Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Maart 2024 
(0) 
(0) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(9) 
03 Maart 2024 
(2) 
02 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
01 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
29 Februari 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
28 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
27 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
26 Februari 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 Februari 2024 
(0) 
(0) 
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Banishers: Ghosts of New Eden
Review:

Assassin's Creed Valhalla


Door Rene Groen op 15-11-2020 om 08:32
Bron: Gamed

Na onder andere in de huid gekropen te zijn van een piraat en medjay laat Assassin's Creed: Valhalla ons als een Viking spelen. Weten ze hiermee voor de nodige verfrissing te zorgen of is het na zoveel delen eigenlijk wel klaar met de franchise?

Valhalla speelt zich af in het jaar 873 na Christus en plaatst Eivor centraal. Deze man of vrouw – de keuze ligt bij de speler of je laat de computer op gezette momenten wisselen – ziet aan het begin van het verhaal zijn ouders vermoord worden door Kjotve de Wrede. Ondanks deze introductie in Noorwegen is het slechts het startschot voor de verhaallijn die zich vervolgt in Engeland, de plaats waar je clan een nieuwe nederzetting tracht te starten. Dit mag je overigens letterlijk nemen. Je start met een klein kamp die gaandeweg de game uitgebreid zal worden met nieuwe barakken waarin onder andere een wapensmid en een tatoeëerder hun intrek zullen nemen. Door erin te investeren middels je verzamelde materialen verdien je ook weer diverse upgrades waardoor het nooit nutteloos aanvoelt om hierin te investeren. Op deze manier ben je niet altijd onderweg zonder een zekere basis te hebben, Ravensthorpe is een centrale vesting op de map dat na het uitvoeren van missies of verkennen van de map voelt als thuiskomen.


Bij het verwijzen naar de map lopen bij sommigen de rillingen over de rug als we terugdenken aan vorige games. Er leek vrijwel geen einde te komen aan het aantal te voltooien vraagtekens en de meerwaarde was bij een groot deel te betwijfelen. Kwantiteit staat immers niet altijd gelijk aan kwaliteit. Een blik op de kaart van Valhalla leert dat Ubisoft de nodige veranderingen doorgevoerd heeft. In plaats van een eindeloze lijst aan vraagtekens zien we nu lichtgevende bolletjes in de kleuren goudgeel, wit en blauw, ieder verwijzend naar zijn eigen activiteit. Goudgeel staat voor te verzamelen loot als crafting materialen, wapens of het verkrijgen van nieuwe kwaliteiten, wit voor verzamelobjecten en blauw voor activiteiten als minigames, puzzels, gevechten en sidequests.

Deze laatste hebben nu meer betekenis dan voorheen, waar het vooral neer kwam op fetchquests. Laten we om dit te verduidelijken een moordzaak nemen. Eivor kan bij aankomst direct een schuldige aanwijzen zonder enig onderzoek gedaan te hebben, je kunt ook omstanders ondervragen en het gebied uitkammen om je beschuldiging te onderbouwen. Dit is slechts één van de voorbeelden waaruit blijkt dat je niet alleen een stuk meer variëteit krijgt in de sidequests zelf maar ook in de manier waarop je ze op kunt lossen. Omdat de opdrachten, veelal gepresenteerd als mysteriën, ook in elkaar overlopen voelt het als een meer coherent geheel en hebben ze meer betekenis. Hiernaast neemt de ontwikkelaar je minder bij de hand en aangezien de missies niet langer in je questmenu verschijnen heb je meer het idee aan optionele doelen deel te nemen dan een complete lijst aan opdrachten af te moeten werken.


Naast de sidequests zijn er ook minigames om aan deel te nemen. Te denken valt aan wedstrijden waarbij je zo snel mogelijk bier naar binnen moet gieten, een hengeltje werpen, het simpele doch verslavende dobbelspelletje Orlog of een klassieke versie van Eminem proberen neer te zetten in Flyting. Alhier is het de bedoeling dat je een opponent verbaal aanpakt door hem in rijmvorm belachelijk te maken middels het kiezen van de juiste respons. Je hebt slechts kortstondig de tijd om een keuze te maken en het is te hopen dat je belediging niet al te zwak uit de hoek komt.

Door alle hierboven beschreven content zou je vergeten dat er nog altijd een hoofdverhaal te volgen is dat al snel dertig uur in beslag kan nemen. Engeland is verdeeld in verschillende koninkrijken dat qua verhaal uiteen is gezet in Arcs. Het geeft een duidelijke leidraad dat je geleidelijk naar sterkere gebieden brengt en waarin uiteenlopende opdrachten centraal staan. We zien hierbij veelal een scheidingslijn tussen de gameplay van weleer, waarin je als Assassin rond sluipt en toeslaat met je hidden blade, en grote veldslagen waarbij een groep Vikingen een fort bestormt. Je kunt ze weliswaar ook meer geruisloos aanvangen door naar binnen te sluipen en toe te slaan, uiteindelijk kom je veelvuldig bij een kist terecht die met zijn tweeën opgetild moet worden en waardoor je alsnog hulp in moet schakelen. Deze tweedeling zien we ook terug in de uitgebreide skilltree waar je zelf richting kunt geven aan stealth, melee of ranged combat. Niet eens met je gemaakte keuzes? Dan kun je deze gewoon weer opnieuw invullen.


De verhaallijn draait om diplomatie, het zoeken van bondgenoten en er is zelfs een vleugje mythologie. Je hoeft niet bang te zijn dat de keuze voor een mannelijke of vrouwelijke Eivor, die overigens op ieder moment gewisseld kan worden, invloed heeft op de content, dit blijft namelijk altijd gelijk. Engeland is als locatie iets minder gevarieerd als de setting van vorige games. De natuurlijke omgeving ziet er veelal schitterend uit, er zijn alleen minder stedelijke gebieden waar je via de gebouwen omhoog kunt klimmen. Dit betekent overigens niet dat de schaal van de map is teruggeschroefd. Sterker nog, Valhalla is misschien wel een grotere locatie dan voorheen en gelukkig heb je dan ook fast-travel punten, een paard en een boot ter beschikking om je te kunnen verplaatsen. De boot is helaas één van de zwakkere onderdelen qua transportatie, zo is de besturing nogal log en ben je minutenlang onderweg zonder dat er echt iets gebeurt. Het is wat dat betreft goed te weten dat je rustig achterover kunt leunen terwijl je bemanning een liedje zingt en je automatisch naar de plek van bestemming reist.

Het moge duidelijk zijn dat Valhalla enerzijds een duidelijk vervolg is in termen van gameplay en dat er aan de andere kant wijzigingen zijn doorgevoerd. In deze categorie zijn ook de wapens te plaatsen. Eivor hoeft niet aan de lopende band van nieuwe wapens voorzien te worden. Je vindt wel degelijk andere exemplaren, deze zijn alleen lang niet altijd een verbetering ten opzichte van de wapens die je reeds in bezit hebt. Als je dan ook vertrouwt bent geraakt aan een zwaard, bijl of schild kun je deze simpelweg upgraden, er runes aan toevoegen of proberen een set te bemachtigen om zo een bonus te verkrijgen. Middels dual wielding krijg je ook een vrije rol in hoe je het karakter uit wil rusten. Ga je voor een zwaard en een schild of vertrouw je minder op het verdedigen en prefereer je een bijl die met twee handen vastgepakt dient te worden? Het vechtsysteem voelt in alle gevallen prima aan en de bruutheid die we kennen van de Vikingen zien we terug in onthoofdingen en rondvliegende ledematen, al dan niet veroorzaakt door een speciale aanval als je genoeg adrenaline hebt opgebouwd. Wel dien je altijd een oog op je uithoudingsvermogen te houden. Hoewel lichte aanvallen hier geen gebruik van maken kun je de zwaardere aanvallen slechts beperkt inzetten. Klein puntje van kritiek is de lock-on functie die niet goed werkt als je tegenover een grotere groep vijanden staat.


Naast je avontuur als Eivor is er ook nu weer een hedendaagse verhaallijn geďntegreerd dat naar mijn idee het zwakste onderdeel vormt. Dit hoeft overigens niet als een kritiek te worden aangedragen, het grootste deel is over te slaan als dit niet je interesse heeft. Is dit voor jouw niet het geval dan zijn er genoeg documentatiestukken om op je gemak door te lezen en de hedendaagse verhaallijn verder uit te diepen. Valhalla laat de klassieke strijd tussen de Assassijnen en de Tempeliers wat verder los, toch betekent dit niet dat het helemaal geen rol speelt. Sterker nog, het sluipmoordenaarsgilde is wel degelijk aanwezig doordat ze een bureau binnen je stad openen. Verder zien we ook andere elementen terugkeren als het verstoppen in hooibalen en opgaan in menigten. Deze nieuwe telg mag op bepaald vlak dan weer net wat meer afstand nemen van het klassieke concept, geheel loslaten doen ze het zeker niet.

Deze opmerking is helaas ook toepasbaar op technisch vlak. Als de Assassin’s Creed franchise namelijk ergens om bekend staat dan is het de wisselvallige afwerking, hetgeen soms voor hilarische maar minstens zo vaak tot frustrerende momenten zorgde. In Valhalla is dit helaas niet anders. Van corrupte savebestanden (die na het opnieuw opstarten van de game wel bleken te werken) tot objecten die niet inladen en je voortgang belemmeren, van karakters die weigeren een helpende hand toe te steken waar dit nodig is tot NPC’s die door cutscenes heen lopen, van flikkerende texturen tot ontbrekende geluidseffecten en van animaties die ineens rare kuren vertonen tot een sterke mate van wisselvalligheid bij de intelligentie van je tegenstanders. Ze zijn allemaal voorbij gekomen en hoewel het merendeel af te doen is als ‘vervelend’ is juist het kleinere gedeelte goed voor grotere irritaties.


De game had een betere afwerking verdient omdat het juist op vrijwel ieder vlak zoveel indruk maakt. Toegegeven, het is lastig een band te krijgen met karakters die vooral schreeuwerig zijn, aan de andere kant mag je dit ook verwachten van Vikingen. Gelukkig zijn de dialogen wel goed geschreven en hebben beslissingen die je gedurende het verhaal neemt invloed op de uiteindelijk afloop. Er valt aan te voeren dat dit verhaal steeds meer afstand neemt van de klassieke strijd tussen de Assassijnen en de Tempeliers, tegelijkertijd heeft Ubisoft geluisterd naar de kritiek en heb je minder het idee lijstjes aan het af te werken zijn omdat deze juist zijn ingeruild voor betekenisvolle sidequests. Persoonlijk ben ik dan ook nog zeker niet klaar met de serie, het is alleen te hopen dat de game voortaan iets beter gepolijst wordt uitgebracht.
Beoordeling
80
Assassin's Creed Valhalla laat de klassieke spelconcepten weer iets verder los, maar heeft op technisch vlak nog het nodige poetswerk nodig. Tegelijkertijd heeft Ubisoft goed naar de kritieken geluisterd en zijn de vele vraagtekens op de map vervangen door betekenisvolle opdrachten, is het uitwerken van je nederzetting een leuke bezigheid en zul je niet voortdurend overladen worden door nieuwe wapens.


04:59  Overcooked: All You Can Eat
08:32  AAAHH, Serious Sam collectie naar console
 Reacties (7)
 Pagina: 1
Gast (92.108.244.xxx) op 15-11-2020 om 09:01
@Rene:Welke versie heb je gespeeld ?
Ik speel hem op de Series X en die heeft minder bugs dan de PS4 versie.

Verder had idd net wat meer gepolijst moeten zijn bij release.

Rene Groen (Eindredacteur) op 15-11-2020 om 10:30 [Niv: 746 / Exp: 37322]
Ben beginnen op de Xbox One X en ben verder gegaan op de Xbox Series X.

Gast (92.108.244.xxx) op 15-11-2020 om 11:10
Oke. ;)

In de laatste fase van ontwikkeling kwam corona even om de hoek kijken dus ik vermoed dat dat een grote impact op het team heeft gehad.Je moet van de een op de andere dag thuis werken.

miknic op 15-11-2020 om 13:45 [Niv: 44 / Exp: 2216]
@Gast (92.108.244.xxx)
Dat was niet het enige probleem wat om de hoek kwam kijken in de laatste fase. Een paar belangrijke figuren van deze creatie moesten zich terugtrekken van Ubisoft na ernstige aantijgingen binnen het bedrijf. Vreemd genoeg in deze tijd praat niemand over een boycot van dit spel.

Gast (92.108.244.xxx) op 15-11-2020 om 14:24
@miknic
Dat zal idd ook van invloed zijn.

Gezien er misschien wel 1000 mensen aan dit spel werken vind ik een boycot wel wat ver gaan.Rotte appels zal je vast bij elke studio hebben.

Ubisoft heeft die lui op straat gezet dus het probleem is voor een groot deel ook nog opgelost.

Met jou gedachte gang kan je Cyberpunk ook wel laten liggen.

miknic op 15-11-2020 om 20:56 [Niv: 44 / Exp: 2216]
@Gast (92.108.244.xxx)

ik zelf zal een spel nooit boycotten om wat voor reden dan ook. Maar er zijn genoeg hypocrieten die het wel zouden doen. We leven nu eenmaal in een tijd waar sommige een erg kort lontje hebben.

Gast (92.108.244.xxx) op 15-11-2020 om 21:54
@miknic
Ben ik mee eens. ;)

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Assassin's Creed: Valhalla
Type:
Game
Releasedatum:
10-11-2020
Ontwikkelaar:
Ubisoft
Uitgever:
Ubisoft
Media:








Meer media