Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
03 Mei 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
02 Mei 2025 
(8) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
Days Gone Remastered
Gamed Gamekalender Mei 2025
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Feature:

Videogame Industrie: Publishers


Door Joni Philips op 04-07-2006 om 00:17
Bron: Gamed

De gamewereld is de laatste jaren enorm gegroeid en is daardoor een belangrijke economische sector geworden met dozijnen disciplines en verschillende soorten bedrijven. Zo hebben we beroepen zoals designers, producers en testers. Elk van de bedrijven en beroepen heeft zijn specifieke functies waardoor hij onmisbaar wordt om een game bij de gamer te krijgen.


Het eerste risico is dat je het kerstseizoen mist, de meeste publishers halen de laatste drie maanden van het jaar ongeveer de helft van hun inkomsten binnen. Voor bedrijven zoals Electronic Arts die dan met al hun grote games komen, is dat zelfs nog meer. Het is dan ook fataal voor een bedrijf als een belangrijke game niet in die periode verschijnt. Een slecht kerstseizoen kan dan ook desastreus zijn voor een publisher.

Al even desastreus zijn games waarin veel geld en moeite wordt gestoken, maar die dan uiteindelijk teleurstelt. Gamers willen alleen nog maar het beste van het beste, en developers steken dan ook graag veel geld (van de publisher) in hun game. Natuurlijk is het veel moeilijker om de beste game te maken als iedereen dat van je verwacht, en ook al je concurrenten hetzelfde doen. Zo zijn er al veel goede games verschenen die zoveel aandacht kregen voor hun release dat ze door de hype sowieso al niet meer goed konden presteren, denk dan maar aan The Godfather of Killzone. Door de grote druk op de developer is de kans ook groter dat een spel wordt uitgesteld.

Soms komt het nieuws van uitstel echter maar op het laatste moment, op het moment dat de publisher al lang een marketingcampagne begonnen is. Zo belooft een studio of developer al snel aan de publisher dat op tijd zal zijn voor het kerstseizoen en koopt de publisher al advertentieruimte en dergelijke. Men bouwt op deze manier een hele hype op voor de game, die dan tot teleurstelling bij de consument leidt wegen het uitstel. Wanneer de game dan uiteindelijk toch verschijnt, presteert hij slecht omdat de hype al voorbij is.

Dit probleem zal zeker toenemen bij de volgende generatie consoles, games maken op de volgende generatie console is niet moeilijker maar de consoles hebben meer grafische mogelijkheden en consumenten zijn pas blij als games er volledig gebruik van maken. Daardoor moeten studio's meer mensen aanwerven wat meer geld vereist, en wordt het risico op uitstel groter omdat ontwikkeling toch meer tijd vraagt. Zo is het gemiddelde budget al gestegen tot $15 miljoen, een stevige som die moeilijk is om terug te winnen, zeker als de game niet op tijd uitkomt.

Dat kan soms leiden tot nog grotere risico's. Zo liet Rare eind 2005 Microsoft al beginnen met het drukken van de disks voor Perfect Dark Zero terwijl de game nog niet getest was door hun eigen testers. Had men dan nog een bug ontdekt, had Microsoft meer dan een half miljoen disks moeten vernietigen en de hele marketingcampagne rond de game enkele maanden later opnieuw moeten uitvoeren. Gelukkig voor hen liep het goed af.

Het is duidelijk dat games uitgeven een moeilijke karwei, maar toch zijn er veel grote, financieel gezonde namen aanwezig. Dit komt vooral door de mensen die aan het hoofd staan van de bedrijven, zij voeren een harde koers en houden zich in de eerste plaats bezig met de zakelijke kant dan met de games. Enkele publishers hebben daardoor de laatste jaren een sterke opgang gemaakt op de aandelenmarkt zoals Take Two dat deze generatie de nummer 2 is geworden, of Ubisoft dat uit het onbekende een grote naam is geworden.
Pagina: 1 | 2 | 3


00:18  Ron Gilbert werkt aan nieuwe game
00:08  Geen Advent Children opvolger gepland
 Reacties (12)
 Pagina: 1
Jrav op 04-07-2006 om 11:45 [Niv: 31 / Exp: 1534]
Interessant stuk.

Ikkyu op 04-07-2006 om 16:31 [Niv: 88 / Exp: 4417]
@Jrav : uitgebreide feedback voor zo'n kort artikel ^^

Joni Philips (Eindredacteur) op 04-07-2006 om 16:34 [Niv: 1183 / Exp: 59165]
Ik beloof het, de volgende delen worden veel korter. (Gewoon minder te vertellen)

Ugamer op 04-07-2006 om 19:59 [Niv: 14 / Exp: 707]
Wow, weet je hoe veel, eiglijk wel goed, maar ben moe, dus 'k lees het wel morgen , komt dit inderdaad ook uit dat boek? (Avator), en verder super!

Joni Philips (Eindredacteur) op 04-07-2006 om 20:03 [Niv: 1183 / Exp: 59165]
Nee, maar het boek pastte er goed bij. Ik moet het boek nog lezen, zijn zoveel gameboeken die ik moet hebben.

Limmepie op 05-07-2006 om 01:23 [Niv: 21 / Exp: 1043]
Zowaar een goed stuk. Leerzaam! Stimuleert mn hersenen een btje in deze vakantie.

Gast (62.195.31.xxx) op 05-07-2006 om 12:32
IK vond het zeer intressant om dit te lezen. Zijn er op deze manier al veel publishers failiet gegaan, of de deur uit gegooid bij Sony Nintendo of microsoft. Ik las dat bij EA als een game niet goed verkoopt ze die studio ook sluiten. (zullen ze er vast veel hebben gesloten) :D

Joni Philips (Eindredacteur) op 05-07-2006 om 12:46 [Niv: 1183 / Exp: 59165]
Publishers die failliet zijn gegaan, ik zal het even enkel bij de grote namen houden: Het originele Atari, het originele Activision, Acclaim, 3DO. Allemaal bedrijven uit de top 10 van de industrie. Bedrijven die op de rand van de afgrond staan/gestaan hebben: Vivendi (incl Blizzard en Sierra), het huidige Atari, Sega voor de fusie, Square voor de fusie, Eidos voor de overname, ... Publishers kunnen trouwens niet de deur uitgegooid worden, jij denkt nu even aan developers. (Dat is voor volgende week dinsdag)

Gast (62.195.31.xxx) op 05-07-2006 om 17:26
Oja, maar wat is er dan met het nieuw atari. Was deze failiet gegaan. En daarna heeft iemand die gekocht en een andere naam gekregen, en is later weer in Atari veranderd. Of zit ik door de war met Sega?
Ik las pas dat Atari het ook weer slecht had, dat sommige games ook niet waren geworden wat ze gehoopt hadden. En dat ze nu typische EA games maken voor de Massa die meer kans op verkopen hebben. :D

Joni Philips (Eindredacteur) op 05-07-2006 om 17:45 [Niv: 1183 / Exp: 59165]
Infogrames heeft de naam Atari en de rechten op diens games gekocht. Daarna hebben ze hun naam gewijzigd.

Gast (62.195.117.xxx) op 06-07-2006 om 18:07
:D

Jirachi-Z op 06-07-2006 om 22:26 [Niv: 6 / Exp: 301]
ik kijk al uit naar het artikel van volgende week

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Videogame Industrie
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden