Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Mei 2025 
(8) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Review:

The Legend of Zelda: Twilight Princess


Door Alain op 20-12-2006 om 10:57
Bron: Gamed

Eén van Nintendo’s favoriete helden in het groen maakt zijn debuut op de Wii. We hebben het natuurlijk niet over Mario’s broertje, maar over Link. Hij debuteert in Twilight Princess, wat eerst een Gamecube project was. Nintendo zag echter mogelijkheden om Twilight Princess ook uit te laten komen op haar nieuwe console en op deze manier is Zelda een launchtitel geworden op de Wii. Enig nadeel was dat de game daardoor extra laat uitkwam op de GameCube, maar nu het zover is lijkt dat allemaal niet meer uit te maken. Cube-gamers en Wii-bezitters spelen Zelda, eten Zelda en praten Zelda, want dit kan weleens de beste Zelda titel tot nu toe zijn. Of dat zo is, bekijken we in deze review.


René:

Het was halverwege 2005 toen ik Zelda: TP voor het eerste speelde. Er was nog geen sprake van een Nintendo Wii versie en ook een uitstel van de Cube versie kwam nog niet in ons op. Nu, anderhalf jaar later en na een totale verandering van bovenstaand plaatje, zit ik wederom aan Zelda. Dit keer niet met een GameCube controller, maar met een nunchuck en Wiimote in mijn handen. Eigenlijk is er in deze anderhalf jaar maar weinig veranderd, iets wat negatieve associaties oproept terwijl ik dat juist niet bedoel. Halverwege 2005 gaf het spel me al een Zelda gevoel en dat doet het nu, eind 2006, nog steeds. Herkenbaarheid roept zich vaak op in kleine elementen als een bekend geluidje of een gezicht. Het zijn deze kleine (en soms ook grote) elementen die mij het Zelda gevoel weer doen ervaren als in alle andere Zelda games die ik gespeeld heb.



Hebben we dan te maken met een kopie van voorgaande Zelda games? In zekere zin wel. Alle herkenbare en vertrouwde elementen duiken ook nu, vroeg of laat in de game, weer op. Tegelijkertijd geven de nieuwe controls een totaal andere belevenis aan het spel. Terwijl ik mijn boemerang in de hand houd richt ik mijn Wiimote op het scherm en bepaal ik zelf welke route deze af legt. Als een moment later de vijand nadert beweeg ik mijn nunchuck heen en weer om een slagbeweging met mijn zwaard te maken. Het zijn de nieuwe manieren van spelen die de klassieke gameplay een totaal andere ervaring geven. Het eerste half uurtje is dit misschien even wennen, vervolgens lijkt het alsof je nooit anders gedaan hebt.

Het nieuwste avontuur van Link laat je, zoals mijn collega Alain al zei, vele uren opsluiten in een adrenalinerit. Hoewel ik iemand ben die een Zelda spel speelt als een zoektocht naar een speld in een hooiberg zullen ook snellere spelers minimaal dertig uur in dit avontuur opgesloten worden. Nintendo heeft de tijd en moeite genomen voor het spel en daar kunnen we ze als gamers alleen maar dankbaar voor zijn. Natuurlijk, grafisch laat het op een enkel momentje een steekje vallen en het spel komt wat traag op gang, laat dit echter geen reden zijn om het spel niet te kopen. Sterker nog, als je één game koopt om je vakantie mee door te komen, laat het dan Zelda zijn, of dit nu voor de GameCube of Wii is.



Gideon:

Ik zie mijzelf als een Zelda fan sinds A Link to the Past (de eerste twee NES-titels hebben mij nooit kunnen boeien) en het is een understatement om te stellen dat ik ontzettend lang heb uitgekeken naar Twilight Princess. De verwachtingen waren hoog en ik kan met een gerust hart stellen dat ze vrijwel allemaal zijn waargemaakt en enkelen zelfs zijn overtroffen. Want naast het feit dat The Legend of Zelda: Twilight Princess gewoon een hele goede game is, blijkt het ook nog eens een van de beste Zelda’s te zijn.

Laten we beginnen bij de grootte van de game (en dan heb ik het niet eens zozeer over het absolute oppervlakte, al is ook dat indrukwekkend). Twilight Princess is echt gigantisch. Wind Waker was al indrukwekkend, maar liet het wat betreft kerkers en quests toch een beetje afweten. Gelukkig laat Nintendo op dit punt ditmaal geen steekjes vallen en voor de gamer die echt wil genieten van de game, en dus net als ik elk hoekje bezoekt en steentje omdraait, zal menig uurtje besteed worden aan het spel. En deze uurtjes zullen ook als nuttig beschouwd kunnen worden, want de tempels zijn leuk om door te spelen, de gevechten blijven interessant en de mini-games zijn beter dan ooit. Door de implementatie van de WiiMote voelt het allemaal nog een stukje frisser, al is de GameCube versie ook prima te spelen. Maar heb je een Wii, dan raad ik je toch deze versie aan.



Grafisch gezien kan de game niet opboksen tegen de Xbox360 titels als we het over de technische kant hebben; polygonen, lichteffecten enzovoorts. Echter maakt Nintendo dit helemaal goed met schitterende art, mooi kleurgebruik en de welbekende Zelda-sfeer. Oude bekenden en nieuwe gezichten passeren de revue, omgevingen doen vertrouwd aan, maar zijn toch nieuw en Link is geweldig geanimeerd. De eerste maal dat Hyrule Castle in beeld komt, door de wazig gele muur van de Twilight, valt je mond gegarandeerd open.

Zijn er dan geen minputen? Jawel, zo zou je grafisch van een Wii-game toch meer mogen verwachten. Sommige textures komen echt gedateerd over en vijanden willen ook wel eens wat blokkerig ogen. Tevens is de muziek niet altijd even sterk en hadden de vijanden van mij best iets uitdagender mogen zijn. Maar eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik hier wel de spreekwoordelijke mieren aan het neu….wel, je begrijpt wat ik bedoel. Twilight Princess is een toptitel geworden en zoals bij alle toppers is het niet helemaal perfect, maar perfectie wordt wel akelig dicht benadert.
Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   97
Sound   88
Graphics   92
Replay   90

Link slaat keihard toe op de Wii
95


10:58  NBA Street Homecourt toont haar trucjes
10:54  Nog meer bekende skaters in Skate
 Reacties (77)
 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4
Rene Groen (Eindredacteur) op 20-12-2006 om 14:23 [Niv: 751 / Exp: 37556]
Om puur voor mezelf te spreken: een game als Zelda speel ik altijd meerdere keren. Het hoeft niet zo te zijn dat ik het spel direct na het uitspelen weer pak om het te doen, maar na een tijdje gaat het toch weer kriebelen en pak ik het weer op. Vrijwel alle Zelda games (op Majora's Mask na) heb ik minstens twee keer uitgespeeld.

Alain op 20-12-2006 om 14:25 [Niv: 3 / Exp: 129]
@Timo: Ik vind het fanboy percentage wel meevallen als ik zo door de leden-reacties kijk. Ze geven allemaal gevarieerd in de 9. reeks. Het valt mij juist op dat enkele 'grapjassen' deze game lager beoordelen dan een 8.0. Dan heb je in mijn ogen duidelijk niet begrepen waar het over gaat.

@Gast 82.94: De grootste reden dat de replay hoog scoort is de volgende van de game. Ik heb vaak genoeg momenten gehad dat ik dacht 'volgende keer ga ik eerst dit doen'. Dat komt door de vrijheid van de game en ik kijk nu alweer uit om hem opnieuw te spelen. Dat hoor ik van andere gamers ook. Het blijft slechts de mening van de redacteuren, dus je hoeft het er niet automatisch mee eens te zijn.

Devilly op 20-12-2006 om 14:36 [Niv: 275 / Exp: 13756]
Ik zal het simpel zeggen, van mij kunnen die stemmen gestolen worden. Een Zelda spel met stemmen, dat hoeft van mij echt niet hoor.

Timo_ op 20-12-2006 om 14:36 [Niv: 41 / Exp: 2060]
Als de replay waarde hoog scoort betekend niet dat je het spel vaker kunt uitspelen het kan ook betekenen dat je vaker terugkomt om te spelen zonder het doel het spel uit te spelen. Sidequest's en de totale speelduur van de singleplayer ervaring zorgen ervoor dat een negen heel realistisch is.

rolf op 20-12-2006 om 14:37 [Niv: 101 / Exp: 5058]
ja vind de gfx ook niet zo mooi een de stemmen mogen inderdaad ook ingesproken worden

maar ik mis het muziek maken, want dat met die wolf was dikke schijt man. bij de windwaker verneukte ze et ook al, en hier doen ze et nog eens.

maarja boeie het is een úber spel

Rene Groen (Eindredacteur) op 20-12-2006 om 14:40 [Niv: 751 / Exp: 37556]
Ben ik dan één van de weinige die het spelen als wolf juist leuk vond?

Gast (62.163.222.xxx) op 20-12-2006 om 15:08
Wat ik jammer vind van sommige mensen onder andere de grote fanboys, dat ze deze game alleen de kleine minpunten zien. En zich daar op los hameren.

Voor mij is het sinds jaren dat ik zo helemaal overweldigt ben door een spel. En als ik stopt omdat ik weg moest, ik al de drang krijg om snel weer naar huis te gaan en het verder te spelen.

Ik vind dit de beste game ervaring die ik tot nu toe heb gehad. En ik heb al erg veel games uit gespeeld. :)

Dat over de stemmen vind ik onzin. Ik vind ingesporken stemmen niks toevoegen aan deze game. Aan Gears of War bijvoorbeeld weer wel.

Ik heb trouwens de GameCube versie uitgespeeld. :D

Rene Groen (Eindredacteur) op 20-12-2006 om 15:10 [Niv: 751 / Exp: 37556]
Je kunt het ook als positief punt zien, dat er enkel wat kleine minpuntjes zijn

svcreapy op 20-12-2006 om 15:50 [Niv: 13 / Exp: 636]
De game grapics is mischien niet goed genoeg maar De gameplay+ het verhaal dat je gewoon moet volgen is adnormaal,ik heb de game nu 2 dagen en ben nu echt heel verslaaft.
En ik vindt de grapics wel grapig als je in het water loopt en er weer uit dan ben je ook echt nat enzo.
@Rene Groen nee je bent niet de enige die de wolf vet vindt

Gewijzigd door svcreapy op 20-12-2006 om 15:52

sidar op 20-12-2006 om 17:10 [Niv: 49 / Exp: 2463]
iemand zegt : die stemmen moeten ingesproken worden........en dat jappen lui zijn.
1: jij bent lui om te lezen
2: nee dankje zelda is perfect zo!

32 uur uitgespeelt! =D

Lukas op 20-12-2006 om 17:38 [Niv: 27 / Exp: 1340]
Heel erg goede beoordeling want het is nou eenmaal een klassieker. EN ik haat al die fanboys die dom doen en dat niet zien!

ApoC op 20-12-2006 om 18:03 [Niv: 101 / Exp: 5061]
over een paar punten die ik zag in de reacties:

- De replay waardes bij zelda zijn altijd hoog omdat er zoveel te ontdekken valt na de 1ste keer spelen.

- En over het gebrek van stemmen, ik vond dat in de vorige zelda altijd Enorm veel sfeer toevoegen. Dus ik hoop dat dat hier ook zo is

Paul_jambers op 20-12-2006 om 18:07 [Niv: 68 / Exp: 3394]
mijn mening is een 9- ik ben pro nintendo en pro zelda maar ik mijn ogen was okami een stuk beter dan deze zelda deze is veel en veelste makkelijk kom op nintendo de meeste pro zelda gamers zijn begonnen met the legend of zelda maak op zn minst dan een hardcore pro gaming versie in plaats van bazen waar je niet geraakt wordt omdat ze overdreven makkelijk zijn.
de tempels stellen ook niet veel voor het spel is te lineair vergeleken bij OOT waar je kon kiezen welke tempel je als eerst deed.

spoilers:
maar 2 zwaarden en maar 2 schilden WTF net zoals de magic armor degene die dat idee bedacht heb bij nintendo moeten ze ook aan een boom hangen

Gast (84.27.126.xxx) op 20-12-2006 om 18:24
@Timo

Zelda is Zelda. Daar moet je geen ene flikker aan veranderen... Alleen vernieuwen. Dit hebben ze gedaan, met de Wii Mote, en de sfeer en het verhaal is 10x beter als eerdere stories.

En ja zit te zeuren dat geen VA acterhaalt is en daarom een slechtere score verdient.
Misschien moet je eens na gaan denken dat Nintendo EXPRES GEEN VA in Zelda games doet omdat ze iedereen zijn EIGEN personaliteit aan de personages willen laten geven.

Ik vind geen VA een PLUSPUNT. ik wil GEEN VA in een Zelda game. Ja... misschien zoals Midna, maar echt aub GEEN ENGELS.

Maja, tis jouw mening ofc en als jij VA wilt dan mag da :P.

Gast (84.27.126.xxx) op 20-12-2006 om 18:28
@ Paul Jambers btw

In OOT kon je niet kiezen welke tempel je eerst deed... je had het item van de vorige nodig om de volgende te kunnen openen... sorry...

En ja, Magic Armour is een minpunt lol.
Twee zwaarden boeit me nie zo, Master Sword ftw. Oh en je vergeet het wooden sword, drie zwaarden! :P.

En @ Sidar,
Zonde dat je er zo snel doorheen ben gejast. Ik zit nu op 32 uur en heb net 3 tempels gedaan. Kon veel sneller maar ik onderzoek alles en heb al iets van 3 uur verkloot aan die mini game in da vishuis >.<

Vikash op 20-12-2006 om 19:01 [Niv: 0 / Exp: 8]
Ik ben het volkomen met IGN eens op het punt van het gemis van de VA en de orchestrale score. Voor het laatste is een enorm gemis.

wackyprofessor op 20-12-2006 om 19:19 [Niv: 224 / Exp: 11181]
Mwuah, maakt niks uit wat het cijfer is. Als je een Wii haalt dan weet je en ga ik ook vanuit dat TLoZ: TP dé beste game op de Wii is. Dus gewoon halen, alleen ik moet er nog even op wachten voordat het zover is om weer met Link op avontuur te gaan. Als wolf spelen lijkt me eerder leuk geeft wat afwisseling.

kuRta!_eRt op 20-12-2006 om 19:20 [Niv: 14 / Exp: 721]
Goeie reviews, ben het er grotendeels wel mee eens. Qua sfeer (graphics en geluid) vind ik het toch wel perfect als je het vergelijkt met voorgaande Zelda titels en overige cube/ wii games. Vergelijkingen met graphics van de 360 vind ik niet terecht, het is nu eenmaal geen HD game.
Ik moet zeggen dat naast Zelda tp verder geen enkele game is geweest de afgelopen 20 jaar (m.u.v. faxanadu op de nes en zelda op de snes) die me zo hebben opgeslokt. Dit is echt een waanzinng spel.

Verder vind ik de wolf en Midna erg vet gedaan, alsmede de toevoegingen van je wapens (orkaanboog, bompijlen etc.) en de moeilijkheidsgraad is denk ik hoger dan oot en ww (soms toch stiekem valsgespeeld).

Zit nu op 39 uur en ga de dessert in, kga m voorlopig niet uitspelen hehe.

Waar ik nog benieuwd naar ben is of de redactie na het spelen van zelda op de wii ook nog de cube versie heeft gespeeld en of zij de wii-remote al misten...

sandr op 20-12-2006 om 19:55 [Niv: 19 / Exp: 941]
ben het geheel met de schrijver eens

Gast (80.60.122.xxx) op 20-12-2006 om 19:56
Wat is die score laag zeg :D

Verdient een 10, heb me nog nooit zoveel vermaakt met een spel in jaren. Geen wonder dat dit op de Wii is gekomen, het is inderdaad gameplay over graphics. Zelfs met xbox360 of PS3 graphics zou de gameplay makkelijk boven de graphics uitstaan. _O_

Nintendo is blijkbaar de enige die prachtige spellen maakt (niet in de betekenis van graphics).


Gast (83.84.183.xxx) op 20-12-2006 om 20:26
ruben1234@
OWND!!!

Tecnomic NL op 20-12-2006 om 20:38 [Niv: 164 / Exp: 8218]
Dit cijfer had ik wel verwacht, maar nogmaals moet het er even uit. Deze game was absoluut voor de Gamecube bestemd. Maar goed voor mij is dit geen reden om een Wii halen, want ik kies toch voor de Cube versie. Het lijkt me gewoon veel lekkerder spelen met een gewone controller. Maar ik zal zeker de Wii versie eens gaan checken, want ik ben toch benieuwd hoe de controls nou uit de verf komen. Aangezien ik mij nu prima vermaak met de Xbox 360, welke ik gisteren weer terug heb gekregen , zal ik het spel volgend jaar wel gaan halen. Verder een nette review voor de eerste keer of heb je al meerdere reviews geschreven Alain ?

Cain op 20-12-2006 om 20:47 [Niv: 147 / Exp: 7344]
Goeie review, goed cijfer. Het gezeik dat er geen voice acting in Zelda zit moet nu maar eens afgelopen zijn. Diegenen die zeggen dat Zelda spellen ingesproken moeten worden, moeten zelf opgeknoopt worden aan de hoogste boom omdat ze er alleen maar aandenken. Een mooie game verkracht je niet.

@Gast
Je kon OoT wel in verschillende volgorde uitspelen. Je had voor de Fire en Forest Temple allebei alleen de hookshot nodig. En de Spirit en Shadow Temple hadden geen vereisten.

Gewijzigd door Cain op 20-12-2006 om 20:56

Rene Groen (Eindredacteur) op 20-12-2006 om 20:52 [Niv: 751 / Exp: 37556]
@ kuRta!_eRt: Ik heb naast de Wii versie ook de Cube versie gespeeld, en deze speelt ook prima. Persoonlijk vind ik de Wii versie door zijn besturing (en breedbeeldondersteuning) wat leuker, maar voor de Cube zou het spel voor het cijfer niet onder doen.

kuRta!_eRt op 20-12-2006 om 20:59 [Niv: 14 / Exp: 721]
ok, thanks Rene. Misschien toch wel een goede strategie om eerst de wii versie te lanceren (kunnen mensen wennen aan de controls) en daarna pas de cube. Ik vind de controls iig supervet van de wii.

 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
The Legend of Zelda: Twilight Princess
Type:
Game
Releasedatum:
08-12-2006
Ontwikkelaar:
Nintendo
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media