Feature: Videogame Industrie: Publishers
Door Joni Philips op 04-07-2006 om 00:17
|
Bron: Gamed
|
De gamewereld is de laatste jaren enorm gegroeid en is daardoor een belangrijke economische sector geworden met dozijnen disciplines en verschillende soorten bedrijven. Zo hebben we beroepen zoals designers, producers en testers. Elk van de bedrijven en beroepen heeft zijn specifieke functies waardoor hij onmisbaar wordt om een game bij de gamer te krijgen.
Eens die licenties binnen zijn en de game afgewerkt is, kan de productie van het spel beginnen. In het geval van een PC game is dit redelijk simpel. Je huurt een klein bedrijfje in en je laat zoveel exemplaren drukken van de game als je wil. Heb je er meer nodig, laat je er achteraf nog enkele duizenden bijdrukken, zoveel als je nodig hebt. Op consoles is dit echter wat kostelijker, de productie wordt hier namelijk verzorgd door de consolemakers zelf. Zij hebben verspreid over de wereld grote fabrieken staan waar per maand tientallen miljoenen disks van de band rollen, Sony heeft hier zelfs een aparte tak voor opgericht, Sony Digital Solutions and Production of CD. Voor Europa ligt dit bedrijf in Salzburg, Oostenrijk.
Deze verdienen echter zelf ook graag geld en vragen een bepaald royalty bedrag op elke disk die wordt gedrukt. Stel dat dit één eurocent zou zijn per disk bovenop de kosten van het effectief drukken van de disk, zou Sony bijvoorbeeld 10.000 euro verdiend hebben per Grand Theft Auto deel op de PS2. Daarnaast moeten deze betalingen op voorhand gebeuren en wordt de overschot nooit teruggenomen. Hiermee nemen andere publishers een groot risico als er alsnog een bug wordt aangetroffen in de game.
Bij de productie horen nog wel enkele andere zaken bij, zo zal een game soms nog gelokaliseerd worden wat betekent dat de game in verschillende talen wordt vertaald zoals Spaans en Frans, en natuurlijk moet de handleiding geschreven en gedrukt worden. Ook de boxart is de verantwoordelijkheid van een publisher. Al deze dingen zijn belangrijk voor de verkoopscijfers, zo zal een kindergame zonder Nederlandse taaloptie en met een zombie op de voorkant, niet goed verkopen bij de doelgroep.
Tegelijkertijd starten ook de 'secundaire' processen van distributie en marketing. Voor de distributie huurt men meestal andere bedrijven (distributeurs of grote gamepublishers) in, en ook de marketing wordt geregeld door plaatselijke PR bureaus. Enkel de grootste publishers kunnen het zich veroorloven om in alle landen een eigen PR afdeling te hebben. Kleine publishers verzorgen dit enkel in landen waar hun hoofdzetel is. Zo zal PlayLogic enkel in de Benelux en Groot-Brittannië de PR zelf regelen, in andere landen doen ze een beroep op gespecialiseerde bureaus.
Hoewel de game-industrie goed draait, loopt een publisher veel risico's. De laatste jaren zagen we de ondergang van gevestigde waarden zoals Acclaim, en veel bedrijven zijn moeten samensmelten wegens zware financiële verliezen. Dat wordt veroorzaakt door de vele risico's die een publisher loopt. De meeste bedrijven hebben gelukkig genoeg wel een reserve aangelegd om één of twee tegenslagen te verwerken, maar als ze daarna geen hit meer scoren, kan het bedrijf nog altijd stranden.
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
|
|
00:18 Ron Gilbert werkt aan nieuwe game
00:08 Geen Advent Children opvolger gepland
|
Reacties (12) |
|
Pagina:
1
|
|
Jrav
op 04-07-2006 om 11:45
[Niv: 31 / Exp: 1534]
|
Interessant stuk.
|
|
Ikkyu
op 04-07-2006 om 16:31
[Niv: 88 / Exp: 4417]
|
@Jrav : uitgebreide feedback voor zo'n kort artikel ^^
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 04-07-2006 om 16:34
[Niv: 1183 / Exp: 59165]
|
Ik beloof het, de volgende delen worden veel korter. (Gewoon minder te vertellen)
|
|
Ugamer
op 04-07-2006 om 19:59
[Niv: 14 / Exp: 707]
|
Wow, weet je hoe veel, eiglijk wel goed, maar ben moe, dus 'k lees het wel morgen  , komt dit inderdaad ook uit dat boek? (Avator), en verder super!
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 04-07-2006 om 20:03
[Niv: 1183 / Exp: 59165]
|
Nee, maar het boek pastte er goed bij. Ik moet het boek nog lezen, zijn zoveel gameboeken die ik moet hebben.
|
|
Limmepie
op 05-07-2006 om 01:23
[Niv: 21 / Exp: 1043]
|
Zowaar een goed stuk. Leerzaam! Stimuleert mn hersenen een btje in deze vakantie.
|
|
Gast (62.195.31.xxx)
op 05-07-2006 om 12:32
|
IK vond het zeer intressant om dit te lezen. Zijn er op deze manier al veel publishers failiet gegaan, of de deur uit gegooid bij Sony Nintendo of microsoft. Ik las dat bij EA als een game niet goed verkoopt ze die studio ook sluiten. (zullen ze er vast veel hebben gesloten) :D
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 05-07-2006 om 12:46
[Niv: 1183 / Exp: 59165]
|
Publishers die failliet zijn gegaan, ik zal het even enkel bij de grote namen houden: Het originele Atari, het originele Activision, Acclaim, 3DO. Allemaal bedrijven uit de top 10 van de industrie. Bedrijven die op de rand van de afgrond staan/gestaan hebben: Vivendi (incl Blizzard en Sierra), het huidige Atari, Sega voor de fusie, Square voor de fusie, Eidos voor de overname, ... Publishers kunnen trouwens niet de deur uitgegooid worden, jij denkt nu even aan developers.  (Dat is voor volgende week dinsdag)
|
|
Gast (62.195.31.xxx)
op 05-07-2006 om 17:26
|
Oja, maar wat is er dan met het nieuw atari. Was deze failiet gegaan. En daarna heeft iemand die gekocht en een andere naam gekregen, en is later weer in Atari veranderd. Of zit ik door de war met Sega?
Ik las pas dat Atari het ook weer slecht had, dat sommige games ook niet waren geworden wat ze gehoopt hadden. En dat ze nu typische EA games maken voor de Massa die meer kans op verkopen hebben. :D
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 05-07-2006 om 17:45
[Niv: 1183 / Exp: 59165]
|
Infogrames heeft de naam Atari en de rechten op diens games gekocht. Daarna hebben ze hun naam gewijzigd.
|
|
Gast (62.195.117.xxx)
op 06-07-2006 om 18:07
|
:D
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|