gewoon een hele goede game is, blijkt het ook nog eens een van de beste Zelda’s te zijn.

Laten we beginnen bij de grootte van de game (en dan heb ik het niet eens zozeer over het absolute oppervlakte, al is ook dat indrukwekkend). Twilight Princess is echt gigantisch. Wind Waker was al indrukwekkend, maar liet het wat betreft kerkers en quests toch een beetje afweten. Gelukkig laat Nintendo op dit punt ditmaal geen steekjes vallen en voor de gamer die echt wil genieten van de game, en dus net als ik elk hoekje bezoekt en steentje omdraait, zal menig uurtje besteed worden aan het spel. En deze uurtjes zullen ook als nuttig beschouwd kunnen worden, want de tempels zijn leuk om door te spelen, de gevechten blijven interessant en de mini-games zijn beter dan ooit. Door de implementatie van de WiiMote voelt het allemaal nog een stukje frisser, al is de GameCube versie ook prima te spelen. Maar heb je een Wii, dan raad ik je toch deze versie aan.



Grafisch gezien kan de game niet opboksen tegen de Xbox360 titels als we het over de technische kant hebben; polygonen, lichteffecten enzovoorts. Echter maakt Nintendo dit helemaal goed met schitterende art, mooi kleurgebruik en de welbekende Zelda-sfeer. Oude bekenden en nieuwe gezichten passeren de revue, omgevingen doen vertrouwd aan, maar zijn toch nieuw en Link is geweldig geanimeerd. De eerste maal dat Hyrule Castle in beeld komt, door de wazig gele muur van de Twilight, valt je mond gegarandeerd open.

Zijn er dan geen minputen? Jawel, zo zou je grafisch van een Wii-game toch meer mogen verwachten. Sommige textures komen echt gedateerd over en vijanden willen ook wel eens wat blokkerig ogen. Tevens is de muziek niet altijd even sterk en hadden de vijanden van mij best iets uitdagender mogen zijn. Maar eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik hier wel de spreekwoordelijke mieren aan het neu….wel, je begrijpt wat ik bedoel. Twilight Princess is een toptitel geworden en zoals bij alle toppers is het niet helemaal perfect, maar perfectie wordt wel akelig dicht benadert.
Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   97
Sound   88
Graphics   92
Replay   90

Link slaat keihard toe op de Wii
95


10:58  NBA Street Homecourt toont haar trucjes
10:54  Nog meer bekende skaters in Skate
 Reacties (77)
 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4
sidar op 20-12-2006 om 23:12 [Niv: 49 / Exp: 2463]
@ Gast (84.27.126.xxx)

ik ben er niet zo snel door heen gegaan de storyline duurt nou eenmaal iets minder dan 2 dagen =P ik ben nu bezig met de sidequests....
dit is een vette zelda, en iedereen die zeikt over kleine dinge snappe de zelda games gewoon niet.

ben blij dat ze bepaalde dingen blijven herhalen( hookshot bijvoorbeeld) maar ben ook blij met de verandering dat je niet echt liedjes hoeft te spelen zoals in majoras mask en OOT.
Ze mogen link,zelda, ganon(dorf) blijven herhalen en ook de items als er maar een kleine element in zit die de andere zelda games niet hebbe

Gast (84.27.126.xxx) op 21-12-2006 om 01:43
@Cain

Volgens mij kan je pas de Nocturne of shadow krijgen als je de fire, forest en water temple gedaan hebt. Als je Kakariko Village inloopt zonder die gedaan te hebben krijg je die song volgens mij nog niet.

Maja, ik zou het niet weten. Tis veel te lang geleden dat ik die game gespeeld heb. maar ik kan me herinneren dat ik niet eerst naar andere tempels kon gaan.

Gast (62.195.232.xxx) op 21-12-2006 om 14:56
@ de gast die zei dat voiceacting vaak
slecht gedaan wordt:

Voice acting is inmiddels al aangekomen op het nivo van animatie films, ik neem aan dat nintendo redelijk makkelijk goede voice-acting voor mekaar kan krijgen......
en nog een ander ding, die muziek mag ook wel wat symphonischer, die gepromoveerde midi's kunnen echt niet meer

Gast (84.87.154.xxx) op 21-12-2006 om 16:49
@ Gast (62.195.232.xxx)
Voice acting hoort gewoon niet in een Zelda game. De meesten die Zelda spelen hebben de voorgaande delen ook gespeeld. Die personen, en ik dus ook, hebben een bepaalde voorstelling hoe die personen klinken. Dus Voice Acting zou daar enorm te kort komen, het maakt niet uit hoe goed die voice acting is.
Het is een beetje hetzelfde als dat je een boek leest. Dan valt de verfilming ook altijd tegen.

Wat betreft de muziek heb je gelijk. Dat had wel mooier gekund.

Cain op 21-12-2006 om 16:49 [Niv: 147 / Exp: 7344]
Dat was ik.

@ Gast (84.27.126.xxx)
Je moest idd de forest, fire en water temple eerst doen voordat je naar de spirit en shadow temple kon. Maar je was wel vrij in je keuze om bijvoorbeeld eerst de fire temple te doen i.p.v. de forest temple, en de volgorde spirit en shadow temple maakte ook niet uit.

Gewijzigd door Cain op 21-12-2006 om 16:52

sidar op 21-12-2006 om 19:32 [Niv: 49 / Exp: 2463]
wat zeikt iedereen nou over de "midi" kwaliteit van de muziek? het klinkt goed waarom nog er moeilijk over doen?

ruben1234 op 21-12-2006 om 19:36 [Niv: 12 / Exp: 598]
Omdat sommige mensen dat leuk vinden

MasterStyle op 22-12-2006 om 04:44 [Niv: 44 / Exp: 2184]
@Cain

Had je niet de Hover Boots nodig om bij de spirit temple te komen?

En mensen die zeuren over de muziek die moeten wel heel goede oren hebben want ik hoor echt niet dat midi kwaliteit is... Vind het gewoon mooie muziek, totaal niets mis mee. Behalve het geluid van de wiimote, vind ik het geluid gewoon goed.

Gast (62.163.222.xxx) op 22-12-2006 om 17:53
Geluid is gewoon goed, wat zeuren al die mensen snap ik niks van? :X

Gast (194.109.243.xxx) op 23-12-2006 om 19:23
moet een 10 zijn :P:o

Gast (84.28.197.xxx) op 23-12-2006 om 22:15
Oke iedereen die de score te hoog vind moet eens op gamerankings kijken....die site pakt alle score's van allemaal verschillende sites en daar het gemiddelde van....zelda krijgt hier een 95...dus Gamed.nl zit er precies op.
http://www.gamerankings.nl/wii/game.php?id=466

Lukas op 24-12-2006 om 11:35 [Niv: 27 / Exp: 1340]
J ehebt helemaal gelijk, de review is goed en degene die iets te zeggen heeft over het punt van slecht beoordelen moet maar ff naar die link kijken!

Gast (84.87.154.xxx) op 24-12-2006 om 15:11
@ MasterStyle,
Nee die had je niet nodig.

Cain op 24-12-2006 om 15:12 [Niv: 147 / Exp: 7344]
Dat was ik.

sandstorm op 26-12-2006 om 23:47 [Niv: 57 / Exp: 2851]
naja, keb et spel net gebeat (alleen verhaal dus nog niet 100%) maar hij was erg makkelijk, alleen laatste baas heeft wat energie gevergd, maar bij boss fights geen enkele game over.. en voor de rest bij pre boss fights 1 keer (door eigen fout), ik ben vaker dood gegaan buiten tempels dan erin...

maarja, ik vond de game verhaallijn erg vet, maar te makkelijk (1 boss 1 hartje in totaal verloren..........) maar nu voor de 100 %!!!

(srry vooor men gezeik maar moest et ff kwijt, en laatste fight is wel memorabel!!! supervette fight)

Gast (81.244.158.xxx) op 27-12-2006 om 11:16
hey, om te beginnen wil ik zeggen dat er helemaal geen stemmen moeten zijn in eender welk Zelda-spel, aangezien dit de sfeer en de identificatie van de speler met 'Link' volledig onderuit zou halen. Ok, de graphics zijn misschien niet altijd even gepolijst, maar de grafische sfeer is zonder meer niet geevenaard (hello, twilight realm?) en de gameplay is nog altijd hetzelfde met hier en daar plezante, nieuwe toepassingen. Trouwens, het zwaaien met de remote voelt heel vlot aan.

Nu zit ik nog met een vraagje: ik heb een wii samen met Zelda (duh) en ik weet dat dat spel in breedbeeld 16:9 wordt uitgevoerd, maar ik heb enkel een 4:3 tv, zonder 16:9 weergave met zwarte balken. in de wii- instellingen heb ik dus ook op 4:3 moeten zetten, en nu is zelda in volledig scherm, zonder zwarte balken. wordt dit spel automatisch aan m'n wii-instellingen aangepast, of is het beeld samengetrokken (hoewel ik denk van niet) en is dit dan zowat gelijk aan de weergave op de cube? plus laatste vraagje, is het zo belangrijk om met breedbeeld te spelen?

Groeten,

Mathias

Gast (82.157.144.xxx) op 27-12-2006 om 18:22
@up: ik heb de game nu (niet uitgespeeld nog) maar ik weet zeker dat ik hem nog is ga uitspelen omdat ik sommige dingen gewoon weer op nieuw wil meemaken ;p (4de temple baas) en veel meer dingen vandaar die 9 op replay. Je zal het waarschijnlijk pas begrijpen als je de game zelf hebt.

madmaniac op 22-04-2007 om 14:49 [Niv: 65 / Exp: 3265]
super vet spel, zeker een 95 waard in mijn ogen beste wii-game tot nu toe

Gast (84.29.67.xxx) op 17-11-2007 om 17:45
_O_ :? :X |( :r :) :( ;) :D *D }> :'( :P :9 8)

Gast (84.84.71.xxx) op 17-12-2007 om 15:33
kpij]










Gast (82.176.135.xxx) op 29-12-2007 om 11:53
Ik heb heb nog niet uitgespeeld, maar dat gaat zeker gebeuren, het is echt een _O_ _O_ _O_ spel.

Gast (81.10.161.xxx) op 07-01-2008 om 18:13
great game _O_

RaZZ op 15-01-2008 om 21:48 [Niv: 0 / Exp: 9]
cijfer 95 to hoog? ik vind em te laag, elke zelda moet meteen een 10 krijgen en dan pas gespeeld worden.. zit altijd wel goed met Nintendo..

RaZZ

Gast (82.176.161.xxx) op 10-06-2008 om 17:11
dit is gewoon een geweldige game vor echte gamers dit is makkelijk een 10 waard

(dit is mijn favoriete game) word dat die van julie je moet em echt probere geloog mij

Gast (82.176.161.xxx) op 10-06-2008 om 17:16
ik vond het echt een moeilijk spel mar dit is een 10 voor alles


dit is de gaafste game ooit wat mij betreft de allerbeste van heel de wereld


elk zelda spel is goed maar deze echt gaaf




vooral de baas in hyrule castle (de allerlaatste baas) dat je tege zelda zelf moest vechte omdat ze vervloekt was 8)

 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
The Legend of Zelda: Twilight Princess
Type:
Game
Releasedatum:
08-12-2006
Ontwikkelaar:
Nintendo
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media