Review: The Legend of Zelda: Twilight Princess
Door Alain op 20-12-2006 om 10:57
|
Bron: Gamed
|
Eén van Nintendo’s favoriete helden in het groen maakt zijn debuut op de Wii. We hebben het natuurlijk niet over Mario’s broertje, maar over Link. Hij debuteert in Twilight Princess, wat eerst een Gamecube project was. Nintendo zag echter mogelijkheden om Twilight Princess ook uit te laten komen op haar nieuwe console en op deze manier is Zelda een launchtitel geworden op de Wii. Enig nadeel was dat de game daardoor extra laat uitkwam op de GameCube, maar nu het zover is lijkt dat allemaal niet meer uit te maken. Cube-gamers en Wii-bezitters spelen Zelda, eten Zelda en praten Zelda, want dit kan weleens de beste Zelda titel tot nu toe zijn. Of dat zo is, bekijken we in deze review.
Wanneer de game opstart, zie je de mooie intro die je natuurlijk al hebt gezien op internet. Toch ben je benieuwd en je laat hem uitspelen, hoewel je eigenlijk niet kan wachten om A+B tegelijk in te drukken. Als het zo ver is, maak je een account aan waarbij je zelf de namen mag kiezen voor de hoofdpersoon en zijn paard. Traditioneel en standaard laat ik dit natuurlijk op Link en Epona. Vervolgens beland je in de wereld van de mysterie en kan je avontuur beginnen. Het eerste wat opvalt is de porties tekst. Deze komen niet in grote lange verhalen met af en toe een klein stukje gameplay, maar rustig en meeslepend vanaf het begin. Het positieve gevoel overheerst terwijl je je karakter en je omgeving leert kennen.
Grafisch is het een wereld van verschil ten opzichte van ‘The Wind Waker’ en door de surrealistische graphics geeft het een serieuzer gevoel. Dit komt mede doordat de karakters ook serieuzer zijn uitgewerkt. Link is een volgroeide jongeman die klaar is om het avontuur aan te gaan. Je begint bij zijn thuisstad Ordon, waar hij zijn groene outfit met puntmuts nog niet heeft. Je begint dus niet meteen met de actie, maar zoals in elk verhaal moet je je laten meeslepen. Er zijn monsters gesignaleerd aan de rand van de stad, en Link krijgt de opdracht om naar Hyrule te vertrekken om over de ongeregeldheden te overleggen. Zoals je verwacht stuit Link op een aantal problemen en begint hij aan het fantastische avontuur. Hij komt achter een duister plot waarin de Twilight dimensie de hoofdrol speelt.
Er valt erg veel vrij te spelen en dat is ook één van de drijfveren. Je wilt natuurlijk zo snel mogelijk je boemerang en boog kunnen gebruiken, maar voor het zover is ben je alweer enkele uren aan het spelen. Een heel verfrissend element van de game is het feit dat Link in een wolf kan veranderen. Dit heeft erg veel invloed op de game, omdat je als persoon en wolf zijnde hele andere dingen kunt doen. Regelmatig moet je op een gebied terugkomen omdat de wolf een spoor moet volgen met zijn neus, of omdat je iets moet opgraven wat de menselijke Link niet kan. Ook kun je als wolf zijnde met dieren praten, wat nodig is om verder te komen. Hetzelfde gebied kan dus totaal anders zijn door deze wisseling.
Om je bekend te maken met de besturing en spelelementen van de game, heb je geen vervelende tutorial draaien, maar een personage in de game. Midna duikt op bij je eerste wolfachtige transformatie en haar verhaal lijkt een groot mysterie te zijn. Zodra je haar leert kennen blijkt ze onmisbaar te zijn, daar ze je een tal van hints geeft. Bovendien is ze een machtig wapen in de strijd tegen sommige tegenstanders. Niet alleen Midna speelt een belangrijke rol, maar ook Epona, je prachtige paard. Paardrijden speelt een veel grotere rol dan in de vorige delen en de gameplay voelt goed aan. Je kan flink wat snelheid maken met Epona, en dat is ook nodig want de gebieden zijn erg groot.
Hyrule is verdeeld in een aantal provincies. Deze kun je unlocken naarmate je genoeg presteert hebt in een bepaald gebied. Zoals ik eerder al zei, is het soms noodzakelijk om terug te keren naar een gebied waar je al geweest bent. Hierdoor ben je niet zo snel klaar met de game. Wil je alles unlocken en gedaan hebben (en geloof me, dat wil je!), dan ben je zeker wel een uurtje of 60 bezig.
Een innovatieve manier van spelen in dit deel is natuurlijk het gebruik van de Wii-mote. Het enige verschil tussen de Cube versie en de Wii versie van de game is het gebruik van sommige opties die uitvoerbaar zijn met de Wii-mote. Hiernaast kent de Wii versie een breedbeeld ondersteuning die het aan de Cube versie ontbreekt. Een totaal andere beleving tussen de Cube en Wii versie is de Wii-mote, waarmee je vaak genoeg een locatie op het beeldscherm moet bepalen (bijvoorbeeld met het laten uitvliegen van de uil of het bepalen van doelwitten met je boomerang), maar er zitten ook wildere taferelen in, zoals het slaan met je zwaard en het vangen van een vis nadat je beet hebt. Dit voegt natuurlijk een extra dimensie toe aan het spelen, en gelukkig mag ik concluderen dat die opties goed in elkaar zitten. Het laat meteen zien wat we in de toekomst van de Wii kunnen verwachten, en dat het een wijze keuze van Nintendo is geweest om voor dit soort gameplay te kiezen.
Niet alleen de grafische kenmerken zorgen voor de geweldige sfeer in deze game, maar vooral het geluid helpt hier aan mee. Eén van de dingen wat het geluid goed maakt is de verdeling van de aanwezigheid. Op sommige momenten is het geluid heel subtiel. Hier heb je oog voor omdat de karakters in de game niet praten (hoewel Midna wel wat bazelt als ze aan het woord is). Zodra het tijd voor de actie is, neemt het geluid ook zijn plaats in en dit zorgt voor een geweldig geheel.
The Legend of Zelda: Twilight Princess is zonder twijfel de beste launchtitel op de Wii, en wellicht de beste uit de Zelda reeks. De sfeer waarin je bevangen raakt is abnormaal vermakelijk en meeslepend. Het is een avontuur waar je deel vanuit wilt maken. De vele extra's maken het leuk om te spelen, en het is een ervaring die je als gamer zeker niet mag missen. Als je niet bekend bent met de vorige Zelda delen, dan is dit de perfecte kennismaking.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
97 |
Sound |
88 |
Graphics |
92 |
Replay |
90 |
Link slaat keihard toe op de Wii
|
95 |
|
|
|
10:58 NBA Street Homecourt toont haar trucjes
10:54 Nog meer bekende skaters in Skate
|
Reacties (77) |
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 20-12-2006 om 14:23
[Niv: 752 / Exp: 37605]
|
Om puur voor mezelf te spreken: een game als Zelda speel ik altijd meerdere keren. Het hoeft niet zo te zijn dat ik het spel direct na het uitspelen weer pak om het te doen, maar na een tijdje gaat het toch weer kriebelen en pak ik het weer op. Vrijwel alle Zelda games (op Majora's Mask na) heb ik minstens twee keer uitgespeeld.
|
|
Alain
op 20-12-2006 om 14:25
[Niv: 3 / Exp: 129]
|
@Timo: Ik vind het fanboy percentage wel meevallen als ik zo door de leden-reacties kijk. Ze geven allemaal gevarieerd in de 9. reeks. Het valt mij juist op dat enkele 'grapjassen' deze game lager beoordelen dan een 8.0. Dan heb je in mijn ogen duidelijk niet begrepen waar het over gaat.
@Gast 82.94: De grootste reden dat de replay hoog scoort is de volgende van de game. Ik heb vaak genoeg momenten gehad dat ik dacht 'volgende keer ga ik eerst dit doen'. Dat komt door de vrijheid van de game en ik kijk nu alweer uit om hem opnieuw te spelen. Dat hoor ik van andere gamers ook. Het blijft slechts de mening van de redacteuren, dus je hoeft het er niet automatisch mee eens te zijn.
|
|
Devilly
op 20-12-2006 om 14:36
[Niv: 275 / Exp: 13756]
|
Ik zal het simpel zeggen, van mij kunnen die stemmen gestolen worden. Een Zelda spel met stemmen, dat hoeft van mij echt niet hoor.
|
|
Timo_
op 20-12-2006 om 14:36
[Niv: 41 / Exp: 2060]
|
Als de replay waarde hoog scoort betekend niet dat je het spel vaker kunt uitspelen het kan ook betekenen dat je vaker terugkomt om te spelen zonder het doel het spel uit te spelen. Sidequest's en de totale speelduur van de singleplayer ervaring zorgen ervoor dat een negen heel realistisch is.
|
|
rolf
op 20-12-2006 om 14:37
[Niv: 101 / Exp: 5058]
|
ja vind de gfx ook niet zo mooi een de stemmen mogen inderdaad ook ingesproken worden
maar ik mis het muziek maken, want dat met die wolf was dikke schijt man. bij de windwaker verneukte ze et ook al, en hier doen ze et nog eens.
maarja boeie het is een úber spel
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 20-12-2006 om 14:40
[Niv: 752 / Exp: 37605]
|
Ben ik dan één van de weinige die het spelen als wolf juist leuk vond?
|
|
Gast (62.163.222.xxx)
op 20-12-2006 om 15:08
|
Wat ik jammer vind van sommige mensen onder andere de grote fanboys, dat ze deze game alleen de kleine minpunten zien. En zich daar op los hameren.
Voor mij is het sinds jaren dat ik zo helemaal overweldigt ben door een spel. En als ik stopt omdat ik weg moest, ik al de drang krijg om snel weer naar huis te gaan en het verder te spelen.
Ik vind dit de beste game ervaring die ik tot nu toe heb gehad. En ik heb al erg veel games uit gespeeld. :)
Dat over de stemmen vind ik onzin. Ik vind ingesporken stemmen niks toevoegen aan deze game. Aan Gears of War bijvoorbeeld weer wel.
Ik heb trouwens de GameCube versie uitgespeeld. :D
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 20-12-2006 om 15:10
[Niv: 752 / Exp: 37605]
|
Je kunt het ook als positief punt zien, dat er enkel wat kleine minpuntjes zijn
|
|
svcreapy
op 20-12-2006 om 15:50
[Niv: 13 / Exp: 636]
|
De game grapics is mischien niet goed genoeg maar De gameplay+ het verhaal dat je gewoon moet volgen is adnormaal,ik heb de game nu 2 dagen en ben nu echt heel verslaaft.
En ik vindt de grapics wel grapig als je in het water loopt en er weer uit dan ben je ook echt nat enzo.
@Rene Groen nee je bent niet de enige die de wolf vet vindt
Gewijzigd door svcreapy op 20-12-2006 om 15:52
|
|
sidar
op 20-12-2006 om 17:10
[Niv: 49 / Exp: 2463]
|
iemand zegt : die stemmen moeten ingesproken worden........en dat jappen lui zijn.
1: jij bent lui om te lezen
2: nee dankje zelda is perfect zo!
32 uur uitgespeelt! =D
|
|
Lukas
op 20-12-2006 om 17:38
[Niv: 27 / Exp: 1340]
|
Heel erg goede beoordeling want het is nou eenmaal een klassieker. EN ik haat al die fanboys die dom doen en dat niet zien!
|
|
ApoC
op 20-12-2006 om 18:03
[Niv: 101 / Exp: 5061]
|
over een paar punten die ik zag in de reacties:
- De replay waardes bij zelda zijn altijd hoog omdat er zoveel te ontdekken valt na de 1ste keer spelen.
- En over het gebrek van stemmen, ik vond dat in de vorige zelda altijd Enorm veel sfeer toevoegen. Dus ik hoop dat dat hier ook zo is
|
|
Paul_jambers
op 20-12-2006 om 18:07
[Niv: 68 / Exp: 3394]
|
mijn mening is een 9- ik ben pro nintendo en pro zelda maar ik mijn ogen was okami een stuk beter dan deze zelda deze is veel en veelste makkelijk kom op nintendo de meeste pro zelda gamers zijn begonnen met the legend of zelda maak op zn minst dan een hardcore pro gaming versie in plaats van bazen waar je niet geraakt wordt omdat ze overdreven makkelijk zijn.
de tempels stellen ook niet veel voor het spel is te lineair vergeleken bij OOT waar je kon kiezen welke tempel je als eerst deed.
spoilers:
maar 2 zwaarden en maar 2 schilden WTF net zoals de magic armor degene die dat idee bedacht heb bij nintendo moeten ze ook aan een boom hangen
|
|
Gast (84.27.126.xxx)
op 20-12-2006 om 18:24
|
@Timo
Zelda is Zelda. Daar moet je geen ene flikker aan veranderen... Alleen vernieuwen. Dit hebben ze gedaan, met de Wii Mote, en de sfeer en het verhaal is 10x beter als eerdere stories.
En ja zit te zeuren dat geen VA acterhaalt is en daarom een slechtere score verdient.
Misschien moet je eens na gaan denken dat Nintendo EXPRES GEEN VA in Zelda games doet omdat ze iedereen zijn EIGEN personaliteit aan de personages willen laten geven.
Ik vind geen VA een PLUSPUNT. ik wil GEEN VA in een Zelda game. Ja... misschien zoals Midna, maar echt aub GEEN ENGELS.
Maja, tis jouw mening ofc en als jij VA wilt dan mag da :P.
|
|
Gast (84.27.126.xxx)
op 20-12-2006 om 18:28
|
@ Paul Jambers btw
In OOT kon je niet kiezen welke tempel je eerst deed... je had het item van de vorige nodig om de volgende te kunnen openen... sorry...
En ja, Magic Armour is een minpunt lol.
Twee zwaarden boeit me nie zo, Master Sword ftw. Oh en je vergeet het wooden sword, drie zwaarden! :P.
En @ Sidar,
Zonde dat je er zo snel doorheen ben gejast. Ik zit nu op 32 uur en heb net 3 tempels gedaan. Kon veel sneller maar ik onderzoek alles en heb al iets van 3 uur verkloot aan die mini game in da vishuis >.<
|
|
Vikash
op 20-12-2006 om 19:01
[Niv: 0 / Exp: 8]
|
Ik ben het volkomen met IGN eens op het punt van het gemis van de VA en de orchestrale score. Voor het laatste is een enorm gemis.
|
|
wackyprofessor
op 20-12-2006 om 19:19
[Niv: 224 / Exp: 11181]
|
Mwuah, maakt niks uit wat het cijfer is. Als je een Wii haalt dan weet je en ga ik ook vanuit dat TLoZ: TP dé beste game op de Wii is. Dus gewoon halen, alleen ik moet er nog even op wachten voordat het zover is om weer met Link op avontuur te gaan. Als wolf spelen lijkt me eerder leuk geeft wat afwisseling.
|
|
kuRta!_eRt
op 20-12-2006 om 19:20
[Niv: 14 / Exp: 721]
|
Goeie reviews, ben het er grotendeels wel mee eens. Qua sfeer (graphics en geluid) vind ik het toch wel perfect als je het vergelijkt met voorgaande Zelda titels en overige cube/ wii games. Vergelijkingen met graphics van de 360 vind ik niet terecht, het is nu eenmaal geen HD game.
Ik moet zeggen dat naast Zelda tp verder geen enkele game is geweest de afgelopen 20 jaar (m.u.v. faxanadu op de nes en zelda op de snes) die me zo hebben opgeslokt. Dit is echt een waanzinng spel.
Verder vind ik de wolf en Midna erg vet gedaan, alsmede de toevoegingen van je wapens (orkaanboog, bompijlen etc.) en de moeilijkheidsgraad is denk ik hoger dan oot en ww (soms toch stiekem valsgespeeld).
Zit nu op 39 uur en ga de dessert in, kga m voorlopig niet uitspelen hehe.
Waar ik nog benieuwd naar ben is of de redactie na het spelen van zelda op de wii ook nog de cube versie heeft gespeeld en of zij de wii-remote al misten...
|
|
sandr
op 20-12-2006 om 19:55
[Niv: 19 / Exp: 941]
|
ben het geheel met de schrijver eens
|
|
Gast (80.60.122.xxx)
op 20-12-2006 om 19:56
|
Wat is die score laag zeg :D
Verdient een 10, heb me nog nooit zoveel vermaakt met een spel in jaren. Geen wonder dat dit op de Wii is gekomen, het is inderdaad gameplay over graphics. Zelfs met xbox360 of PS3 graphics zou de gameplay makkelijk boven de graphics uitstaan. _O_
Nintendo is blijkbaar de enige die prachtige spellen maakt (niet in de betekenis van graphics).
|
|
Gast (83.84.183.xxx)
op 20-12-2006 om 20:26
|
ruben1234@
OWND!!!
|
|
Tecnomic NL
op 20-12-2006 om 20:38
[Niv: 164 / Exp: 8218]
|
Dit cijfer had ik wel verwacht, maar nogmaals moet het er even uit. Deze game was absoluut voor de Gamecube bestemd. Maar goed voor mij is dit geen reden om een Wii halen, want ik kies toch voor de Cube versie. Het lijkt me gewoon veel lekkerder spelen met een gewone controller. Maar ik zal zeker de Wii versie eens gaan checken, want ik ben toch benieuwd hoe de controls nou uit de verf komen. Aangezien ik mij nu prima vermaak met de Xbox 360, welke ik gisteren weer terug heb gekregen  , zal ik het spel volgend jaar wel gaan halen. Verder een nette review voor de eerste keer of heb je al meerdere reviews geschreven Alain ?
|
|
Cain
op 20-12-2006 om 20:47
[Niv: 147 / Exp: 7344]
|
Goeie review, goed cijfer. Het gezeik dat er geen voice acting in Zelda zit moet nu maar eens afgelopen zijn. Diegenen die zeggen dat Zelda spellen ingesproken moeten worden, moeten zelf opgeknoopt worden aan de hoogste boom omdat ze er alleen maar aandenken. Een mooie game verkracht je niet.
@Gast
Je kon OoT wel in verschillende volgorde uitspelen. Je had voor de Fire en Forest Temple allebei alleen de hookshot nodig. En de Spirit en Shadow Temple hadden geen vereisten.
Gewijzigd door Cain op 20-12-2006 om 20:56
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 20-12-2006 om 20:52
[Niv: 752 / Exp: 37605]
|
@ kuRta!_eRt: Ik heb naast de Wii versie ook de Cube versie gespeeld, en deze speelt ook prima. Persoonlijk vind ik de Wii versie door zijn besturing (en breedbeeldondersteuning) wat leuker, maar voor de Cube zou het spel voor het cijfer niet onder doen.
|
|
kuRta!_eRt
op 20-12-2006 om 20:59
[Niv: 14 / Exp: 721]
|
ok, thanks Rene. Misschien toch wel een goede strategie om eerst de wii versie te lanceren (kunnen mensen wennen aan de controls) en daarna pas de cube. Ik vind de controls iig supervet van de wii.
|
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
|
|
|