Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
17 Juni 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Juni 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Review:

The Legend of Zelda: Twilight Princess


Door Alain op 20-12-2006 om 10:57
Bron: Gamed

Eén van Nintendo’s favoriete helden in het groen maakt zijn debuut op de Wii. We hebben het natuurlijk niet over Mario’s broertje, maar over Link. Hij debuteert in Twilight Princess, wat eerst een Gamecube project was. Nintendo zag echter mogelijkheden om Twilight Princess ook uit te laten komen op haar nieuwe console en op deze manier is Zelda een launchtitel geworden op de Wii. Enig nadeel was dat de game daardoor extra laat uitkwam op de GameCube, maar nu het zover is lijkt dat allemaal niet meer uit te maken. Cube-gamers en Wii-bezitters spelen Zelda, eten Zelda en praten Zelda, want dit kan weleens de beste Zelda titel tot nu toe zijn. Of dat zo is, bekijken we in deze review.

Wanneer de game opstart, zie je de mooie intro die je natuurlijk al hebt gezien op internet. Toch ben je benieuwd en je laat hem uitspelen, hoewel je eigenlijk niet kan wachten om A+B tegelijk in te drukken. Als het zo ver is, maak je een account aan waarbij je zelf de namen mag kiezen voor de hoofdpersoon en zijn paard. Traditioneel en standaard laat ik dit natuurlijk op Link en Epona. Vervolgens beland je in de wereld van de mysterie en kan je avontuur beginnen. Het eerste wat opvalt is de porties tekst. Deze komen niet in grote lange verhalen met af en toe een klein stukje gameplay, maar rustig en meeslepend vanaf het begin. Het positieve gevoel overheerst terwijl je je karakter en je omgeving leert kennen.



Grafisch is het een wereld van verschil ten opzichte van ‘The Wind Waker’ en door de surrealistische graphics geeft het een serieuzer gevoel. Dit komt mede doordat de karakters ook serieuzer zijn uitgewerkt. Link is een volgroeide jongeman die klaar is om het avontuur aan te gaan. Je begint bij zijn thuisstad Ordon, waar hij zijn groene outfit met puntmuts nog niet heeft. Je begint dus niet meteen met de actie, maar zoals in elk verhaal moet je je laten meeslepen. Er zijn monsters gesignaleerd aan de rand van de stad, en Link krijgt de opdracht om naar Hyrule te vertrekken om over de ongeregeldheden te overleggen. Zoals je verwacht stuit Link op een aantal problemen en begint hij aan het fantastische avontuur. Hij komt achter een duister plot waarin de Twilight dimensie de hoofdrol speelt.

Er valt erg veel vrij te spelen en dat is ook één van de drijfveren. Je wilt natuurlijk zo snel mogelijk je boemerang en boog kunnen gebruiken, maar voor het zover is ben je alweer enkele uren aan het spelen. Een heel verfrissend element van de game is het feit dat Link in een wolf kan veranderen. Dit heeft erg veel invloed op de game, omdat je als persoon en wolf zijnde hele andere dingen kunt doen. Regelmatig moet je op een gebied terugkomen omdat de wolf een spoor moet volgen met zijn neus, of omdat je iets moet opgraven wat de menselijke Link niet kan. Ook kun je als wolf zijnde met dieren praten, wat nodig is om verder te komen. Hetzelfde gebied kan dus totaal anders zijn door deze wisseling.



Om je bekend te maken met de besturing en spelelementen van de game, heb je geen vervelende tutorial draaien, maar een personage in de game. Midna duikt op bij je eerste wolfachtige transformatie en haar verhaal lijkt een groot mysterie te zijn. Zodra je haar leert kennen blijkt ze onmisbaar te zijn, daar ze je een tal van hints geeft. Bovendien is ze een machtig wapen in de strijd tegen sommige tegenstanders. Niet alleen Midna speelt een belangrijke rol, maar ook Epona, je prachtige paard. Paardrijden speelt een veel grotere rol dan in de vorige delen en de gameplay voelt goed aan. Je kan flink wat snelheid maken met Epona, en dat is ook nodig want de gebieden zijn erg groot.

Hyrule is verdeeld in een aantal provincies. Deze kun je unlocken naarmate je genoeg presteert hebt in een bepaald gebied. Zoals ik eerder al zei, is het soms noodzakelijk om terug te keren naar een gebied waar je al geweest bent. Hierdoor ben je niet zo snel klaar met de game. Wil je alles unlocken en gedaan hebben (en geloof me, dat wil je!), dan ben je zeker wel een uurtje of 60 bezig.



Een innovatieve manier van spelen in dit deel is natuurlijk het gebruik van de Wii-mote. Het enige verschil tussen de Cube versie en de Wii versie van de game is het gebruik van sommige opties die uitvoerbaar zijn met de Wii-mote. Hiernaast kent de Wii versie een breedbeeld ondersteuning die het aan de Cube versie ontbreekt. Een totaal andere beleving tussen de Cube en Wii versie is de Wii-mote, waarmee je vaak genoeg een locatie op het beeldscherm moet bepalen (bijvoorbeeld met het laten uitvliegen van de uil of het bepalen van doelwitten met je boomerang), maar er zitten ook wildere taferelen in, zoals het slaan met je zwaard en het vangen van een vis nadat je beet hebt. Dit voegt natuurlijk een extra dimensie toe aan het spelen, en gelukkig mag ik concluderen dat die opties goed in elkaar zitten. Het laat meteen zien wat we in de toekomst van de Wii kunnen verwachten, en dat het een wijze keuze van Nintendo is geweest om voor dit soort gameplay te kiezen.



Niet alleen de grafische kenmerken zorgen voor de geweldige sfeer in deze game, maar vooral het geluid helpt hier aan mee. Eén van de dingen wat het geluid goed maakt is de verdeling van de aanwezigheid. Op sommige momenten is het geluid heel subtiel. Hier heb je oog voor omdat de karakters in de game niet praten (hoewel Midna wel wat bazelt als ze aan het woord is). Zodra het tijd voor de actie is, neemt het geluid ook zijn plaats in en dit zorgt voor een geweldig geheel.

The Legend of Zelda: Twilight Princess is zonder twijfel de beste launchtitel op de Wii, en wellicht de beste uit de Zelda reeks. De sfeer waarin je bevangen raakt is abnormaal vermakelijk en meeslepend. Het is een avontuur waar je deel vanuit wilt maken. De vele extra's maken het leuk om te spelen, en het is een ervaring die je als gamer zeker niet mag missen. Als je niet bekend bent met de vorige Zelda delen, dan is dit de perfecte kennismaking.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   97
Sound   88
Graphics   92
Replay   90

Link slaat keihard toe op de Wii
95


10:58  NBA Street Homecourt toont haar trucjes
10:54  Nog meer bekende skaters in Skate
 Reacties (77)
 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4
sidar op 20-12-2006 om 23:12 [Niv: 49 / Exp: 2463]
@ Gast (84.27.126.xxx)

ik ben er niet zo snel door heen gegaan de storyline duurt nou eenmaal iets minder dan 2 dagen =P ik ben nu bezig met de sidequests....
dit is een vette zelda, en iedereen die zeikt over kleine dinge snappe de zelda games gewoon niet.

ben blij dat ze bepaalde dingen blijven herhalen( hookshot bijvoorbeeld) maar ben ook blij met de verandering dat je niet echt liedjes hoeft te spelen zoals in majoras mask en OOT.
Ze mogen link,zelda, ganon(dorf) blijven herhalen en ook de items als er maar een kleine element in zit die de andere zelda games niet hebbe

Gast (84.27.126.xxx) op 21-12-2006 om 01:43
@Cain

Volgens mij kan je pas de Nocturne of shadow krijgen als je de fire, forest en water temple gedaan hebt. Als je Kakariko Village inloopt zonder die gedaan te hebben krijg je die song volgens mij nog niet.

Maja, ik zou het niet weten. Tis veel te lang geleden dat ik die game gespeeld heb. maar ik kan me herinneren dat ik niet eerst naar andere tempels kon gaan.

Gast (62.195.232.xxx) op 21-12-2006 om 14:56
@ de gast die zei dat voiceacting vaak
slecht gedaan wordt:

Voice acting is inmiddels al aangekomen op het nivo van animatie films, ik neem aan dat nintendo redelijk makkelijk goede voice-acting voor mekaar kan krijgen......
en nog een ander ding, die muziek mag ook wel wat symphonischer, die gepromoveerde midi's kunnen echt niet meer

Gast (84.87.154.xxx) op 21-12-2006 om 16:49
@ Gast (62.195.232.xxx)
Voice acting hoort gewoon niet in een Zelda game. De meesten die Zelda spelen hebben de voorgaande delen ook gespeeld. Die personen, en ik dus ook, hebben een bepaalde voorstelling hoe die personen klinken. Dus Voice Acting zou daar enorm te kort komen, het maakt niet uit hoe goed die voice acting is.
Het is een beetje hetzelfde als dat je een boek leest. Dan valt de verfilming ook altijd tegen.

Wat betreft de muziek heb je gelijk. Dat had wel mooier gekund.

Cain op 21-12-2006 om 16:49 [Niv: 147 / Exp: 7344]
Dat was ik.

@ Gast (84.27.126.xxx)
Je moest idd de forest, fire en water temple eerst doen voordat je naar de spirit en shadow temple kon. Maar je was wel vrij in je keuze om bijvoorbeeld eerst de fire temple te doen i.p.v. de forest temple, en de volgorde spirit en shadow temple maakte ook niet uit.

Gewijzigd door Cain op 21-12-2006 om 16:52

sidar op 21-12-2006 om 19:32 [Niv: 49 / Exp: 2463]
wat zeikt iedereen nou over de "midi" kwaliteit van de muziek? het klinkt goed waarom nog er moeilijk over doen?

ruben1234 op 21-12-2006 om 19:36 [Niv: 12 / Exp: 598]
Omdat sommige mensen dat leuk vinden

MasterStyle op 22-12-2006 om 04:44 [Niv: 44 / Exp: 2184]
@Cain

Had je niet de Hover Boots nodig om bij de spirit temple te komen?

En mensen die zeuren over de muziek die moeten wel heel goede oren hebben want ik hoor echt niet dat midi kwaliteit is... Vind het gewoon mooie muziek, totaal niets mis mee. Behalve het geluid van de wiimote, vind ik het geluid gewoon goed.

Gast (62.163.222.xxx) op 22-12-2006 om 17:53
Geluid is gewoon goed, wat zeuren al die mensen snap ik niks van? :X

Gast (194.109.243.xxx) op 23-12-2006 om 19:23
moet een 10 zijn :P:o

Gast (84.28.197.xxx) op 23-12-2006 om 22:15
Oke iedereen die de score te hoog vind moet eens op gamerankings kijken....die site pakt alle score's van allemaal verschillende sites en daar het gemiddelde van....zelda krijgt hier een 95...dus Gamed.nl zit er precies op.
http://www.gamerankings.nl/wii/game.php?id=466

Lukas op 24-12-2006 om 11:35 [Niv: 27 / Exp: 1340]
J ehebt helemaal gelijk, de review is goed en degene die iets te zeggen heeft over het punt van slecht beoordelen moet maar ff naar die link kijken!

Gast (84.87.154.xxx) op 24-12-2006 om 15:11
@ MasterStyle,
Nee die had je niet nodig.

Cain op 24-12-2006 om 15:12 [Niv: 147 / Exp: 7344]
Dat was ik.

sandstorm op 26-12-2006 om 23:47 [Niv: 57 / Exp: 2851]
naja, keb et spel net gebeat (alleen verhaal dus nog niet 100%) maar hij was erg makkelijk, alleen laatste baas heeft wat energie gevergd, maar bij boss fights geen enkele game over.. en voor de rest bij pre boss fights 1 keer (door eigen fout), ik ben vaker dood gegaan buiten tempels dan erin...

maarja, ik vond de game verhaallijn erg vet, maar te makkelijk (1 boss 1 hartje in totaal verloren..........) maar nu voor de 100 %!!!

(srry vooor men gezeik maar moest et ff kwijt, en laatste fight is wel memorabel!!! supervette fight)

Gast (81.244.158.xxx) op 27-12-2006 om 11:16
hey, om te beginnen wil ik zeggen dat er helemaal geen stemmen moeten zijn in eender welk Zelda-spel, aangezien dit de sfeer en de identificatie van de speler met 'Link' volledig onderuit zou halen. Ok, de graphics zijn misschien niet altijd even gepolijst, maar de grafische sfeer is zonder meer niet geevenaard (hello, twilight realm?) en de gameplay is nog altijd hetzelfde met hier en daar plezante, nieuwe toepassingen. Trouwens, het zwaaien met de remote voelt heel vlot aan.

Nu zit ik nog met een vraagje: ik heb een wii samen met Zelda (duh) en ik weet dat dat spel in breedbeeld 16:9 wordt uitgevoerd, maar ik heb enkel een 4:3 tv, zonder 16:9 weergave met zwarte balken. in de wii- instellingen heb ik dus ook op 4:3 moeten zetten, en nu is zelda in volledig scherm, zonder zwarte balken. wordt dit spel automatisch aan m'n wii-instellingen aangepast, of is het beeld samengetrokken (hoewel ik denk van niet) en is dit dan zowat gelijk aan de weergave op de cube? plus laatste vraagje, is het zo belangrijk om met breedbeeld te spelen?

Groeten,

Mathias

Gast (82.157.144.xxx) op 27-12-2006 om 18:22
@up: ik heb de game nu (niet uitgespeeld nog) maar ik weet zeker dat ik hem nog is ga uitspelen omdat ik sommige dingen gewoon weer op nieuw wil meemaken ;p (4de temple baas) en veel meer dingen vandaar die 9 op replay. Je zal het waarschijnlijk pas begrijpen als je de game zelf hebt.

madmaniac op 22-04-2007 om 14:49 [Niv: 65 / Exp: 3265]
super vet spel, zeker een 95 waard in mijn ogen beste wii-game tot nu toe

Gast (84.29.67.xxx) op 17-11-2007 om 17:45
_O_ :? :X |( :r :) :( ;) :D *D }> :'( :P :9 8)

Gast (84.84.71.xxx) op 17-12-2007 om 15:33
kpij]










Gast (82.176.135.xxx) op 29-12-2007 om 11:53
Ik heb heb nog niet uitgespeeld, maar dat gaat zeker gebeuren, het is echt een _O_ _O_ _O_ spel.

Gast (81.10.161.xxx) op 07-01-2008 om 18:13
great game _O_

RaZZ op 15-01-2008 om 21:48 [Niv: 0 / Exp: 9]
cijfer 95 to hoog? ik vind em te laag, elke zelda moet meteen een 10 krijgen en dan pas gespeeld worden.. zit altijd wel goed met Nintendo..

RaZZ

Gast (82.176.161.xxx) op 10-06-2008 om 17:11
dit is gewoon een geweldige game vor echte gamers dit is makkelijk een 10 waard

(dit is mijn favoriete game) word dat die van julie je moet em echt probere geloog mij

Gast (82.176.161.xxx) op 10-06-2008 om 17:16
ik vond het echt een moeilijk spel mar dit is een 10 voor alles


dit is de gaafste game ooit wat mij betreft de allerbeste van heel de wereld


elk zelda spel is goed maar deze echt gaaf




vooral de baas in hyrule castle (de allerlaatste baas) dat je tege zelda zelf moest vechte omdat ze vervloekt was 8)

 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
The Legend of Zelda: Twilight Princess
Type:
Game
Releasedatum:
08-12-2006
Ontwikkelaar:
Nintendo
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media